Miláček těch, co milují luxus, ale nechtějí vyčnívat ani trhat asfalt. Obstojí ještě obr od Volva?

Volvo XC90 je stálicí nabídky prémiových SUV. Firma sice přechází na elektromobilitu, s tímto korábem ale zřejmě jen tak neskončí.

Luboš KrečLuboš Kreč

volvo-a

Foto: Volvo Cars

Volvo XC90

0Zobrazit komentáře

Koncem března Volvo vydalo tiskovou zprávu, jejíž titulek zněl jasně: „Milý diesele, je čas se rozloučit!“ Švédská automobilka v čínských rukách v ní oznamovala, že dokonala to, co slíbila před rokem, tedy že končí s výrobou naftových motorů. Tím úplně posledním dieselem, který sjel z její linky, bylo SUV XC90 – a rovnou zamířilo do muzea. Opravdu tam ikonický obr patří?

Jakožto řidiči naftového Volva mně vytanuly na mysl dvě poznámky: a) škoda takového kroku, když se začíná mluvit o odkladu konce spalováků, jenže volvácké diesely stejně měly daleko do kultivovanosti a úspornosti těch od německé konkurence, b) co vlastně bude s XC90, když už i v Česku byl k vidění a k prvním zákazníkům zamíří její elektrický nástupce EX90?

Je to totiž legenda. Její první verze, která se prodávala mezi roky 2001 až 2015 (v Česku ji svého času proslavil třeba expremiér Mirek Topolánek), se vyrobilo přes 620 tisíc kusů. Aktuální varianta už má na svém kontě bezmála 750 tisíc globálně prodaných vozů.

I u nás je hodně oblíbená, stačí se někdy podívat kolem sebe, speciálně pak ve větších městech a jejich okolí. Ostatně v loňském roce bylo XC90 na tuzemském trhu v segmentu velkých SUV třetím nejpopulárnějším modelem v závěsu za Mercedesem GLE a BMW X5 a nechalo za sebou Audi Q7, Lexus RX nebo Volkswagen Touareg.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Finanční ředitel Volva Björn Annvall nedávno připustil, že soužití XC90 a EX90 bude nějakou dobu trvat: „Sice jsme uvedli na trh EX90, ale pořád máme XC90. A nemyslím si, že by se vzájemně kanibalizovaly. Na severu Evropy prodáme víc EX90, zatímco na východě zase XC90.“ Podobné to podle něj je i v USA, kde je zase dělící linka pobřeží vs. vnitrozemský středozápad.

Annwall dokonce prohlásil, že modely se spalovacími motory čeká jedna poslední velká modernizace, která se bude týkat jak pohonného ústrojí, tak designu a interiérů. Na které modely přesně nová podoba čeká, neprozradil, nicméně dá se očekávat, že populární SUV s označeními XC90, XC60 a XC40 Volvo nechá zemřít až jako poslední.

Ostatně XC90, jehož základní cena startuje na necelých dvou milionech korun, je pořád pro švédskou značku bestseller – za první tři měsíce roku 2024 se pětimetrového a dvoutunového obra prodalo ve světě 26 tisíc kusů a byl tak s přehledem třetím nejkupovanějším Volvem za svými menšími SUV sourozenci. Elektrické EX30 s 15 tisíci kusy nechal daleko za sebou a EX90 ke klientům teprve dorazí.

I když je tedy pravděpodobné, že se XC90 dočká modernější reinkarnace (na rozdíl od kombi V90 a jeho terénní úpravy Cross Country), ještě nějakou dobu bude k mání nynější podoba – a speciálně v Česku i v dieselu, protože zdejší prodejci se silně předzásobili. Budoucnost ale patří spíš benzinu v kombinaci s elektřinou, ostatně Volvo je na čele snah o elektrifikaci.

A jak plug-in hybrid pod kapotou kolosu, který se vyrábí v Číně, šlape? Volvo XC90 vypadá v podstatě identicky jako v roce 2015, kdy mělo premiéru, protože facelift z před pěti let řešil jen detaily. Přesto vůz působí pořád moderním dojmem, vděčí za to především minimalistickému, skandinávskému designovému jazyku. Jízdně je ale znát, že konkurence má trochu náskok.

Letitý problém vozů Volvo je vyšší spotřeba. A v případě ocelového obra poháněného benzinem to platí tuplem – takže i když máte plnou bandu, svítí vám maximální dojezd lehce nad 500 kilometrů. Co se baterie týče, teoreticky byste na ni měli ujet až 70 kilometrů, reálných je ale spíš 50 kilometrů, což je hodnota, které jsem dosáhl při našem testu za ideálního, teplého počasí.

volvo-hp

Přečtěte si takéVolvo ukázalo elektrický kolos pro sedm lidí. Mrká a nabije důmMrká, nabije dům a dojede z Prahy do Brna a zpět. Volvo ukázalo nový elektrický kolos pro sedm lidí

Jedna jako druhá hodnota je bohužel daleko za tím, co dokáží plug-in hybridy od konkurentů. Například s BMW X5 jsem v čistě elektrickém režimu zvládl – navíc v mnohem chladnějším klimatu – přes 70 kilometrů. Mercedes zase nabízí hybrid v kombinaci s dieselem a s jeho SUV kupé GLC (ano, je to menší vůz) se pak dá ujet v součtu až tisíc kilometrů.

K dokonalosti má daleko také infotainment, který posádku XC90 na palubě přivítá. A nejde o obrazovku, jež nepřipomíná přerostlý tablet, což je naopak fajn a sympaticky to odlišuje Volvo od záplavy vozů kopírujících Teslu. Spíš jde o to, že třeba překvapí, když u auta s cenovkou 2,5 milionu korun chcete spustit Apple CarPlay ze svého iPhonu a dozvíte se, že telefon musíte připojit USB kabelem

Na druhou stranu je to na rozdíl od výše zmíněných zástupců konkurence opravdu velké, jakože fakt velké auto. Sedmimístná varianta má objem kufru 640 litrů, pětimístná dokonce přes 700 litrů. Když navíc do auta nastupujete, mísí se ve vás mix impozance (výška a mohutnost) a zároveň pocitu bezpečí (Volvo XC90 se dlouhodobě umisťuje na nejvyšších příčkách, co se týče nárazuvzdornosti a funkčnosti asistenčních systémů).

Řidičsky pak koráb poskytuje přesně to, co jeho majitel žádá, tedy kromě té vyšší spotřeby. Volva si nekupují lidé, kteří touží vyčnívat na silnici z řady, kteří milují trhání asfaltu. Nevím přesně, čím to je, ale za volantem XC90 (a úplně stejně to vnímám ve své V90) se prostě cítíte v klidu. Tak si tam hovíte, nikam podvědomě nespěcháte, nechcete být král ulice. Přitom ne, že by to nešlo, testovaná XC90 měla výkon 455 koní a dokázala slušně vystřelit, jen to k ní prostě nesedí. Přispívá k tomu i to, že auto se ovládá velmi jednoduše.

Koupil bych si ho ale? Srovnatelná konkurence od BMW či Mercedesu vyjde dráž, jak BMW X5, respektive X7, tak Mercedes GLE či GLS jsou ovšem technologicky pokročilejší vozy. Na druhou stranu jsou také mnohem větší magnety na pozornost (čti na zloděje) a z pohledu klasického (a movitého) řidiče nebo řidičky, což je mimochodem kategorie, kterou bych v souvislosti s těmito Volvy vypíchnul, jde o vůz v podstatě ideální.

Proč? Nezahltí vás složitým menu ani přemírou geekovských vychytávek, cítíte se v něm opravdu bezpečně a… víc řada z nás prostě ani nepotřebuje. A rodinný Volvo-autobus, který firma představila v Číně, se tady stejně jen tak neobjeví.

Volvo XC90

  • základní cena začíná těsně pod dvěma miliony za mild-hybrid, plug-in hybrid startuje pod 2,2 milionu
  • objem zavazadlového prostoru je 640 litrů
  • výkon motoru je 455 koní
  • na délku vůz měří bez pár milimetrů pět metrů, výška je 1767 milimetrů a šířka 1931 milimetrů
  • baterie má kapacitu 19 kWh
  • maximální rychlost je omezena na 180 km/h
  • k dispozici je 5-, 6- i 7místná varianta uspořádání sedaček

Poslední svého druhu? Nové Ferrari je dost možná poslední ódou značky na schopnosti dvanáctiválce

Dvanáctiválec se dá označil za druh motoru na pokraji vyhynutí. Kvůli legislativě se s ním rozloučilo i Lamborghini. Ferrari se však nevzdává.

ferrari-12cilindri7

Foto: Ferrari

12Cilindri může být posledním Ferrari svého druhu

1Zobrazit komentáře

Ferrari ukázalo svou nejčerstvější novinku, která působí futuristicky, ovšem charakterem se jedná o pořádný oldschool, který nadchne každého milovníka automobilových tradic. Jak už název modelu 12Cilindri napovídá, pod jeho kapotou se ukrývá dvanáctiválcový motor, který můžeme označit za motorový druh téměř na pokraji vyhynutí.

V podstatě každá z automobilek dnes pracuje na tom, aby co nejvíce snižovala emise svých vozů a nemusela se tak obávat žádných pokut a sankcí ze překročení norem. Řešením je elektrifikace a tzv. downsizing, tedy nahrazování klasických velkých atmosférických motorů menšími alternativami, aniž by to výrazněji ovlivnilo výkon.

S dvanáctiválcovými motory se tak již rozloučilo Lamborghini, a dost možné se tak již brzy stane i u Ferrari, které se však vzchopilo ke svému možná poslednímu vzdoru. Ten se zhmotnil v nástupci Ferrari 812, extrémně jedovatého modelu, který si před lety vypůjčil část svého DNA od legendární Daytony navržené Pininfarinou.

Také model 12Cilindri si z klasiky 70. let svou trošku bere. Nechybí například černý panel mezi kapotou a světly, který odkazuje na panel z plexiskla, který měly první Daytony. A podobným pomrknutím na minulost jsou i LED světla, která evokují chromované nárazníky klasických Ferrari.

I díky těmto detailům působí exteriér vozu o něco více civilněji než u tradičních nízko u země přikrčených modelů značky. Jedná se podobný styl jako v případě modelu Roma, přičemž 12Cilindri chce být moderní až futuristické. Novinka bude k dispozici jako kupé i ve Spider verzi, ve které si bude možné vychutnat lahodnou hudbu V12, kterou je novinka vybavena.

Právě motor je na tomto voze tím nejzajímavějším. Samotný název vozu odkazuje na dvanáct válců pulzujících pod kapotou a Ferrari s ním vzdává hold starým časům. Je ovšem otázkou, zda se nejedná o poslední sbohem. 12Cilindri by vzhledem ke stále přísnějším normám mohlo být skutečně posledním vozem vybaveným takto velkou jednotkou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedná se o motor o objemu 6,5 litru, který je nejnovější evolucí pohonné jednotky vyvinuté již před dvaceti lety pro model Enzo. Její výkon činí 830 koňských sil a lze ji vytočit až na 9 500 otáček za minutu. I přesto se Ferrari podařilo splnit veškeré emisní normy, aniž by si muselo jakkoliv vypomoci elektřinou.

S motorem je spárována osmistupňová dvouspojková převodovka, která by měla být až o 30 procent rychlejší než převodovka v 812. A jelikož byl tento vůz označován za jeden z nejrychleji řadících s povolením vyjet na silnici, jízda s touhle hračkou bude neskutečně zábavná. S Ferrari 12Cilindri by mělo být možné vystřelit z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a vybičovat jej až k rychlosti 339 km/h.

ferrari-12cilindri9

Foto: Ferrari

Vůz sdílí interiér s modelem Purosangue

O zábavu se postarají také všemožné pokročilé systémy řízení podvozku, kdy elektronika například ovládá i stupeň přilnavosti k asfaltu. K dispozici je také chytrý nezávislý systém řízení všech kol, novinka bude přibližně o patnáct procent tužší než 812, což by se také mělo podepsat na lepší ovladatelnosti.

Po usednutí do vozu se okolo jezdce rozkládá interiér známý z SUV modelu Purosangue. Nechybí digitální přístrojový štít a centrální displej, který nabízí Apple CarPlay i Android Auto. Řidič je hýčkán alcantarou a dalším luxusem. Jediné, co oproti Purosangue chybí, jsou zadní sedadla.

Za to všechno si samozřejmě Ferrari žádá náležitou odměnu. Kupé vzpomínající na staré dobré časy je nabízeno za 395 tisíc eur, Spider verze za 435 tisíc eur. Řečí českých korun si je nutné přichystat zhruba 9,9 milionu, respektive 10,9 milionu korun. Ovšem za předpokladu, že nějaký kus ještě bude k dispozici, což u novinek Ferrari, a zejména těch vybavených V12, není příliš pravděpodobné. První šťastlivci by se měli dočkat koncem letošního roku.

Na koho nezbylo, může se ohlédnout jinde. Nabídku V12 mají ve své flotile automobilky Aston Martin, Bentley i Porsche. Je ovšem dobré příliš dlouho neotálet, protože mračna se nad tímto motorem rychle stahují a zanedlouho jej bude možné obdivovat maximálně coby exponát v muzeu.