Musíme rozbořit mýty o levném pivu a obědu. Obhajitelné zdražení přinese větší kvalitu restaurací, říká Luboš Kastner
Luboš Kastner, spolumajitel gastronomické skupiny Hospodska
Když se debatuje o tom, kolik by mělo stát pivo, říká se, že vláda, která ho zdraží, padne. Cena oblíbeného chmelového moku v posledních letech kontinuálně stoupá, ale nijak zvlášť nad hladinu růstu cen jiných produktů. Levné pivo je přitom například spolu s levnými obědovými nabídkami to, co drží tuzemskou gastronomii tak trochu v kleštích a omezuje ji v dalším rozvoji. „Když stavíte na levném pivu a levných obědech, musíte dělat hodně kompromisů jinde,“ říká Luboš Kastner.
Ve druhé části našeho velkého rozhovoru s Lubošem Kastnerem, spolumajitelem gastronomické skupiny Hospodska a bývalým vysoce postaveným manažerem Plzeňského prazdroje, navazujeme na debatu o stavu tuzemské gastronomie, řešíme její cenovou politiku a bavíme se o nedostatečném tlaku na kvalitu i nedostatečné podnikatelské erudici mnoha restauratérů. „Mnozí si myslí, že je to jednoduché, ale přitom je podnikání v gastronomii extrémně těžké,“ říkal už v první části našeho rozhovoru Kastner.
Podle něj představuje zdražování jednu z hlavních cest, jak tuzemský hodnotově zaostalý trh posunout vpřed a zvýšit jeho kvalitu. „Díky obhajitelnému zdražování mohou kvalitní koncepty investovat, zlepšovat servis a celkově své služby,“ míní. Rozhovor je součástí naší nové rubriky V Gastru, ve které se chceme dívat pod pokličku nejen české gastronomie a ukazovat, že je to podnikání jako každé jiné a má své krásy i úskalí.
Je jediná cesta, jak úspěšně rozvíjet tuzemskou gastronomii, ve zdražování?
Je to jedna z hlavních cest, ale musí spolu s ní růst i zákaznický zážitek, kvalita. Tuzemský trh je hodnotově tak zaostalý, že když jsme si dělali nějaké propočty, tak v současné době, aby gastro bylo relativně zdravý a dobře fungující obor, by například muselo stát pivo kolem 130 korun. A to nejde.
Tolik přitom stojí pivo v zahraničí a nikdo se tomu nediví.
Aby to vše vycházelo, muselo by tolik stát i u nás, protože celý náš gastronomický trh je hodně závislý na pivu. V Česku je 30 tisíc restaurací na 10 milionů lidí, v Anglii je 60 milionů lidí a 50 tisíc restaurací. Argument, že je u nás hodně restaurací, je platný.
Čím to je, že u nás máme tolik restaurací a hospod?
Je to i kvůli tomu, že v 90. letech došlo k boomu a každý, kdo chtěl, tak si otevřel hospodu. Dodavatelé tehdy každému, kdo se přihlásil, nasypali peníze, pivovar jim dovezl výčep a vy jste si akorát někde sehnali stoly, servírku a měli jste hospodu. Za nulový náklad byla tvorba peněz a tržby. Také kvůli boomu z devadesátek je ten trh tak pokroucený.
Takže je třeba zdražovat?
Když nebudete zdražovat, tak se nikdy nevytvoří na celý trh tlak. Díky obhajitelnému zdražování mohou kvalitní koncepty investovat, zlepšovat servis a celkově své služby. Přirozeně pak budou mít lepší poptávku, protože společnost chce hodnotu za peníze. Problém však je, že lidé teď nemají dostatek referenčních kvalitních konceptů. Kvalita není standardem trhu.
Je nesmysl řešit, že někde na pivu ušetříte pár korun. Kvalita musí stát podstatně víc. Osobně v opodstatněném zdražování vidím budoucnost našeho trhu, protože přinese naprosto ozdravný proces pro celé gastro. Podbízení a konkurenční kousání do kotníků není cesta do budoucnosti.
Viděl jsem maržový index průměrné restaurace, kde marže na pivu byla -10 %, na poledním menu -15 %. To už z logiky věci nemůže být udržitelné. Proč to takhle funguje?
Jde o maržový index proti průměrné marži v gastronomii a naznačuje, že pokud založíte svoji budoucnost na levném pivu a levných obědech, pak budete muset udělat hodně kompromisů někde jinde, abyste se uživil. Ty kompromisy vidíme každý den v praxi a nikoho to moc nebaví. Aby se vám dobře podnikalo, je důležité, aby jednotková i celková hodnota marže byla co nejvyšší, pak to dává větší smysl.
Myslím si, že roli hraje i to, že zákazník neví, jaká je reálná cena jídla, jak se počítá. Mnoho lidí žije v představě, že když podnik zdraží pivo z 50 na 70 korun, tak těch 20 korun jde rovnou do kapsy majiteli.
To je samozřejmě nesmysl. Do kapsy to nikdy celé nejde, protože obecně z ceny jídla i nápojů se platí mzdy, obnova zařízení a celý provoz. V Česku pak proto sedíme v mnoha omšelých zařízeních, která nemají dostatečnou ziskovost. Ale můžeme si za to sami, protože jsme našeho hosta pokroutili a ceny i kvalitu mu od 90. let hodně zkreslili.
To je podobné jako s poledním menu. Když dostanu jídlo třeba pod sto korun, tak si ho doma ani nejsem schopný uvařit levněji. Tak by restaurace fungovat neměla, nebo ano?
Nejvíce mě fascinuje, že lidé mají problém, když za polední menu musí zaplatit 150 korun. Ráno si ale za stejné peníze koupí kávu s koláčem. Musíme rozbořit mýty o obědovém menu. Musíme rozbořit mýty o levném pivu. Musíme v gastru obecně rozbořit či lépe řečeno rozhýbat spoustu věcí a mluvit o nich, protože když o nich nebudeme mluvit a vysvětlovat je, budou si o nás někteří zákazníci nesmyslně myslet, že jsme zdražovací maniaci a lumpové, kteří jim boří romantický obrázek o navždy levném zážitku.