Miliardový exit Integromatu či Sharry v newyorských mrakodrapech. CzechInvest pomáhá českým startupům do světa

Peter BrejčákPeter Brejčák

ondrej-gazda

Foto: Integromat

Ondřej Gazda, spoluzakladatel a CEO Integromatu

Většina startupů ze své podstaty potřebuje rychle růst a obsadit co největší podíl na trhu. Ten je ovšem v České republice často příliš malý, což mladé firmy pohání ve snaze dobývat zahraničí. Právě v tom jim pomáhá agentura CzechInvest, která v poslední době podpořila několik tuzemských projektů s výraznou globální stopou. Aktuálně navíc hledá další mladé firmy, které by se zařadily mezi úspěšné příklady.

Prvním z nich je technologický startup Integromat, který vyvíjí platformu propojující online aplikace a služby, jež spolu jinak nekomunikují. Integrace dokáže tvořit bez znalosti programování za zlomek ceny řešení dělaných na míru. Integromat přitom v loňském říjnu podle informací CzechCrunche koupil za více než dvě miliardy korun německý Celonis a připsal si tak jeden z největších exitů českých startupů.

„První nabídku firma dostala již při svém pobytu v USA v rámci tříměsíčního akceleračního programu,“ popisuje ředitelka Divize startupů a inovativních malých a středních podniků CzechInvestu Markéta Přenosilová s tím, že Integromat několik prvních nabídek odmítl a nakonec se dohodl až s Celonisem.

Další velký zahraniční úspěch si pak v loňském roce připsal startup Sharry vyvíjející chytrá řešení pro nejmodernější kancelářské budovy v Evropě i Spojených státech. Právě tam se technologie smíchovské firmy využily u stavby druhého nejvyššího mrakodrapu v New Yorku a Sharry postupně dobývá další.

josef-sachta

Foto: Sharry

Josef Šachta, spoluzakladatel a šéf Sharry

„V New Yorku jsme chtěli zrealizovat takřka cokoliv, klidně nějaký malý domek v Queensu, ale nakonec se naším prvním projektem stal úplně nový mrakodrap One Vanderbilt, který je druhou nejvyšší kancelářskou budovou na Manhattanu,“ říká Josef Šachta, CEO a spoluzakladatel Sharry.

V zahraničí výrazně prorazila také aplikace FaceUp.com pomáhající bojovat proti šikaně. Stojí za ní trojice bývalých brněnských gymnazistů Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm a používá se na více než 1 800 školách po celém světě. Po jejich uzavření kvůli globální pandemii koronaviru se pak pozornost mladých podnikatelů přesunula do firemního prostředí.

„Unikátní na projektu je, že v době, kdy jej mladí podnikatelé rozjížděli, jim nebylo ještě ani osmnáct let a museli se nechat nejprve zplnoletnit. Dnes produkt startupu využívají už více než tři tisíce pedagogů z téměř dvou tisíc škol po celém světě, například včetně školy v Jihoafrické republice, kterou navštěvoval Elon Musk. Aplikace FaceUp.com obdržela za tři roky, kdy je na trhu, přes 5 800 upozornění,“ doplňuje Přenosilová z CzechInvestu.

Jako další zajímavou firmu pak zmiňuje liberecké Hardwario specializující se na projekty založené na internetu věcí. Díky zařízení o velikosti krabičky od sirek například mapuje nedostatky výroby ve Škodovce, přehřívání motorů výrobních linek v kolínské TPCA, ale sleduje také klima v lesích ve Velké Británii nebo kvalitu ovzduší v liberecké zoo.

„Tam, kde firmy potřebují cokoliv změřit – výkon, teplotu, přehřívání motoru – nastupujeme my. Dokážeme podle potřeby sestavit zařízení, jež bude v intervalu, který si zákazník zvolí, vyhodnocovat data,“ říká Alan Fabik, zakladatel Hardwaria, které se zároveň umístilo na páté příčce v kategorii Rising Stars žebříčku Technology Fast 50 CE společnosti Deloitte.

Rostoucí hvězdou mezi českými startupy je pak podle Přenosilové také inovativní video platforma Motionlab řadící se mezi lídry mladého oboru video personalizace, jež do určité míry mění tradiční zaběhané cesty v marketingu a pracuje pro klienty jako Microsoft, O2, UNIQA nebo KBC.

jan-sekerka

Foto: Motionlab

Jan Sekerka, spoluzakladatel startupu Motionlab

„Prodejcům pomáhá ve vysoce konkurenčním online prostředí přesně zacílit na klienty. Během jednoho večera dokáže vygenerovat například milion videí přímo na míru cílovému zákazníkovi. Umí ho oslovit jménem nebo zohlednit jeho nákupní či smluvní historii,“ vysvětluje Přenosilová.

Další společností snažící se prosadit v zahraničí je stavební aplikace Stavario, která nedávno ohlásila překonání hranice šest tisíc uživatelů. Na trhu začínala pod názvem Vím o všem, kvůli expanzi se ale přejmenovala na více mezinárodně použitelné jméno.

Aktuálně Stavario dobývá Německo, Anglii a netradičně Vietnam. S tím mu pomáhají lokální partneři, na něž startup dostal doporučení během účasti v programu CzechInvestu s názvem CzechStarter. V jednotlivých zemích hledají i vhodné lokální ambasadory, kteří s expanzí na trhy ještě více pomohou.

cityzen

Foto: CityZen

Martin Burkoň, René Němeček a Pavel Hrstka s triky CityZen

Ve stejném programu získala podporu od CzechInvestu také chrudimská značka CityZen vyrábějící unikátní trika, které člověk nepropotí ani neumaže. Na trhu slaví úspěch, za loňský rok utržila téměř 30 milionů korun, a i když se doteď soustředila zejména na Českou republiku a Slovensko, vstup do zahraničí je už plánovaný. Zatím však firma neprozrazuje podrobnosti.

CzechInvest teď aktuálně vyzývá další startupy, aby se přihlašovaly do programu CzechStarter a zařadily se tak mezi zmiňované úspěšné příklady. Během sedmi měsíců trvání programu mohou mladé firmy získat mentoring v oblastech od byznys developmentu přes HR, daně, právo, marketing až po obchodní strategii či průzkum trhu.

V rámci programu se startupy navíc mohou účastnit networkingových akcí v Česku i zahraničí. Mezi další programy agentury pak patří CzechDemo umožňující vycestovat na mezinárodní veletrhy, CzechAccelerator nabízející akceleraci v zahraničních inkubátorech a CzechMatch soustředěný na podporu mezinárodního networkingu.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je agentura CzechInvest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina