Mistr digitálního sběratelství. Rapper Snoop Dogg na sebe odhalil, že drží stovky milionů korun v NFT

Filip HouskaFilip Houska

sn-cc-streets-2

Foto: Casa Verde Capital/CC

Americký rapper Snoop Dogg je vášnivým sběratelem NFTs

0Zobrazit komentáře

Když cestou městem odložíte telefon a podíváte se okolo sebe, zjistíte, že vám venkovní svět odkryje příběhy, které na sociálních sítích nenajdete. Žena napravo vás zaujme outfitem, kluk vlevo vás oslní stylovými sneakers, od party před vámi uslyšíte nové hudební album a na plakátu v tramvaji zjistíte, že si na tento víkend nebookujete rodinnou sešlost, ale jdete na skvělý mejdan. Vnímáme to i my, a proto uvádíme nový newsletter CC Streets.

Během pěti minut vám nabídneme zásadní zprávy ze světa módy, hudby, umění a urban culture jako takové. Vyzdvihneme streetwearovou značku, která by neměla ujít vašemu radaru, a když zbyde čas, dostanete mé doporučení, s jakým albem či podcastem si v posledním týdnu zpříjemňuji cestu MHD. A hned na začátek se mrkneme na legendárního Snoop Dogga a jeho investice.

Aby vám naše další shrnutí zajímavých zpráv ze světa hudby, módy i pouliční kultury propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Streets zde.


Snoop Dogg potají sbíral NFTs

1

Foto: Christie’s/Larva Labs

Pixelovití avataři zvaní CryptoPunks

Snoop Dogg je aktivní na různých frontách. Vedle toho, že v 90. letech téměř do krve hájil barvy západního pobřeží v začátcích americké hiphopové éry a postaral se o několik přelomových alb, v poslední době také investuje, například do marihuanového byznysu. Jak se ale ukazuje, je také velkým fanouškem NFT, trendu ze světa kryptoměn, v rámci kterého se sbírají zpravidla digitální obrázky všeho druhu.

Nyní legendární americký rapper oznámil, že takzvaná eneftéčka potají sbíral pod pseudonymem Cozomo de‘ Medici. Pokud oblast NFT aktivně sledujete, tak tento profil nejspíš znáte. Zpravidla jste na něm mohli nacházet nejrůznější novinky, lákadla na nová díla, soutěže a podobně. Dlouho se však nevědělo, kdo tajemný Cozomo de‘ Medici je. To už je nyní minulostí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle serveru DappRadar, který mimo jiné sleduje portfolia sběratelů NFTs, má Cozomo de‘ Medici alias Snoop Dogg kolekci v hodnotě okolo 17 milionů dolarů, tedy zhruba 370 milionů korun. Mezi jeho nejvzácnější kousky patří tzv. CryptoPunks, kteří kryptotrend NFT prakticky odstartovali, přičemž nechybí ani deset Meebitů, což jsou postavičky od tvůrců zmíněných „kryptopunků“. Vyvstává ale otázka, zda Snoop Dogg nelže.


– Bulletin 

? Balenciaga se spojuje s hrou Fortnite: Španělský módní dům Balenciaga se vydává do nových vod a spojuje se s herním megahitem Fortnite, se kterým vydává kolekci tematického oblečení. To bude dostupné nejen ve hře, ale také ve skutečném světě v podobě například mikin.

? Prestižky ožívají v huňatém provedení: Ikonická česká obuvnická značka Prestige navázala spolupráci s e-shopem Ovečkárna, se kterým představila nové tenisky. Oproti původní verzi jsou tvořené z hnědé hovězí kůže, zateplené a určené do sychravých podzimních a zimních dní.

? Louis Vuitton cestuje na Mars: Luxusní módní značka Louis Vuitton vydává další díl své knižní série Travel Book, tentokrát se vydává až na Mars. Čtenářům představuje fiktivní příběh z budoucnosti, v níž exponenciální růst populace a zvyšující se teploty změnily dříve obyvatelné oblasti ve vyprahlé pouště a donutily lidstvo vydat se na rudou planetu.

? Český Nilmore s cirkulárním oblečením: Ostravský startup Nilmore přistupuje k udržitelnosti tak, že oblečení vyrábí z již použitých kusů. Teprve se rozjíždí, ale už teď má firma pod vedením Mikuláše Hurty velké ambice a chce postavit i sběrná místa, kam by lidé opotřebované oblečení vhazovali.


– Streaming culture ?

Spotify, Apple Music a YouTube nás skoro denně zásobují novou hudbou, ale že by všechno stálo za váš poslech, se rozhodně říct nedá. Mrkněte proto na tři klíčové releasy uplynulých dní, které můžu doporučit z vlastní ušní zkušenosti.

***

Lifeform – Angels & Airwaves

Tom DeLonge utkvěl v paměti fanoušků punk rocku především jako neodmyslitelný člen kapely blink-182. V ní už ale roky nepůsobí, namísto toho naplňuje své hudební sny v uskupení Angels & Airwaves, které nyní vydalo další desku. A pokud jste slyšeli jeho předchozí alba, nebudete nejspíš nijak překvapeni. Opět jde o melodickou jízdu s příjemně pronikavým DeLongovým hlasem.

***

These Things Happen Too – G-Eazy

Americký rapper G-Eazy vydává své v pořadí čtvrté studiové album, které na můj vkus překypuje až přílišnou sebereflexí. I tak ale jsou These Things Happen Too ukázkou kvalitního rapu, ve kterém Gerald Gillum aka G-Eazy vystupuje coby hudební postava, jež se jen tence odděluje od skutečného světa. Na desce má i velká jména průmyslu jako Lil Wayne, YG nebo Ty Dolla $ign.

***

Hitler Wears Hermes 8: Side B – Westside Gunn

Zpět ke kořenům. Takto na mě působí nová deska amerického interpreta pod pseudonymem Westside Gunn, která navazuje na předchozí dílo Hitler Wears Hermes 8: Sincerely Adolf. A opravdu má grády. V dobách „popovějšího“ rapu je novinka velmi dobrým zpestřením, které má tvrdší nádech a boombapovější tóny.


– Sneakers window ?

Boty dělají člověka. Dělají i vás? Vybírám jednu siluetu, která by neměla uniknout vaší pozornosti. A pokud budu často odkazovat na různé colorways Jordanů jedniček, není to náhoda.

***

Nike LeBron 19

Nike a jeden z nejlepších basketbalistů planety LeBron James vzdávají hold pokračování filmu Space Jam, ve kterém se „King James“ sám objevil. Společně představují nový model basketbalových tenisek, které vynikají bílým pozadím s průsvitným svrškem pro stylizaci. Zajímavé je, že mají na sobě i mapy ústředí Nike a pozemků studia Warner Bros. Nebýt nepříliš vzhledných prvků v oblasti paty, dokázal bych si představit, že s nimi brouzdám i po venku.

nike-lebron-19_1

Foto: Nike

Nike LeBron 19


– Cestou tramvají ?

Jet městskou hromadnou dopravou bez sluchátek je jako jít do mekáče pro salát – dá se to, ale víte, že je něco špatně. Inspirujte se mými aktuální hudebními a podcastovými tipy.

***

Rien 100 Rien – Jul

Po zhlédnutí filmu Severní Marseilles na Netflixu jsem hned začal hledat skladbu, která hrála policistům v autě. Shazam mě nezklamal a vyhodil mi La Bandite od marseillského rodáka pod pseudonymem Jul. A byť jde o dva roky staré dílo, celé album Rien 100 Rien ukazuje moderní francouzský rap, kterému sice nerozumím ani slovo, ale proč by to bylo třeba, když vás uhrane tvrdá a melodická flow. Hodno šance!

***

Radovan Vávra – Ladislav Sinai Podcast

Láďa Sinai točí podcasty především s rappery, ale občas zabrousí i do jiných vod, klidně i těch investorských, což pro jeho cílovku nemusí být to pravé ořechové. Osobně jsem byl tímto výběrem překvapen, ale výsledek mě hodně potěšil. Radovan Vávra coby ostřílený investor a bývalý ředitel Komerční banky mluví o finanční gramotnosti generace Z, bydlení pro mladé a samozřejmě penězích. A má fakt řadu skvělých pointů.


– My fashion story ?

Dáváte přednost spíš jedné značce, nebo raději kombinujete brandy? Udělejte si přehled nejen o streetwearové módě a ponořte se do krátkého příběhu o jedné z těch, která může bavit.

***

The Couture Club

Britský streetwear má dlouhodobě skvělý náboj, jenž se projevuje zpravidla jednoduchými střihy, decentními potisky a samozřejmě tracksuity, respektive teplákovými soupravami, které můžete vidět na řadě tamních grimeových interpretů. A značka The Couture Club je jedním ze zářných příkladů, který se do tohoto módního nastavení přesně trefuje.

The Couture Club vznikl v roce 2015 a stojí za ním britská televizní hvězda Ross Worswick, která měla jeden hlavní cíl – vytvořit z této značky „dostupný luxus“ inspirovaný Manchesterem. Aby ale tuto vizi naplnil, potřeboval někoho, kdo má s podnikám zkušenosti. A jeho parťák Scott Shashua se do krámu hodil ze všech nejvíce.

couture-1

Foto: The Couture Club

Podzimní bunda od The Couture Club

Relativně neznámou streetwearovou značku tvoří nejen trička a mikiny, ale také bundy, kalhoty či různé doplňky (od kšiltovek přes kulichy až po ponožky). Všechny kousky mají hlavní symbol – logo Couture v psacím písmu, což v mnohých může evokovat styl kalifornského velikána Stüssy.

Některé kolekce však vychází z poněkud šílenějších grafických nápadů a mají na sobě všelijaké štítky. Mě osobně nejvíce baví Essential Funnel Neck Shell Jacket v černé barvě, jehož ležérní styl a minimalistický design je naprosto dokonalý do městské džungle. Mrkněte na thecoutureclub.com.


Jak se vám nový díl CC Streets líbil? Našli jste něco, co nám uniklo? A o čem bychom měli napsat příště? Dejte mi vědět na filip@czechcrunch.cz!

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Český divadelní Netflix otevírá druhou sezonu. Dramox nově nabízí i zahraniční inscenace a plánuje živá vysílání

Peter BrejčákPeter Brejčák

richard-lvi-srdce-min

Foto: Dramox

Divadelní inscenace Richard Lví srdce

0Zobrazit komentáře

Před necelým rokem v říjnu své brány zavřela divadla po celé zemi, pomocnou ruku jim ale podala první česká streamovací platforma Dramox, která kulturní zážitek ze sálů přesouvá do pohodlí obýváků a na displeje televizí, počítačů či telefonů. První rok fungování projektu jeho tvůrci, mezi kterými je i zakladatel Livesportu Martin Hájek, hodnotí kladně a do druhé sezony přináší několik novinek včetně zařazení zahraničních inscenací.

„Když jsme před rokem začínali, naším cílem bylo dostat divadlo blíže k lidem. Chceme, aby lidé mohli trávit s divadlem více času. Za necelý rok u nás alespoň jedno představení zhlédly desítky tisíc diváků a dohromady divadlem na Dramoxu strávili uživatelé stovky tisíc hodin,“ komentuje další ze zakladatelů Martin Zavadil, specialista na budování digitálních společností, který pracoval například ve studiu Creative Dock.

Streamovací platforma, jež funguje podobně jako například Netflix, sice byla spuštěna v čase lockdownu, toto načasování však bylo spíše shodou okolností. Příprava Dramoxu probíhala bez ohledu na pandemii koronaviru, ta ovšem vývoj urychlila a byť platforma nedokázala plně nahradit milionové ztráty zavřených divadel, podala jim pomocnou ruku ve výši deseti milionů korun.

„Dramox by vznikl tak jako tak, přípravy jsme ale kvůli lockdownům zrychlili. Musím ale přiznat, že například podporu, kterou jsme vyplatili divadlům, vnímám v kontextu uzavřených divadel o to cennější. To nám potvrzují přímo ředitelé a umělci českých nebo slovenských scén, pro něž podpora z Dramoxu zůstala v době uzavřených divadel jedním z mála příjmů,“ popisuje Zavadil.

martin-zavadil

Foto: Dramox

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Dramox funguje na bázi předplatného ve výši 299 korun za měsíc, respektive 2 990 korun za rok. Služba si na své fungování účtuje 45 procent z platby, zbylých 55 procent následně směřuje do konkrétních divadel. Rozdělování částky probíhá na základě toho, která vystoupení diváci sledují.

Pokud tak zhlédnete jedno představení, peníze poputují jednomu divadlu, pokud deset, poměrově se rozdělí mezi různá divadla. Navíc mají předplatitelé možnost přiložit libovolní částku konkrétnímu divadlu. Platforma je od jara dostupná také jako aplikace pro mobilní zařízení s iOS a Androidem nebo také pro televize LG a Samsung – další by měly přibývat.

Od čtvrtka, kdy Dramox startuje svou druhou sezonu, mohou předplatitelé sledovat celkem více než 200 záznamů od 103 divadel z dvaadvaceti různých zemí. Český obsah na platformě se tak nadále rozšiřuje, nově je ale doplněný o cizojazyčné tituly, například od Berlínské státní opery, Anglického národního baletu, Králového divadla v Madridu nebo pařížského divadla Bobino.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Diváci díky novému obsahu na Dramoxu získají přístup ke slavným představením, která by nejspíš nikdy neviděli naživo. Zesilujeme tak naši snahu zpřístupňovat kulturu divákům a nabízet v oblasti multimediální zábavy hodnotnou alternativu,“ doplňuje další ze zakladatelů Martin Hájek.

Spoluzakladatele projektu Martina Hájka a Martina Zavadila doplňuje Radim Horák, který stál u zrodu videoportálu Voyo.cz a vlastní také firmu Weemazz 2.0, jež pro vlastníky autorských práv odstraňuje z internetu nelegální kopie jejich děl. Zařazení zahraničního obsahu do Dramoxu přitom trojice považuje jako další krok na cestě stát se portálem světového online divadla.

Čeští i slovenští diváci by tak časem měli získat přístup také k menším lokálním představením z celého světa, zakladatelé zároveň plánují ukázat zahraničním předplatitelům to nejlepší z tuzemské divadelní tvorby. Důležitou součástí nabídky Dramoxu jsou však také exkluzivní inscenace.

martin-hajek

Foto: Livesport

Po sportu se Martin Hájek zaměřil také na divadlo

„Velmi důležitou součástí našeho obsahu je také sekce Dramox Originals, která nabízí Dramoxem natočené záznamy představení. I přes zavřená divadla a nemožnost scházet se a zkoušet nové kousky jsme natočili celkem jedenáct představení. Nabídneme další novinky z naší dílny, například klasiku podle předlohy A. C. Doyla Ztracený svět, která se natáčela na otáčivém hledišti Jihočeského divadla,“ vysvětluje Horák.

V rámci Dramox Originals se natáčela představení během lockdownu i po něm. Uživatelé tak mají možnost zhlédnout představení například z Divadla Husa na provázku, Divadla J. K. Tyla v Plzni nebo pražského Divadla pod Palmovkou. V rámci spolupráce s Divadelním ústavem jsou pak k dispozici záznamy her různých souborů.

Do budoucna zároveň Dramox plánuje začít také s projekcemi představení v kinech, díky čemuž by se inscenace mohly dostat například k divákům na druhém konci republiky. Platforma navíc plánuje sérii živých streamů, kdy uživatelům nabídne tuzemský i zahraniční obsah.

Dramox ovšem není jedinou platformou svého druhu, která v tuzemsku od začátku pandemie vznikla a divadlům umožňuje vydělávat online. Příkladem může být Film naživo nebo projekt ostravského Divadla Mír, jež si vybudovalo velké online publikum a kvůli nezávislosti představilo vlastní streamovací službu.