I když jsme předem měli jen základní představu o tom, jak bude první hraný seriál ze světa Star Wars vypadat, předpovídat pro The Mandalorian úspěch bylo vcelku jednoduché. Poměrně staromilsky vyprávěné příběhy ze života meziplanetárního lovce odměn se ale okamžitě staly větším hitem, než by kdo čekal. Nyní, o necelý rok později, přichází druhá řada slibující další porci strhující akce, roztomilého malého Yodu a snad i rytíře Jedi.
Letos se diváci Mandaloriana dočkají něčeho podobného jako loni, což je ovšem skvělá zpráva. Epizodické vyprávění kombinované s postupným budováním obsáhlejšího příběhu hlavních postav Manda, dítěte stejného druhu jako Yoda a dalších divákům zcela učarovalo. Bezesporu tak velkou měrou přispělo k prvotnímu úspěchu streamovací služby Disney+, která jinak mnoho původního obsahu nenabídla.
Ačkoliv Star Wars patří k nejúspěšnějším filmovým franšízám všech dob, v posledních letech zažívají malou krizi. Nová trilogie epizod Síla se probouzí, Poslední z Jediů a Vzestup Skywalkera působí velice nesoudržně a rychle ztrácela diváky. Jedna z hlavních značek Disneyho pak zcela selhala se spin-offem Solo: A Star Wars Story, který se v celé mezihvězdné sáze stal prvním titulem, který na sebe v kinech ani nevydělal.
Foto: Disney
Populární Baby Yoda ze seriálu The Mandalorian
The Mandalorian, natočený díky revoluční technologii téměř bez zelených pláten, ale od začátku nebyl takřka vůbec zatížený nutnými odkazy a participací na hlavní dějové linii, takže měl prostor se vydat takřka jakýmkoliv směrem. Jedinou podmínkou bylo samozřejmě zasazení do světa hvězdných válek. Tvůrci díky tomu mohli například z vyprávěcího hlediska zvolit o dost jinou strategii, než jakou nabízí typické dnešní úzce provázané seriály, a zaměřit se na primárně epizodní dobrodružství titulního hrdiny.
Zároveň ovšem představili několik hlubších náhledů do složité historie lovce odměn, který byl po většinu první sezóny výhradně maskovaný. Jeho temná minulost přitom vytvořila skvělý kontrast s jiným hrdinou, který si přinejmenším v očích internetu seriál ukradl pro sebe. Malý Yoda, oficiálně označovaný jen jako „Dítě“, se díky velkým očím (a uším) a často vtipně neočekávanému chování stal naprostou senzací.
V první řadě Baby Yoda funguje hlavně jako tzv. MacGuffin, tedy sám o sobě nepříliš důležitý prvek sloužící jako motivace postav a akce. Na rozdíl od mnoha jiných roztomilých stvoření v historii Star Wars je však neustále poukazováno na ultimátní význam „Dítěte“, takže nepůsobí pouze jako snaha tvůrců přijít s maskotem k prodávání hraček.
V duchu rozvíjení důležitosti malého Yody se nese také trailer na druhou řadu Mandaloriana, která se má mimo jiné vydat na jeho domovskou planetu. Mando totiž následuje proroctví, podle něhož musí svého chráněnce bezpečně dopravit do rukou tajemného rodu mocných čarodějů, známého jako Jediové. Situaci vůbec neulehčuje fakt, že rody Mandalorianů a Jediů byly v minulosti úhlavními nepřáteli.
Než se ovšem hrdina seriálu bude moci vypořádat s tímto potenciálním problémem, musí provést nebezpečné pátrání po galaxii plné pochybných existencí s touhou „Dítě“ získat pro sebe. The Mandalorian tak bude pokračovat v budování vlastního univerza, přičemž potěší jak diváky dobře obeznámené se širším světem Star Wars, tak zájemce o kvalitně zpracované sci-fi dobrodružství.
Ve světle pandemii sužující svět po většinu letošního roku se očekávalo, že se druhé řady televizního hitu možná dočkáme s několikaměsíčním zpožděním. Streamovací služba se ale v době špatné dostupnosti kin i velkých zábavních parků musí snažit co nejvíce suplovat příjmy Disneyho. Nových epizod Mandaloriana se tedy, v Česku stále jen neoficiálními cestami, dočkáme už 30. října.
O české značce Automobilist bylo doposud slyšet hlavně díky jedinečně zpracovaným plakátům a velkoformátovým obrazům. Jenže to, co bylo původně „jen“ zhmotněním automobilové vášně uzavřené do rámu, se s příchodem automobilového experta Pavla Turka a investora v podobě Karla Komárka začíná měnit v projekt daleko zajímavější. Automobilist totiž vypráví příběhy prosycené vůní benzínu zcela unikátním způsobem, který dokázal zaujmout i ta největší jména ze světa motorsportu.
Jemně se tetelící vzduch těsně nad rozpáleným asfaltem víří burácející vozy v zuřivém závodě o to, který z řidičů Formule 1 bude moci nad svou hlavu triumfálně pozvednout pohár pro vítěze. Do cíle zbývá již jen několik málo zatáček a Lewis Hamilton si bez problému hlídá první pozici. V tom mu selhává levá přední pneumatika a na záda mu začíná okamžitě dotírat rychle se blížící Max Verstappen z Red Bullu.
Šestinásobný šampion z Velké Británie však nepanikaří, šlápne na plyn a v rychlosti přesahující 200 kilometrů v hodině si doslova doskáče pro další vítězství v šampionátu F1 na domácím okruhu v Silverstonu. Tvář motorsportu se za více než sto let své existence v mnohém změnila, v jednom ovšem zůstává i nadále stejná.
„Vytváříme a prodáváme příběhy, unikátní obsah a zážitky, které nejsou nikde jinde k dostání.“
Jsou to právě tyto nepředvídatelné momenty, plné adrenalinu a prudce bušících srdcí. Díky nim jsou nejen Grand Prix Formule 1, ale i další automobilové svátky, vyhledávanou zábavou fanoušků z celého světa, pro které je motorsport celoživotní vášní.
A přesně tato vášeň je palivem, kterým pohání své projekty i tuzemský projekt Automobilist a díky kterému se mu daří budovat světově unikátní značku. „Automobilist je o navazování partnerství s těmi největšími ikonickými automobilkami, brandy a závodníky. Vytváříme a prodáváme příběhy, unikátní obsah a zážitky, které nejsou nikde jinde k dostání,“ přibližuje filozofii Automobilistu Pavel Turek.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Partnerství s F1 otevřelo automobilistu možnost vytvářet zcela jedinečný obsah
Foto: Automobilist
Série děl vytvořených na základě partnerství s automobilkou Porsche
„Produkty jako plakáty a obrazy jsou jen jednou z mnoha součástí celé naší DNA, která je postavena na unikátnosti a co nejpreciznějším přístupu ke zpracovávání vytvářených děl, a to za využití těch nejmodernějších technologií,“ doplňuje Turek, kterého můžeme bez váhání označit za předního českého experta na motorsport, zejména co se jeho byznysové stránky týče.
Jeho kariéra byla vždy provoněná benzínem, i když na úplném začátku stála vůně tabáku. Díky práci pro tabákový koncern se Pavel Turek dostal k motorsportu a časem i k jeho královské disciplíně, Formuli 1. Od práce pro sponzory závodních stájí vedla jeho kariéra přímo do paddocku McLarenu, u kterého zastával jednu z manažerských pozic.
Po McLarenu přišla práce pro Red Bull, která jej po čase zavála od formulí až k letounům. Turek byl totiž pověřen funkcí komerčního ředitele populárních závodů Red Bull Air Race, leteckých klání odehrávajících se vysoko nad zemí. Cestování po světě a setkávání se s těmi nejúspěšnějšími reprezentanty závodních stájí nyní Pavel Turek vyměnil za pražské Holešovice.
Zde, v bývalé truhlárně, kterou si Automobilist přetvořil k obrazu svému, probíhá realizace veškerých projektů brandu, na jehož úplném začátku stál Jan Rambousek spolu s Petrem Milerskim, kteří v projektu stále aktivně působí a jsou jeho podílníky.
Autenticita do posledního detailu
Původní nápad na tvorbu plakátů a obrazů, zachycujících historické vozy pomocí počítačové grafiky, se zrodil v hlavě Jana Rambouska. Jeho kariéra se podobně jako u Pavla Turka vždy nějakým způsobem točila kolem automobilů. Původní reklamní produkce a postprodukce jej ovšem příliš nenaplňovala, a proto se rozhodl vydat cestou lemovanou krajnicemi a barevnými bariérami z pneumatik.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Místo, kde vznikají příběhy prosycené vůní benzínu
„S grafickým zpracováváním automobilové historie jsem osobně začal v roce 2012. Měl jsem možnost pracovat na Masarykově okruhu v Brně, který mě sice sám o sobě příliš nezaujal, ale právě díky němu jsem se dostal k projektu Silver Arrows a vlastně k celé historické éře motorsportu.” vzpomíná Jan Rambousek na původní německé závodní speciály Mercedesu.
Jejich stříbrný lak stanovil dodnes běžně užívané označení sportovních vozů této značky. Původním Stříbrným šípům ze 30. let věnoval Rambousek hned dvanáct unikátních velkoformátových obrazů, pro které si o dobových závodních speciálech zjišťoval řadu detailů, což je mimochodem věc, která jej na jeho práci dodnes baví nejvíce.
„V každém projektu, který děláme, se o daných vozech dozvíme spoustu věcí. Proto mě oslovily právě vozy Silver Arrows. Když člověk pozná, co všechno za nimi stálo, a uvědomí si ten technologický pokrok krátce před válkou, tak to je něco nevídaného,“ vysvětluje s nadšením Rambousek, jemuž jsou nicméně z designového hlediska bližší starší vozy, například Maserati A6GCS.
Nastudováním příběhu vozu a celé situace, jež má být přetavena do unikátního díla, ovšem celá práce pro dnes asi dvacetičlenný tým Automobilistu teprve začíná. Dále je nutné vše co nejlépe zachytit po vizuální stránce. Zde je podle Rambouska klíčovým zdroj informací, tedy dobové záznamy, ať už fotografie či videozáznamy, a v některých případech i pamětníci.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Díky Pavlu Turkovi se mohou schopnostmi Jana Rambouska kochat milovníci motorsportu z celého světa
„Tady bývá problém, že dnes je pamětníkům třeba i osmdesát let a mají za sebou nesčetné množství závodů, takže si už tolik detailů nepamatují. Někdy se však povede s jejich přispěním doladit určité nesrovnalosti. Spolupracovali jsme tak například s hlavním mechanikem Jamese Hunta,“ vzpomíná Jan Rambousek, který světu automobilové grafiky dal i speciální software na rozmazávání pozadí fotek jménem VirtualRig.
V této, někdy až detektivní práci spočívá ona Pavlem Turkem zmíněná preciznost. Automobilist totiž zajímají i ty nejmenší detaily, které dělají vyprávěný automobilový příběh tak jedinečným. Na začátku tak na stole leží vždy nějaký původní koncept, ze kterého se vychází. Pokaždé se přitom řeší něco jiného, jiný úhel záběru nebo třeba nasvícení.
„Někdy řešíme počasí, někdy úhel světla, vždy je pro nás důležité, jak to auto vypadalo, jak vypadala samotná trať, kde byly čáry, reklamy, vlajky, kde stáli lidi, co měli na sobě, a tak dále,“ vyjmenovává Rambousek nekonečný seznam důležitých detailů.
Ovšem i v momentě, kdy se podaří podchytit veškeré detaily, mají tvůrci to nejtěžší teprve před sebou. Samotná historická rešerše zabere jen asi čtvrtinu z veškerého času věnovanému jednomu dílu. Vůbec nejvíce práce zabere modelování vozu. To může trvat i několik měsíců, přičemž vytváření textur či práce se světlem si vyžádá další týdny.
Foto: Automobilist
Ford GT40
Na konci takto pečlivé práce stojí dílo jen těžko rozeznatelné od fotografie. Že se jedná o grafiku, člověku dojde až v momentě, kdy si uvědomí, že v dané době zpravidla neexistovala natolik vyspělá technika záznamu. Vozy jsou navíc často zachycovány z takových úhlů a v kompozicích, ze kterých by fotograf nikdy neměl šanci snímek pořídit.
Všechna velká jména motorsportu
Tento jedinečný přístup k celému procesu tvorby a výsledná kvalita byly důvodem, proč se do projektu rozhodl v roce 2016 vstoupit i Pavel Turek, který nyní v Automobilistu drží přibližně 40% podíl. Již od počátku však věděl, že to nebude jen o plakátech a že potenciál celého projektu spočívá v možnosti přinést na trh něco, co tu ještě nebylo.
„Řekli jsme si, že vybudujeme značku, která bude globální v rámci motorsportu a která bude středobodem pro zájmy motoristů,“ přibližuje Pavel Turek cíl projektu, ve kterém drží více než 30 procent prostřednictvím své rodinné nadace Valea Foundation také investor Karel Komárek.
Stanovené cíle se jim zatím daří plnit na výbornou. Produktů Automobilistu si velice rychle všimli zákazníci ze všech koutů světa, kteří o ně mají značný zájem. Často mezi ně patří i velká jména ze světa motorsportu a pro některé se díla stala předmětem investice. Podle Pavla Turka jsou kupci skutečnými motoristickými nadšenci, kteří v produktech nehledají jen hezký obraz, ale zajímá je právě zmíněný příběh, který skrze něj Automobilist vypráví.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Stěny sídla Automobilistu zdobí díla vlastní výroby
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Celý tým dnes tvoří přibližně dvacet lidí
„Hlavním produktem je pro nás storytelling. A součástí tohoto storytellingu je, že vyprávěný příběh zachytíme v rámci psaného slova, rozhovoru nebo plakátu. Kdyby to byl jen nějaký poster, tak do toho s námi Ferrari, McLaren, Mercedes, ani nikdo jiný, nejde, protože by to bylo moc komerční,“ odhaluje Turek spolupráci s těmi nejslavnějšími jmény ze světa motosportu.
„Jsme pro ně sice jen malý partner, ale chtějí s námi spolupracovat právě díky tomu, že nabízíme obsah s určitým přesahem, který jinde nenajdete,“ přibližuje devětačtyřicetiletý Turek důvod, proč s Automobilistem v současné době spolupracují takoví partneři, jako již zmíněné Ferrari či McLaren, ale také Porsche, Maserati, nejnověji například i Hyundai a mnoho dalších.
Právě tato partnerství mají pro Automobilist význam z hlediska přílivu nových zákazníků, ale jsou důležitá i pro obsah, kterým se dnes Automobilist prezentuje. Jeho výběr totiž nespočívá pouze v tom, co zrovna tým okolo Jana Rambouska osloví, ale je komunikován s řadou osob z partnerských automobilek, jejich oddělením designu počínaje a marketingovým a komunikačním oddělením konče.
„Obsah připravujeme s partnery tak, aby vše dávalo smysl i z jejich strany, aby to bylo historicky hodnotné, autentické a třeba navázané na nějaké výročí,“ vyjmenovává kritéria výběru témat Turek. „Díky tomu, že dokážeme navázat na správný příběh, na správného partnera, na jejich prodejní kanály, můžeme mít v jeden moment na webu třeba i 25 tisíc potenciálních kupujících,“ přibližuje jeden z benefitů takové strategie Pavel Turek.
Foto: Automobilist
Ferrari 250 GTO
Foto: Automobilist
McLaren M23
Za takto vysoká čísla vděčí Automobilist bez pochyb i svému prozatím nejdůležitějšímu partnerovi, kterým není nikdo menší než samotný šampionát Formule 1, kde strávil Turek značnou část své kariéry. I díky němu se Automobilistu podařilo za loňský rok prodat na 30 tisíc děl, jejichž cena se pohybuje v desítkách tisíc korun.
Propojením s automobilkami a s ambasadory máme přístup do kuchyně každého.
Pro dosažení takových úspěchů je pro celý projekt navazování správných partnerství klíčové. Konkrétně vyjednávání partnerství s F1 trvala přes rok a nebýt Turkových kontaktů s lidmi na těch správných místech, byla by pro Automobilist taková spolupráce pouhým snem. Podobným způsobem se mezinárodně uznávaný expert na sportovní marketing zasadil také o řadu dalších kontaktů s velkými automobilkami, a to dokonce ještě předtím, než se Automobilistu začal věnovat naplno.
Pro Jana Rambouska se tedy v tomto ohledu stal sám klíčovým partnerem, díky kterému má dnes Automobilist přístup k těm nejexkluzivnějším materiálům a informacím přímo z centra dění. A nejen to, Automobilist se dnes může pochlubit i spoluprací s řadou jedinečných osobností ze světa motorsportu, které se staly ambasadory značky.
Foto: Automobilist
Pavel Turek a Jan Rambousek nad novou sérií vizuálních děl
Mezi ně patří takové legendy, jako jsou bývalí závodníci sir Jackie Stewart či David Coulthard, ale i jezdci současní, například André Lotterer. Stejně jako partnerství s automobilkami i spolupráce s těmito osobnostmi přináší do příběhů vyprávěných Automobilistem nové kapitoly, díky nimž je každé vyprávění o to zajímavější.
„Propojením s automobilkami a s ambasadory máme přístup do kuchyně každého. To znamená, že můžeme lidem do budoucna nabídnout možnost zúčastnit se akcí, které se nedají koupit ani v té nejexkluzivnější zážitkové agentuře. Můžeme jim nabídnout možnost nahlédnout do světa motorsportu a určitým způsobem na něm participovat,“ vysvětluje Pavel Turek, podle kterého motoristické zážitky již brzy začnou ve velkém dostávat virtuální podobu.
Historie prožitá na vlastní kůži
I u tohoto digitálního přerodu světa motorsportu by chtěl Automobilist být. Díky tomu, že pracuje s vozy ve 3D prostředí, si Pavel Turek dokáže do budoucna představit, že by mohlo fanoušci prožívat velké momenty automobilové historie na vlastní kůži, například díky rozšířené či virtuální realitě.
Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch
Díky vysoké poptávce se pracovníci dílny jen tak nezastaví
Třeba se tak právě díky Automobilistu budeme moci jednoho dne pěkně zblízka podívat na onu roztrženou pneumatiku Lewise Hamiltona z posledního závodu v Silverstonu a z jeho výrazu ve tváři odhadovat, co se mu v ten moment honilo hlavou. Podobně zajímavých plánů má ale Automobilist daleko víc.
„Chceme být lídr v nabídce informací, zážitků, služeb a produktů, které budou svým charakterem naprosto unikátní, exkluzivní a nebudou dosažitelné nikde jinde. Bude to zkrátka příběh převyprávěný autentickým způsobem. Budete mít možnost sednout si do vozu pilota Formule 1 den po jeho vítězném závodě či po posledním závodě sezóny, a třeba si i na okruhu, kde den předtím zvítězil, odjezdit několik kol,“ uzavírá Pavel Turek.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.