Moderní pohřeb na pár kliknutí. Český startup Goodbye získává na rozvoj své služby miliony korun
Chvíle, kdy nás opustí někdo blízký, patří k těm nejtěžším. Jsou o to horší, že v krátkém a náročném čase je třeba řešit řadu organizačních věcí s pohřbem, kremací či pozůstalostí. Složitostí, které musí pozůstalí absolvovat, si před časem povšiml Jiří Štěpánek. Založil proto startup Goodbye.cz, který se prezentuje heslem „moderní pohřební služba“, a teď do něj získává i první investici.
Jednotky milionů korun do Goodbye.cz vkládá Jinej Fond podnikatelů Jiřího Hlavenky a Jana Slámy. Pro CzechCrunch to potvrdily obě strany. Společně chtějí nejen pomoci pozůstalým v nejtěžších chvílích, ale také proměnit obor, který se podle Štěpánka zásadně neinovoval přibližně sto let.
Spolu s tím se snaží i nabourávat tabu smrti s kampaní #mluvimeosmrti. „U nás lidé mohou pro své nejbližší vybrat způsob, který bude vyhovovat jim i přáním zesnulého. Udělají to z pohodlí domova a za jednu transparentní cenu. Poskytujeme i možnost sepsat si závěť, a to opět online, jednoduše a bez notáře,“ shrnuje Štěpánek, co Goodbye.cz dělá.
Nápad na startup se Štěpánkovi zrodil v hlavě loni v létě. Tehdy si povšiml, že lidé se kvůli pandemii koronaviru začali o smrti více bavit a starat se o své závěti. Nejdříve tak postavil službu, která umožňuje ji legálně napsat online a doslova za pár chvil. Uvědomil si ale, že svěží vítr je potřeba v celém oboru, a pojal tak svou misi o dost více holisticky.
Dnes nabízí Goodbye.cz své služby v Praze a Brně a pro pozůstalého je jakýmsi průvodcem těžkými chvílemi. Na pár kliknutí a za jednu cenu lze objednat pohřeb, obřad, vybrat si urnu, rakev či květiny. Pracovníci Goodbye.cz následně zavolají a vše zařídí díky partnerské pohřební službě v každém z měst. Zákazník s ní vůbec nepřichází do kontaktu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOsobní přístup je však pro Goodbye.cz zásadní, a tak v jednotné ceně nabízí například i dovoz urny až domů. „Smrt blízkého je stresující situace a my se ji lidem snažíme ulehčit i nad rámec běžné pohřební služby,“ popisuje Štěpánek. Naráží tím i na další části svého portálu: sepsat lze třeba onlinové parte nebo vyhledat pohřební služby v celorepublikovém seznamu. Kromě toho je k dispozici rozsáhlá databáze článků s podrobnostmi o všem, co se smrti a pohřbívání týče.
„Na Goodbye.cz nás nezaujala ani tak aktuální podoba jako spíš trh, do kterého se Jirka s jeho týmem odvážili pustit. Říká se, že jsou pouze dvě místa, která se za posledních sto let moc nezměnila – škola a hřbitov. Všichni ale chtějí inovovat tu školu, na hřbitov zapomínají,“ popisuje za investory Jan Sláma motivaci, proč se do Goodbye.cz rozhodli vložit peníze.
Služba Jiřího Štěpánka doposud pomohla uskutečnit několik desítek pohřbů, a jak naznačují uživatelské recenze, zákazníci jsou s ní většinou spokojeni. S pomocí financí od fondu teď chce především expandovat do dalších měst po Česku. Jinej Fond má řadu podobných investic do mladých firem již za sebou. Nedávno vložil 13 milionů korun do startupu Twigsee, který digitalizuje provoz mateřských škol, nebo do projektu Reknihy, jenž zase mění odvětví antikvariátů.