Na hru o metru chtěl 74 tisíc, dostal skoro desetkrát tolik. Teď můžu nahrávat i v depu Kačerov, říká

Pražská podzemní dráha přilákala statisíce korun od fanoušků českých videoher i hromadné dopravy. Kdo Back in Service podpoří, zahraje si ho dřív.

Michal MančařMichal Mančař

back-in-service-dominik-vojta-metro-malostranska

Foto: Dominik Vojta

Dominik Vojta, grafik a vývojář pracující na simulátoru pražského metra Back in Service

0Zobrazit komentáře

Dominik Vojta má rád metro. A tak se rozhodl o něm udělat videohru. Aby zafinancoval vývoj ve svém volném čase, šel na platformu Startovač, kde na titul Back in Service chtěl od podobně naladěných zájemců velice střízlivou částku 74 tisíc korun. Teď, pár hodin před koncem kampaně, vybral téměř desetkrát tolik peněz. Díky tomu může zapojit externí pomocníky – anebo nahrávat na místě, které spousta cestujících pražské hromadné dopravy dobře zná. Na Kačerově.

„Je to velké překvapení. Jak jsem nečekal ani těch 74 tisíc, tak to, že si projekt zachová podobný drajv po celou dobu kampaně, už vůbec ne,“ říká pro CzechCrunch vývojář Dominik Vojta o vybrané částce. V době psaní tohoto článku získal na Startovači 664 370 korun, Back in Service tam ale zabodovalo už krátce po spuštění kampaně. Simulátor metra jen po týdnu vybral kolem tří set tisíc korun.

„Už tehdy bylo jasné, že ve výsledku to bude vysoká částka. Ale stále jsem očekával, že se to zastaví a všichni, pro které je tenhle projekt zajímavý, ho už podpořili. Přece jen je to podle mě určené spíš pro menší skupinu fanoušků hromadné dopravy,“ míní devětadvacetiletý autor. Na rozdíl od metra se však počítadlo příspěvků nezastavilo. Cíl byl splněn na 900 procent a nadšenců do hromadné dopravy se našlo na 1 200.

Nalákala je skutečnost, že Back in Service bude simulátor strojvedoucího pražského metra, který nabídne realisticky zpracované řízení, vozy i tunely. Kromě ovládání soupravy ale můžete z kabiny i vystoupit a jednotlivé stanice – nyní hra obsahuje část linky A – prozkoumat po svých. K činnosti strojvedoucího totiž hra přidává i průzkum podzemí hlavního města. Anebo počítačem ovládané pasažéry.

Téměř desetinásobná částka oproti původnímu cíli na Startovači dala vývojáři, jenž jinak vede tým grafiků televizní stanice Prima, nečekané možnosti. „O víkendu jsme byli natáčet s poměrně pokročilou a profesionální technikou nové zvuky v depu metra Kačerov. To by určitě bez většího rozpočtu nebylo možné,“ přibližuje Vojta jeden z dopadů úspěšného crowdfundingu.

Zajištěné finance navíc původně sólo projekt tak trochu proměňují na týmovou záležitost. Testovací verze Back in Service, která je podporovatelům ze Startovače dostupná, se díky spolupráci s tvůrci 3D modelů rozrostla o dvě nové stanice. „A to za měsíc vývoje, sám bych je tvořil přinejmenším třikrát delší dobu,“ míní autor. Díky vyššímu rozpočtu se navíc vylepší i stávající obsah.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Něco jsem vytvářel opravdu na rychlost a kvalita tím možná trochu utrpěla. Teď probíhají práce třeba na kompletně nových tunelech, což je poměrně rozsáhlá akce,“ přibližuje Vojta. Ten svůj projekt do aktuální fáze dostal prakticky sám. Grafické znalosti už měl, ale například modelování nebo programování se musel během posledních tří let naučit.

Pokud Back in Service na Startovači v posledních hodinách kampaně ještě podpoříte, budete si vývojovou verzi hry moci zahrát už teď. Jinak si chvíli počkáte, z depa by měla vyjet do stanic Steam a Epic Store zhruba za rok. A to i díky pomoci dalších nadšenců do dopravy. „Také díky vstřícným fanouškům se daří projekt posouvat dál. Naposledy nám takhle kluci z Muzea technických zajímavostí v Chocni zařídili nahrávání zvuků pro vozidlo MUV 69,“ popisuje Vojta s odkazem na motorovou drezínu používanou na dráze i v metru.

Dopravní hry mohou nehráčům připadat jako úsměvná kuriozita, patří ale k oblíbeným a úspěšným žánrům. Manažerská strategie Transport Tycoon je klenotem herní historie, přímo na metro zaměřený World of Subways mladého českého vývojáře zase přímo inspiroval. Stejně jako modifikace do Microsoft Train Simulatoru, jež obsahovala část pražské linky B. Silniční logistika je zase námětem světově extrémně úspěšné série Truck Simulator od pražského studia SCS Software.

Česká hra je nejprodávanější na světě. Realistická akce přilákala půl milionu hráčů a stovky milionů korun

Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games ovládla největší herní obchod Steam. Sázka na skutečnou taktiku a výzbroj se vyplácí i finančně.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-boxed

Foto: Madfinger Games

Hardcore, realistická, vojenská. Střílečka Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games slibuje strhující válečný zážitek

0Zobrazit komentáře

Platforma Steam je největší online obchod s počítačovými hrami na světě. A na špici jejího prodejního žebříčku dva dny od vydání kraluje hra z Brna. Realistická střílečka Gray Zone Warfare od studia Madfinger Games atakuje půl milionu prodaných kopií, a i když kvůli technickému stavu dostává smíšené (ačkoliv zlepšující se) recenze, současně sklízí stovky milionů korun.

Když vyjde veleočekávaná hra od velkého studia, její prodeje v hodinách a dnech po spuštění vystřelí do nebes. To není žádné překvapení. Ale že se nejprodávanější hrou na Steamu stane titul z Česka, to už je mnohem vzácnější. Přesně to se teď povedlo taktické akci Gray Zone Warfare od domácího studia Madfinger Games, která vyšla poslední dubnový den – a stále je v žebříčku prodejnosti na Steamu bestsellerem. Ani další hit posledních dní Manor Lords se neprodává lépe.

„Je to fantastický pocit, zvláště v kontextu toho, jak je dnes silná konkurence. Na hře je obrovské množství práce vytvořené v uvozovkách hrstkou lidí ve srovnání s velkými studii. A za relativně málo času,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Nawar z marketingu studia.

Vývojáři z Brna se už ve středu večer sami pochlubili číslem 400 tisíc hráčů, kteří si jejich střílečku od vydání pořídili. A během následujících hodin k nim další desítky tisíc přibyly. Na druhou stranu je nicméně nutné počítat i se ztrátou několika procent zájemců, kteří mají možnost videohry zakoupené na Steamu během dvou hodin vrátit. Podle šéfa a spoluzakladatele studia Marka Rabase je ale takových lidí pod deset procent.

Z pětatřiceti eur za základní edici Gray Zone Warfare nám po odečtení daní, poplatků a licencí zůstane zhruba sedmnáct eur.

Přesné číslo aktuálně prodaných kusů nechtěli zástupci Madfingeru sdělit, na dohled je ale půl milionu prodejů. „Blížíme se mu. Jak blízko mu jsme? To vyjádřím jen básnicky – krásně blízko,“ prozradil pouze Nawar. Tak či tak to pro vývojářské studio, které si pozici jedné z největších herních firem v Česku vybudovalo mobilními hrami, znamená stovky milionů korun.

Gray Zone Warfare je dostupná v různých variantách včetně speciální edice za 2 500 korun, ta nejzákladnější nicméně stojí v přepočtu zhruba 900 korun. I za opatrného předpokladu, že drtivá většina zájemců si pořídila pouze základní hru, by to znamenalo zhruba 350 milionů korun v tržbách. Nicméně třeba takový fakt, že se před vydáním Gray Zone Warfare dostala do top 10 nejočekávanějších her na Steamu, nahrává i většímu optimismu.

„Takto povedený start je obrovské povzbuzení provázané s velkou sebedůvěrou pokračovat ve vývoji tak, jak si to přejeme. Když se nedaří, studia musí škrtat ve svých plánech. Jsem moc rád, že to není náš případ a že můžeme s plnou zodpovědností přidávat další nápady bez ekonomického tlaku,“ říká Nawar. „A dovolím si prohlásit, že startovní úspěch pro nás znamená velkou zodpovědnost dotáhnout vývoj plné verze tak, aby se o Gray Zone Warfare mluvilo jako o té nejlepší taktické military online střílečce v otevřeném světě,“ přidává s úsměvem.

Odhadovaná suma samozřejmě neznamená hned třetinu miliardy korun na účtech Madfingeru. Jak uvedl sám Rabas, ze standardní ceny české studio ve výsledku získá zhruba polovinu. „Z pětatřiceti eur nám po odečtení daní, poplatků Steamu a licence technologie Unreal zůstane zhruba padesát procent, sedmnáct eur,“ okomentoval na sociální síti X zkušený vývojář, který v minulosti kromě madfingerovských mobilních titulů pracoval třeba na taktické akci Hidden & Dangerous 2.

Spoustu věcí hra ještě neukázala, ale postupně přidáme tunu věcí, ze kterých hráčům spadne čelist.

„Z toho musíme pokrýt náklady na servery, backend a samozřejmě mzdy, nájmy, energie, nový hardware, lokalizaci, dabing a spoustu dalšího. A také musíme generovat nějaký zisk, aby mě akcionáři nevyhodili. Provozovat multiplayerovou hru není jednoduché,“ zmínil Rabas. GZW je skutečně primárně online hrou, na 42 kilometrech čtverečních fiktivní jihoasijské země nicméně můžete válčit i proti stovkám protivníků ovládaných počítačem.

Podporu vývojáři cítí i od domácích hráčů. „Potěšilo nás, že Česko se v rámci prodejů umístilo na krásné 12. pozici,“ dodává Nawar. Zájemce z celého světa podle něj přilákala především správná volba žánru. „Po tomto trh volal už dlouho, takže nebylo na co čekat. Pak je tady provedení a velká hloubka v různých směrech designu, jako je simulace balistiky nebo komplexní systém zdraví. Spoustu věcí hra ještě neukázala, ale během předběžného přístupu přidáme tunu věcí, ze kterých hráčům spadne čelist,“ slibuje marketér.

Realistický přístup Gray Zone Warfare se odráží například i v autentickém arzenálu moderních zbraní a využití skutečné taktiky. Však také s vývojem Madfingeru pomáhal i někdejší operátor 601. skupiny speciálních sil Ondřej „Spicy“ Spisar. „Nečekejte, že by to měla být šílená střílečka. Je to maximální přiblížení realitě. Jsou tam akcentované ty opravdové věci, hra podporuje chování jako na bojišti,“ uvedl veterán v rozhovoru pro CzechCrunch.

Gray Zone Warfare na Steamu vyšla v takzvaném early accessu neboli předběžném přístupu, tedy ve stále vyvíjené, nikoliv finální podobě. I to mělo za následek úvodní vlnu nelichotivých recenzí kvůli technickému stavu hry. S přibývajícími prodeji (a také se svižným vydáním aktualizace) se hodnocení postupně začalo překlápět pozitivnějším směrem. Dvě třetiny z více než 15 tisíc uživatelů už domácí titul hodnotí pozitivně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Solidnímu startu GZW nahrál i kontroverzní krok žánrového konkurenta Escape from Tarkov. Jeho vývojáři oznámili vydání velice drahého rozšiřujícího balíčku a poštvali si proti sobě velkou část komunity. Rozšíření Tarkova mělo do hry mimochodem přinést právě přestřelky živých hráčů s nepřáteli ovládanými umělou inteligencí, tedy obsah v české hře již dostupný.

Taktická akce je pro Madfinger Games, do nichž v roce 2021 investovala čínská společnost Nuverse patřící pod tvůrce TikToku, obrovským odklonem od dosavadní tvorby. Studio na obrat v řádech stovek milionů korun vyrostlo díky mobilním hrám jako Dead Trigger, Unkilled nebo Shadowgun. Před dvěma lety nicméně Marek Rabas zavelel k vývoji prvotiny pro PC, následně Madfinger Games své mobilní portfolio dokonce prodali. Úvodní čísla Gray Zone Warfare naznačují, že to byl dobře provedený rozkaz.