Miliardový byznys se zhroutil, Adidas ale vychází jako vítěz. Doprodal poslední boty od Kanyeho Westa

Roky spolupráce mezi rapperem a módní značkou šlapala skvěle, pak ale přišel zlom, který vztah narušil. A teď se jedna kapitola definitivně uzavírá.

Filip HouskaFilip Houska

ye-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch

Ye

0Zobrazit komentáře

Deset let z nich byli byznysoví partneři, kteří rok co rok měnili pravidla módní hry. Byla to tak obrovská spolupráce, že generovala miliardy dolarů a všichni nadšenci do streetwearu chtěli kousek z jejich kolekce mít. Jenže pak se jedna strana naprosto zbláznila a stala se až lidsky odpornou. Urážela Židy, trefovala se do různých ras, velebila výroky Adolfa Hitlera. Vztah se diametrálně změnil. Až dnes si ale Adidas může tuto éru odškrtnout a zapomenout na ni.

Kanye West, dnes známý už pouze jako Ye, se proslavil především v rapu, postupem času se ale ukázalo, že dokáže být kreativní také v módě. Světu to naplno odhalil už v roce 2013, kdy se spojil s Adidasem, aby společně rozvíjeli Yeezy, jednu z nejatraktivnějších streetwearových značek poslední dekády. A že šlo o výjimečné spojení.

Zatímco v Nike, se kterým Ye spolupracoval dříve, neměl údajně moc tvůrčí svobody, německý obr mu prakticky nechal volné pole. Společně vydávali zejména tenisky. Mezi nadšenci do sneakers byl o ně takový zájem, že nebývaly ani k běžnému dostání a přeprodávaly se i za desítky tisíc korun.

Ye i Adidas si mohli mnout ruce. Yeezy generovalo tržby v řádech desítek miliard korun ročně, v dobách největší slávy, tedy okolo roku 2022, měla značka hodnotu až sedmdesát miliard korun. To je pro srovnání asi necelá polovina toho, co má značka Jordan pod křídly Nike. Pod povrchem se ale děly věci, nad kterými zůstává rozum stát.

Zhruba ve stejném období, kdy bylo Yeezy na vrcholu prodejů, se začal Ye na veřejnosti měnit k nepoznání. Na internetu otevřeně sdílel své antisemitské názory a podle rok staré žaloby například tvrdil, že „Hitler byl inovátor“. I proto s ním rozvázala spolupráci třeba známá módní značka Balenciaga.

kanye-west_1

Přečtěte si takéLíbej obraz Hitlera, řekl Kanye West manažeru. Adidas to tolerovalLíbej obraz Hitlera, řekl židovskému manažerovi. Adidas chování Kanyeho Westa roky toleroval

Zasáhnout musel i Adidas, který s ním měl tehdy už devět let rozjetý byznys. A byť mu rozhodnutí trvalo (mimo jiné kvůli tomu, že by tak přišel na prodejích o velkou sumu peněz), nakonec mu dal košem také. Před dvěma a půl lety německá firma oficiálně oznámila, že s Yem rozvazuje spolupráci.

Nejprve chtěla firma tenisky, na kterých s rapperem a módním návrhářem spolupracovala, kompletně vyřadit, případně je rovnou zlikvidovat. Už je nechtěla prodávat, i když moc dobře věděla, že by prakticky vyhodila z okna necelých třicet miliard korun, což byla přibližná hodnota skladových zásob Yeezy.

ye

Foto: Netflix

Ye v dokumentu jeen-yuhs: A Kanye Trilogy

Spekulovalo se také o tom, že by z bot odstranila jakýkoliv branding, který by evokoval spojení s Yem, po několika měsících ale dospěla k názoru, že by šlo o byznysově nelogické rozhodnutí. A tak v létě roku 2023 Adidas oznámil, že skladové zásoby přece jen doprodá a část výdělku pošle na boj s antisemitismem.

Chopil se toho Bjørn Gulden, který byl v Adidasu na pozici šéfa relativně čerstvě – a udělal dobře. Protože se mu podařilo hned za úvodní čtvrtletí po oznámení návratu tenisek Yeezy na pulty vykázat prodeje okolo deseti miliard korun, výrazně zlepšil finanční výhledy do konce téhož roku, v němž se firma vzpamatovávala z obecně neuspokojivé tržní situace.

yeezy-1

Přečtěte si takéAdidas je chtěl spálit, teď mu Yeezy vynesly deset miliard korunAdidas je chtěl spálit, teď mu Yeezy vynesly deset miliard. Část pošle na boj s antisemitismem

Teď přišla zpráva, díky níž si Adidas může tuto kapitolu definitivně odškrtnout. Jeho finanční ředitel Harm Ohlmeyer oznámil, že se firmě podařilo prodat úplně poslední kus z kolekce Yeezy. „Nezbyla ani jedna teniska. Všechny byly prodány, tato epizoda je za námi,“ zmínil ve zprávě pro investory.

Pomyslná tečka za nejprve velice úspěšnou, ale poté katastrofální spoluprací navíc přichází v době, kdy je Ye zase středem pozornosti. A opět ne v dobrém slova smyslu. Ať už jde o únorové tweetování dalších antisemitských a nenávistných příspěvků nebo vyobrazení náklonnosti k Adolfu Hitlerovi během největšího reklamního svátku v Americe, poločasové pauzy fotbalového Super Bowlu.

Ostatně ona spojitost s někdejším diktátorem nacistického Německa zčásti provází i Adidas, který měl podle výživné zprávy deníku The New York Times roky tolerovat Yeho antisemitské chování přímo na pracovišti a v průběhu schůzek s dalšími zaměstnanci firmy. Jednoho z nich měl rapper dokonce nabádat k tomu, aby líbal Hitlerův portrét, který na mítink přinesl.

Jestli někdy tato skvrna z vnímání Adidasu zmizí, je otázkou, v posledních měsících je ale německá společnost v pozici, kdy se může radovat. Loni se nakopla k velkému růstu, když začala marketingově tlačit jedny ze svých nejtypičtějších tenisek, které si našly oblibu mezi mladými a zajistily Adidasu opět punc oné cool značky, která má nastupující generaci co nabídnout.

Vymýšlely jídlo dětem na hřiště, až napsaly Velkou svačinkovou bichli. A z ní vyrostl milionový byznys

Velká svačinková, obědová, polévková a prázdninová bichle mají za sebou přes padesát tisíc prodaných kusů. Na podzim k nim přibudou i večeře.

Autorky Bichlí

Foto: Archiv PM a VB

Autorky bichlí Pavlína Mähringová a Veronika Břicháčková

0Zobrazit komentáře

Pavlína Mähringová původně vystudovala psychologii a velkou část jejího života nic nenasvědčovalo tomu, že se vydá do světa kuchařek. Před dvanácti lety ale spustila foodblog a ten se postupně přeměnil v byznys, který s ní tvoří i její manžel a kamarádka. Na kontě už mají několik kuchařských knih a roční obrat osm milionů korun. Pomáhat s inovativními recepty chtějí letos začít i ve školních jídelnách.

Za vše přitom může jedna narozeninová oslava. „Můj dobrý kamarád slavil třicítku a měl moc rád, jak vařím, tak jsem se rozhodla mu jako dárek napsat kuchařku s třiceti recepty. Dala jsem ji přečíst manželovi a jeho reakce byla: ‚To je skvělé, proč ještě nemáš nějaký blog? To by lidi bavilo‘,“ vypráví Mähringová. Na jeho radu nakonec dala a s manželovou pomocí blog opravdu založila.

Zároveň v té době pracovala v korporátní firmě, kde s kolegyní Veronikou Břicháčkovou, která měla na starosti vzdělávání zaměstnanců, zjistily, že mají společnou vášeň pro dobré jídlo. „Vzájemně jsme si dávaly ochutnávat pokrmy donesené z domu a říkaly jsme si, že bychom spolu chtěly mít nějaké bistro nebo kavárnu. Pak ale přišly děti a mateřská dovolená a neustálé dělání svačinek,“ popisuje Břicháčková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A tak na blog místo klasických jídel putovalo pár receptů na svačiny. A rovnou i do pdf souboru, aby si je případní zájemci mohli stáhnout. Ohlas byl prý velký a následně Mähringovým i Břicháčkové došlo, že svačiny pro děti do školy řeší všichni rodiče každý den, zároveň ale na trhu žádná taková kuchařka není. Vznikl tedy nápad ji napsat.

Mähringová s Břicháčkovou tak postupně daly dohromady Velkou svačinkovou bichli, u které ale nezůstaly. Následovala i obědová, polévková a prázdninová varianta. Na vydání prvních dvou kuchařek se vybraly peníze přes platformu Hithit a prodalo se jich dosud celkem na padesát tisíc kusů. „Tehdy nám došlo, že bychom se psaním kuchařek možná mohli i živit,“ říká Tomáš Mähring. A opravdu je to teď pro všechny tři full time job.

Bichle

Foto: Archiv PM a VB

Velká svačinková, obědová a polévková bichle

Úspěchu pomohlo i to, že pro první kuchařku měli díky blogu předem vybudovanou cílovou skupinu – kolem receptů se totiž vytvořila komunita, která chtěla další. Mähringovi s Břicháčkovou shromáždili kolem 73 tisíc kontaktů na lidi, kteří odebírali jejich newsletter a měli zájem o každodenní jednoduché recepty z dostupných surovin, navíc korigované nutriční terapeutkou. Byznysový proces tu byl tedy obrácený než u běžně prodávaných kuchařek, které si hledají své kupce až když vyjdou.

Jestli jsou „bichle“ v něčem specifické, je to právě jejich praktičnost, o kterou se autorky snaží. Recepty jsou rozdělené podle ročního období, a tím pádem se používají sezónní dostupné ingredience. „Bichle“ jsou to proto, že obsahují recept na jídlo na každý den v roce. Pokud navíc čtenář začne používat i webové stránky s kuchařkou spojené, může si jednoduše kombinovat i další recepty a vše mít po ruce online. Lze si tak zjednodušit plánování a vaření jídel.

yummy-mvp-x

Přečtěte si takéVyzkoušeli jsme finskou službu, která má usnadnit vařeníDo Česka dorazily finské krabice, které mají usnadnit vaření. Zkusili jsme, jak to funguje

Letos se po svačinách a obědech rozhodli věnovat večeřím. Pátá kuchařka – Velká večeřová bichle – by měla vyjít na podzim a vydat si ji hodlají opět sami. Tomáš Mähring říká, že by mu na případné spolupráci s vydavatelstvími vadila i následná snaha jednotlivých knihkupců knihy zlevňovat. „My na slevy nehrajeme, kniha má svoji jasnou hodnotu,“ dodává rezolutně.

On sám má v rámci týmu na starosti kromě technických věcí i focení uvařených receptů a veškerý marketing. Na každé kuchařce pak vždy spolupracuje i s nutriční terapeutka. „Když jsme začali psát Velkou svačinkovou bichli, tak nám bylo jasné, že když už se do toho pustíme, tak chceme, ať to jsou opravdu vyvážené svačiny, aby děti dostaly to, co mají,“ vysvětluje Břicháčková.

I přes současný úspěch ale vědí, že budoucnost je spíše v online světě. „Jednou bychom rádi měli i aplikaci, i přes zájem o papírové knihy vnímáme, že svět jde spíš tímto směrem,“ říká Mähring. Ostatně řadu přidaných funkcí najdou majitelé kuchařek na webu už nyní. Kromě psaní receptů k večeři má tým od bichlí v plánu letos i více komunikovat se školními jídelnami.

„V rámci předprodejů jsme věnovali přes šest set kusů kuchařek školám a školkám, abychom jim usnadnili každodenní přípravy pokrmů. V současnosti se řeší novela spotřebních košů, což je pro jídelny velká změna.  A mnohdy si neví rady s tím, jaké nové pokrmy do jídelníčků zařadit. My bychom jim v tomto ohledu chtěli pomoct, aby pro ně tato změna byla co nejjednodušší. S mnoha školami jsme tak v kontaktu a vymýšlíme, co by jim plánování a přípravu usnadnilo nejvíce,“ uzavírá Mähringová.