Alternativ zvířecího masa, ať už rostlinných nebo vypěstovaných v laboratoři, je celá řada. Maso ale není zdaleka jedinou potravinou, která má přinejmenším potenciální ekologické i morální problémy. Cheeseburger, pizza, toast nebo třeba sendvič se totiž neobejde bez sýra. A byť už déle existují veganské sýry bez mléka, něco jim chybí. Američtí Nobell Foods teď získávají velkou investici, aby zjistili, co to je a sýr bez mléka zdokonalili.
Lidé mají sýr rádi. Podle informací webu Statista se ho po celém světě jen za rok 2019 spotřebovalo přes dvacet milionů tun, což vyžaduje asi pětinásobný objem mléka. Jen samotný sýrový průmysl se tak kvůli množství dobytka, který vyžaduje, nezanedbatelně podílí na globálních emisích skleníkových plynů nebo využití zemědělských ploch.
Vyhýbání se sýru vyrobenému ze zvířecího mléka ale nemusí vycházet jen z environmentálních či morálních motivací. Sama zakladatelka Nobell Foods Magi Richani musela přestat jíst mléčné výrobky kvůli intoleranci laktózy. Rozloučit se s kvalitním sýrem prý pro ni bylo vůbec nejtěžší, a tak se rozhodla najít způsob, jak vyrábět skvěle chutnající sýr z rostlin.
„Bylo to trochu sobecké,“vysvětluje magazínu Fast Company důvod, proč odešla z pozice projektové inženýrky v Shellu. „Chtěla jsem produkt, který můžu jíst bez pocitu, že si něco odpírám,“ pokračuje. Nic takového na trhu jednoduše nenašla, takže začala sama zkoumat, jak by to šlo napravit. V roce 2016 pak v San Francisku založila Nobell Foods.
Foto: Pixabay
Pizza bez sýra přece není pizza
Asi o čtyři roky později startup dosáhl na druhé kolo financování, kde od venture kapitálových firem i dalších investorů získal 75 milionů dolarů (asi 1,9 miliardy korun). Celkem už vybral 100 milionů dolarů, z čehož část investoval i herec Robert Downey Jr. „Magi Richani a její tým v Nobell vnášejí eco do Chile con queso (mexický sýrový dip, pozn. red.) – místo krav dojí obilí,“ řekl představitel Iron Mana.
Ačkoliv Richami dříve pracovala pro velkou ropnou společnost, její nový startup má výrazný ekologický i morální aspekt. A nelze opomenout ani ten byznysový. Záměr vybudovat co nejúspěšnější firmu v tomto případě znamená zcela se vyhnout tradičnímu mléčnému průmyslu a nabídnout k němu alternativu. Sýr Nobell Foods se obejde bez krav či jiného dobytka, má dobře chutnat a dokonce být dostupnější.
„Pro mě je nejdůležitější přijít s jídlem, které nejen skvěle chutná, ale dokáže konkurovat i cenou,“ říká Richami. „Pokud po lidech za alternativu budeme chtít dvakrát, třikrát, pětkrát nebo desetkrát více, žádný systém nezměníme,“ dodává. To znamená, že mléko od jejího startupu by mělo být levnější než i státem dotované zvířecí.
Cesta k tomu podle ní vede podobným směrem, jakým se vydávají nemasové startupy, které krávy nahrazují proteiny z rostlin. To znamená, že všechny základní prvky bílé tekutiny (voda, tuk, sacharidy a proteiny) získává z neživočišných zdrojů a míchá je tak, aby byl výsledek podobou i chutí co nejblíže svému živočišnému předobrazu. Řečeno jinak, při tvorbě potřebných látek se metabolismus zvířat nahradí metabolismem rostlin.
Místo krav dojíme sóju
Konkrétně k tomu použijí sóju, podobně jako to činí některé nemasové startupy. V Nobell Foods se sóju dlouho snažili geneticky modifikovat tak, aby produkovala protein kasein, zásadní složku kravského mléka ovlivňující mimo jiné to, jak se sýr z něj vyrobený táhne. Tentýž protein se získává i například fermentací, podobně jako u piva. Nevýhodou je ale poměrně vysoká cena výsledku.
Sója má dnes zase paradoxně problematickou ekologickou pověst, protože se kvůli jejímu pěstování kácejí pralesy nebo nadužívají herbicidy. Nobell Foods je teď stále ve fázi vývoje, pěstování rostlin by ale pak mělo probíhat hlavně na středozápadě USA. Farmáře přitom prý bude k přechodu na nový druh sóji motivovat vyšší zisk, který dostanou z rostlin určených pro sýr místo krmiva zvířat.
Foto: Nobell Foods
Zakladatelka Nobell Foods Magi Richani
V budoucnu v Nobell plánují představit i jiné mléčné výrobky, sýr, který si vybrali pro začátek, je ovšem vyrobit bez krav možná vůbec nejnáročnější. Samozřejmě už dlouho existuje například sójové nebo mandlové mléko, to je ale jednak poměrně drahé, jednak sýru z nich většinou chybí typická pružnost a chutná uměle. Vyřešit to mají právě proteiny, který prý jsou přes svůj rostlinný původ v podání Nobell prakticky totožné jako ty zvířecí.
„Mnoho přátel mi řeklo, že si možná dokáží představit přejít na vegetariánství, nikdy se ale nevzdají sýra,“ říká zakladatelka startupu. „Pocit v ústech a chuť, jakou dosahujeme my, je myslím unikátní. Nesrovnáváme se přitom s ostatními veganskými produkty – naší referencí je opravdu zvířecí sýr,“ dodává. Možná se tak blížíme době, kdy si skvělý hovězí cheeseburger bude moci vychutnat opravdu kdokoliv.
Celý den prosezený na židli, mžourání do obrazovky počítače, minimum pohybu – a o to více stresu. To všechno jsou faktory, kterým se tělo začne dříve či později bránit a kvůli kterým začne vysílat signály, že je čas na změnu. Toto volání však řada osob přehlíží a nadále pokračuje v permanentní devastaci svého tělesného, ale i psychického zdraví. Tato ignorace může dospět až do bodu, kdy člověk jednoduše vzplane, vyhoří a nepomůže nic jiného než tvrdý restart v podobě výpovědi a přehodnocení svých životních priorit.
Ovšem ani radikální změna životního stylu nikdy úplně nevymaže jizvy, které předešlý způsob života na člověku zanechá. Své o tom ví i Ondřej Horák, který takový restart musel podstoupit. Během návratu zpět do normálního života se rozhodl, že se pokusí pomáhat těm, kteří jsou prozatím ve fázi ignorování, aby se nedopracovali až k onomu zhroucení.
Rozjel proto projekt Office Fitness, ve kterém se snaží spolu s fitness trenérem Jiřím Zadinou lidi naučit, jak pečovat o tělo i mysl a jednoduše se ze všeho nezbláznit. Dnes mezi jeho klienty patří zaměstnanci těch největších společností působících v oboru IT, bankovnictví či pojišťovnictví. Se svou společností se chystá na expanzi do Spojených států a touží se stát synonymem pro oblast, ve které působí.
Pauza, nebo utrpení
Psal se rok 2018, Ondřej Horák tehdy řídil dvě firmy, rekonstruoval dům i chalupu, k tomu denně odpovídal na 130 hovorů a pracoval 16 hodin v kuse. Jenže tělo řeklo dost. „Po roce takového vytížení se dostavila velká stopka. Nebyl jsem schopen vstát z postele a pouhé bliknutí telefonu ve mně vyvolávalo úzkosti a deprese, které mě dlouho pronásledovaly,“ uvádí příklad spouštěčů stresů dnes čtyřiačtyřicetiletý Horák.
„Lékař mi dokonce doporučil se na šest měsíců naprosto odloučit, abych měl šanci se vrátit k plnohodnotnému životu. Stál jsem v té době na životně důležitém rozcestí. Dát si pauzu a překopat si život od základů, nebo trpět dál a riskovat ještě větší zhoršení? Rozhodl jsem se tedy pro možnost první. Prodal jsem firmy, předal projekty, přeskládal svůj sociální kruh a dal si potřebnou pauzu,“ popisuje Horák svůj restart.
Foto: Office Fitness
Ondřej Horák a Jiří Zadina, zakladatelé projektu Office Fitness
Restart jej přivedl k otázce seberozvoje, kterému se věnoval i několik hodin denně. Do jeho života začaly ve stále větší míře vstupovat zdravější návyky a také lidé, kteří mu ukázali, že zdravý duch se skutečně ukrývá ve zdravém těle. Postupnou prací se během dvou let dokázal opět naplno vrátit do života, otázkou však bylo, čemu se věnovat dál, aby se vše neopakovalo znovu.
„Nejlepší nápady vznikají po největší krizi. S tím se pojí i moje rozhodnutí pustit se do projektu Office Fitness. Na sobě jsem totiž viděl, že možné je všechno. Chce to odhodlání, rozhodnutí a každodenní práci,“ vysvětluje Horák. Myšlenka na vytvoření cvičebního programu pro zaměstnance se zrodila loni v březnu během večeře s kamarádem a fitness trenérem v jednom Jiřím Zadinou. Ten v té době svým klientům v kancelářích již ukazoval, jak se protáhnout, aniž by se museli zvedat ze židle.
„Uvědomili jsme si, že spousta lidí se do posiloven nebo k pravidelnému domácímu cvičení nikdy nedostane, ani když jsou posilovny otevřené. Proto Office Fitness stavíme od začátku tak, abychom i těm nejvíce zaneprázdněným lidem umožnili zlepšovat své zdraví kdykoli a odkudkoli,“ vysvětluje Horák primární zaměření projektu.
„Jirka nemohl být všude osobně, proto největší smysl dávalo vytvořit online program, který budou mít lidé kdykoliv k dispozici na mobilu i počítači. Ne kurz, na který se rychle zapomene, ale návykové, každodenní cvičení po celý rok. Tak můžeme pomoci kdykoliv a komukoliv v okamžiku, kdy to nejvíce potřebuje. Krásně to do sebe zapadlo. Moje cesta a Jirkova dlouholetá praxe. To byl teprve začátek,“ vzpomíná Horák.
Cvičení v kanceláři, ale i doma na gauči
Postupně tak pod projektem Office Fitness vybudovali program, ve kterém se s klienty zaměřují na to, aby se nedostali do stavu, kdy se začnou projevovat negativní vlivy dlouhého sezení. Aby netrpěla záda, oči, ale ani psychika. Díky cvikům proto člověk dokáže protáhnout své tělo, dechová cvičení mu odbourají stres a lekce osobního rozvoje zase pomohou zjistit například to, v jaké životní fázi se účastník cvičení zrovna nachází, jaké jsou jeho potřeby a cíle, případně co musí udělat pro jejich naplnění.
„Řeč o návycích a emocích, které utváří náš život, se prolíná napříč celým programem, ze kterého si každý odnese popsaný papír (nebo knihu) vlastních nápadů. Protože jedině tak se člověk dostane k jádru věci a otevřou se mu nové horizonty. S tím vším umíme pomoci i při osobních koučovacích sezeních,“ vysvětluje Zadina.
Foto: Office Fitness
Celý trénink se skládá z pětiminutových lekcí, které lze odcvičit přímo ze židle
Svůj program neustále obměňují a vylepšují, a to i v reakci na nově vzniklé situace. Na kancelářské prostředí zaměřený program se tak loni stal i cvičebním programem pro zaměstnance pracující z domova. Ti totiž přišli i o tak málo, jako je procházka ke kopírce, odpolední protažení cestou na oběd či chvilkové postávání v kuchyňce. Proto byl program obohacen například o rady, jak si efektivně nastavit domácí pracovní prostředí a jak jej co nejlépe oddělit od soukromého života.
Ti, kteří se řídí jejich radami, jsou dnes zaměstnanci takových společností, jako je UniCredit Bank, Kooperativa, Cleverlance či Partners. „Pokud si zaměstnanec sám neuvědomuje rizika spojená se sedavým pracovním stylem, je v zájmu zaměstnavatele, aby převzal iniciativu a o zaměstnance se postaral a pomohl mu. Zlepšení zdraví, efektivity i energie při práci za počítačem je win-win pro obě strany, říká Ondřej Horák.
Podle Horáka dokonce produktivita zaměstnanců ve firmách, ve kterých Office Fitness působí, stoupla až o 20 procent. A jak dodává jeho společník Jiří Zadina: „Zdravý zaměstnanec rovná se zdravá firma. Díky pravidelným cvikům dochází ke zlepšení firemní kultury, výkonnější práci a nižší nemocnosti. O dlouhodobém předcházení civilizačním chorobám ani nemluvě.“
Pět minut, ale klidně i víc
Spousta společností si podle obou zakladatelů začíná tyto benefity uvědomovat, a proto během pandemie a s ní spojených home officů přeměnila kanceláře na místo, které jde vstříc zdravému pohybu zaměstnanců. Jak vysvětluje Jiří Zadina, pro zaměstnance je důležité, aby se mohli projít, pracovat vestoje a během práce střídat polohy. A přesně to nyní chtějí moderní zaměstnavatelé ve svých kancelářích umožnit.
„Současný člověk prosedí 12 až 14 hodin denně. To je statistika, o kterou se bohužel musíme opřít. Podle nás je nejhorší pozice na práci být shrbený v sedu a noha přes nohu či práce na barové židličce s notebookem. Negativní dopad má i špatně nastavená pracovní deska, monitor a klávesnice s myší,“ vysvětluje Zadina, proč je většina lekcí programu Office Fitness koncipována právě pro cvičení ze židle.
Foto: Office Fitness
Každá lekce zahrnuje protažení, prokrvení a posílení svalstva
Těchto lekcí je hned 250 a jejich cvičení zabere pět minut bez nutnosti se převlékat nebo jakkoli připravovat. Kterou lekci si daný klient zacvičí, může volit na základě toho, jakou partii chce procvičit. Pět minut je dle Horáka dostatek času na to, aby zaměstnanec své tělo protáhl a okysličil nebo načerpal novou energii. Pětiminutovou lekci by měl každý do svého pracovního dne zahrnout alespoň jednu. Nejlépe však dle Horáka udělá, pokud si tyto pětiminutovky střihne každé dvě hodiny, což bude mít na tělo daleko větší dopad.
Každé pětiminutové video má několik fází, během kterých je zahříván organismus, dochází k protažení svalstva, jeho posílení a následuje relaxace. Jedná se tedy o komplexní sestavy více než tisícovky cviků. „Členovi každý pracovní den dorazí nová lekce, tu si zacvičí, zaškrtne si splněný úkol a zároveň získá body do soutěže o hodnotné ceny. Všechny již zobrazené lekce zůstávají přístupné a může se k nim kdykoliv vrátit dle potřeby. Program funguje 24/7 a každému přijde připomínkový e-mail,“ popisuje Horák celkový průběh programu.
Lepší svět za 166 korun
Těch, kterým každý den takový e-mail dorazí, je již přes 20 tisíc a tempo nově příchozích neustále narůstá. Ondřej Horák připomíná, že mezi nimi nejsou jen ti, kteří prosedí celý den u počítače, ale najdou se i klienti, jež sedí třeba u soustruhu, nebo tací, kteří jsou na volné noze. Office Fitness totiž nabízí své služby i individuálním zákazníkům.
Ti za komplexní balíček programu zaplatí 166 korun měsíčně. U velkých firem se Office Fitness většinou domlouvá na individuálních nabídkách a multilicencích. V nejlepším případě na začátku spolupráce zajedou přímo do kanceláře, vše vysvětlí a nastaví pracovní místa zaměstnanců, aby se jim celý rok co nejlépe cvičilo. A mají za sebou i test novinky jménem Morning Start, kde pro větší klienty organizují dvakrát týdně energizující 30minutové cvičení naživo nebo online.
Za první rok fungování obrat společnosti dosáhl jednoho milionu korun, což je dobrý odrazový můstek pro zdolávání dalších met. Mezi ně patří například průnik do Spojených států, kde bude klientům nabízen anglicky dabovaný program, který je aktuálně testován s prvními klienty. „Po jeho otestování chceme vstoupit na trh v USA, zatím v rámci B2C. Rozhlížíme se také po skandinávských zemích. Pokud průzkum trhu dopadne dobře, v září tohoto roku na tyto trhy vstoupíme,“ prozrazuje Horák.
Expanzí ovšem plány do budoucna zdaleka nekončí. „Naší misí je upozornit na rizika spojená se sedavým zaměstnáním a tímto stylem života. Chceme se tedy stát synonymem pro tuto oblast a masově rozšířit náš program. Problémy spojené s dlouhodobým sezením dnes mají už i mladiství a studenti. Lidé ve středním věku a ve věku 60 a více let důsledky pociťují v nejvyšší míře. Prevence od útlého věku je z našeho pohledu naprosto zásadní. Naší metou je 100 tisíc cvičících na konci roku 2023,“ uzavírá optimisticky Horák.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.