Módnímu e-shopu ZOOT v prvním pololetí vyrostly tržby na 518 milionů korun, ale stále prodělává
Módní e-shop ZOOT oznámil, že mu v první polovině letošního roku vyrostly tržby na 518 milionů korun. Pro českou jedničku v prodeji módy online to znamená meziroční růst o 10 procent, ale přesto jí to nestačí, aby konečně začala vydělávat. Hospodářský výsledek očištěný o jednorázové náklady se v prvním pololetí opět pohyboval v mínusu, a to ve výši 55,2 milionu korun.
ZOOT přitom přilákal o čtvrtinu více zákazníků, kterých má nyní již téměř 500 tisíc, stále se mu však nedaří obchodní model nastavit tak, aby se dostal do černých čísel. V Česku v roce 2016 ZOOT prodělal 32 milionů korun, loni to bylo 33 milionů a vypadá to, že ani letos se mu nebude dařit o moc lépe. Vedení e-shopu to tentokrát dává za vinu hlavně počasí.
„Počasí hraje v případě módy velkou roli a mělo tak negativní vliv nejen v našem případě, ale potýkají se s ním prodejci módy v celé Evropě. V době povánočních výprodejů bylo nadprůměrně teplo, nástup jarní sezóny – až do poloviny dubna byl naproti tomu teplotně podprůměrný. Od poloviny dubna až do minulého týdne jsme naproti tomu prožívali rekordně dlouhou letní sezónu, které již ve firmě s úsměvem říkáme floridská,“ komentuje hlavní faktor roku Ladislav Trpák, ředitel ZOOT.
V ZOOTu se na dlouhou letní sezonu dívají s úsměvem, ale vzhledem k tomu, že během ní se velké množství zboží prodávalo ve slevových kolekcích, nedokázal na něm módní e-shop vydělávat. A to i přesto, že meziročně vzrostl v prvním pololetí počet prodaných kusů módy o 22 procent na 890 tisíc. Ve stejném období naopak klesl hrubý zisk, a to o 0,6 procenta na 223 milionů korun.
„Vzhledem k nepříznivému vývoji hospodaření v prvním pololetí 2018 přijal management řadu kroků k vylepšení. Centralizovali jsme obchod a marketing slovenského a rumunského ZOOTu do České republiky. Nyní máme pro tyto aktivity jeden tým v Praze pro všechny pobočky. Koncem prvního čtvrtletí 2018 došlo v ZOOT a.s. k 12% poklesu zaměstnanců, což představuje zhruba 59 pracovních úvazků,“ dodává Ladislav Trpák.
Rumunská expanze nevychází
Vedle Česka ZOOT operuje také právě na Slovensku a v Rumunsku a jeho kumulovaná ztráta na všech třech trzích za loňský rok představovala 219 milionů korun. Firma tak i vzhledem k průběhu první poloviny letošního roku přistoupila k dalším úsporným opatřením, aby dokázala optimalizovat a snížit provozní náklady. Dopady úsporných změn mají být vidět v průběhu druhého pololetí letošního roku.
V České republice se zatím fungování ZOOTu nijak zvlášť nemění, ale z důvodu neuspokojivých výsledků byla přehodnocena expanze do Rumunska. ZOOT tam uzavřel své výdejny a soustředí se na doručování zboží domů. Omezené budou také slevové akce pro rumunské zákazníky, kvůli čemuž firma částečně odepsala část svých pohledávek vůči distributorům ve výši téměř 64 milionů korun, což mělo na hospodářský výsledek v prvním pololetí rovněž vliv.
Ve druhé části roku ZOOT cílí na podobné desetiprocentní tempo růstu a chce téměř o třetinu zredukovat vratky zboží. Aby toho docílil, omezuje množství kusů zboží v košíku, zavádí předplatbu u některých zákaznických segmentů a vyvíjí motivační kreditní systém. Do provozního zisku by se chtěl ZOOT vrátit ve čtvrtém kvartálu letošního roku. Další výsledky ZOOTu bude zajímavé sledovat i z toho důvodu, že má od léta na českém trhu konkurenci v podobě německého módní e-shopu Zalando.