Na PC vyšla jedna z nejlepších her pro PlayStation. God of War Ragnarök je skvělý, ale občas je toho až moc

Akce ze severské mytologie je strhující, napínavá, dojemná a masivní... ale občas jsme si říkali, jestli by nebyla lepší jako seriál.

Michal MančařMichal Mančař

god-of-war-ragnarok-boxed

Foto: Santa Monica Studio

God of War Ragnarök si i na PC zahrajete s českými titulky

0Zobrazit komentáře

Může být výjimečně povedená hra až příliš plná dobrých soubojů, příběhů, hádanek a dalších prvků? Ne, nesmějte se ani si neťukejte na čelo. Je to myšlenka, co nás při hraní nedávno vydané verze God of War: Ragnarök pro PC několikrát napadla. Fakt. Dělá spoustu věcí bezchybně, dokáže vás dojmout, naštvat, rozesmát i dostat do té zóny, kdy se jako hráč i divák necháte naprosto unést interaktivním zážitkem… ale někdy je toho prostě až moc.

God of War Ragnarök je mega hit. Když v roce 2022 vyšel, měl historicky nejúspěšnější premiéru mezi tituly pro PlayStation. Pět milionů kopií prodal za týden. Rekordním trhákem byl i v českých obchodech JRC a Xzone.

God of War Ragnarök má na serveru Metacritic, který posbíral kolem 150 profi recenzí z celého světa, skóre 94 ze sta. Když ho kolega Václav Bedřich u nás na CzechCrunchi hodnotil, dal mu plný počet bodů.

God of War Ragnarök je skoro ve všech ohledech výjimečně, místy skutečně až dokonale zpracovaná hra, která vás zabaví klidně na padesát hodin. A to hratelností i příběhem.

Tak proč jsme se nemohli při hraní nedávno vydané verze na PC občas zbavit dojmu, že by nás tenhle videoherní epos bavil víc jako seriál?

Ragnarök je jako Disneyland. Neuděláte krok, aby na vás neskočila nějaká známá či neznámá postava, další druh zábavy od maličké atrakce až po gigantickou megajízdu. Anebo dav bytostí, skrz které se musíte prodrat a které byste nejraději zničili. V Disneylandu je zábava všude kolem vás – ale občas vás zahltí.

Nejnovější God of War je taky jako velkorozpočtová avengerovská marvelovka. Myslíme ty z doby před mnoha lety, kdy nás ještě v kinech neironicky uchvacovaly. Blockbuster, z něhož jsou miliony dolarů vidět i na nejposlednějším pixelu. Mainstreamový zážitek vyleštěný do popcornové dokonalosti – ale zároveň sázka na jistotu.

God of War je série, v níž se hlavní (anti)hrdina Kratos přes počátky mezi bohy antického Řecka probojoval v roce 2018 do severské mytologie. Načež o čtyři roky později vyšel Ragnarök, který nyní zamířil i za námi PC hráči. A zcela objektivně je stále fantastický.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To, jak vývojáři ze Santa Monica Studio zcela plynule propojují příběhové cutscény se samotnou hratelností, vám sebere dech. Emoce a vztahy mezi postavami by se neztratily v oceňovaných filmech či knihách. Kdyby každá akční adventura víceméně jen zkopírovala soubojový systém a boss fighty Ragnaröku, hráči po celém světě by byli šťastní.

Říše severských bájí a jejich obyvatelé vypadají skvěle, ať už jste v mrazem a zimou sužovaných končinách, nebo ve světech překypujících zelení. Či na větvích stromu Yggdrasilu, jenž všechny sféry existence spojuje. Na konto počítačové konverze je také dobré zmínit to, že Ragnarök i na už zastarávající sestavě (GTX 1070 gang represent!) jel zcela plynule na mix středních a nejvyšších detailů.

To jsou všechno pozitiva. Tak proč ty rozpačitější poznámky? Protože God of War Ragnarök je tak masivní a nacpaný obsahem, souboji, nepřáteli, hádankami, vedlejšími úkoly ke splnění, věcmi k posbírání, různými prostředími a příběhovými scénkami, kde se Kratos a jeho syn Atreus potkávají především se starými známými z předchozího dílu… až je toho prostě příliš. A všechno tohle do vás hra bez přestání cpe trychtýřem podle přesně daného plánu.

Když vás bůh války vede za ručičku

Kdybyste k hraní sedli párkrát do týdne na hodinku až tři zábavného (nebo i náročného, jestli rádi kombíte různé útoky a dovednosti) hraní, je to prakticky perfektní produkt, co vám vydrží na dlouhé měsíce. Nikdy se u žádné dílčí disciplíny nezaseknete dlouho, za jeden večer si jich vyzkoušíte vícero. A další den pojedete tuhle trasu nanovo, ale v dostatečně jiných kulisách. Jenže když hru pro účely testování hrajete ve větší intenzitě, šablonovitost začne unavovat.

God of War navíc málokdy opravdu překvapí. Pokud jste aspoň trochu zkušený hráč, je vám prakticky jasné, co v daném okamžiku naservíruje. Ne snad, že byste ihned odhalili, jaké nepřátele na vás pošle a jakou kombinaci taktiky a schopností na ně uplatníte nejlépe. To ne, v udržování čerstvosti soubojů je hra dobrá. Ale v tom, že teď projdete koridorem, teď bude souboj, teď bude další koridor, teď hádanka, teď boss fight, teď animace, teď koridor… v tom je Ragnarök velmi předvídatelný. A často vás prostě vede za ručičku od jedné zastávky k další.

Ke cti Ragnaröku nicméně slouží fakt, že to, čím tyhle šablony plní, je obvykle vizuálně i herně nápadité, tak akorát často obměňované, občas okořeněné kratičkou odbočkou ze zajetých kolejí – a hlavně stále vzdálené většině konkurence. Jenže dát na odiv svůj soubojový systém i strhující scénář by hra dokázala i v méně natahovaném formátu.

Při takovém přesycení v nás prostě občas zacukala myšlenka, že než se zase probít dalším soubojem v uzamčené aréně, než vyřešit zase další tak akorát (ne)náročnou hádanku a než zase dvě minuty prostě držet šipku dopředu, abychom si při chůzi mohli vyslechnout další dialog, tak to bychom si nový Ragnarök místy raději užili jako knihu nebo seriál. Mimochodem, seriálový God of War se v Amazonu prý opravdu chystá…

Skvělá hra, ještě lepší příběh

Právě v příběhu je totiž i takový svalovec jako God of War Ragnarök zdaleka nejsilnější. Nemluvný bručoun Kratos v sobě samozřejmě skrývá víc nejistoty nebo citu, než dává najevo. Jeho synek Atreus už se sice pubertálně cuká a volá po nezávislosti, ale v něčem zůstává Kratovým malým dítětem.

Severští bohové (ještě lidštější než ti z Olympu – a to není kompliment!) a jiné bytosti (i z nejdřív otravně komediální dvojky trpaslíků se vykřesají nečekané emoce…) ve vedlejších rolích jim zdatně sekundují. Digitální postavy nasazují laťku pro zmiňovanou seriálovou adaptaci vysoko.

good-game-cz-startupy-boxed

Přečtěte si takéGood Game: Co hrají zakladatelé českých startupů? Warhammer i Mortal KombatKonzole mi nesmí do ruky aneb Co hrají šéfové českých startupů? Kromě videoher i figurkové válčení

Takže jestli patříte mezi hráče, pro něž jsou hry příběhovým zážitkem spíš než mechanickou zábavou, čeká vás poutavě napsané fantasy drama o bozích i rodině, kde se podivnost a epičnost severské mytologie mísí s překvapivě moderním humorem a pojetím (Odin jako gangster…) a mnohdy velmi dojemnými scénami.

Ale Ragnarök je v první řadě akční hra. A pokud jste příznivci vylepšování různých schopností, řetězení komb a vykrývání nepřátelských úderů v záplavě soubojů s častou proměnou prostředí i soupeřů, tak je i tak God of War Ragnarök skvělá volba. Jedna z nejlepších na trhu. A to po dvou letech při své PC premiéře.

Jen mějte na paměti, že i velice dobré medoviny jako ze síní Valhally se dá přepít.

Sametová revoluce nebyla jen Václavák. Nová hra ukazuje rok 1989 v Československu, zavede vás i do Teplic

Vývojáři z Charles Games už videoherně zpracovali Sudety, Franze Kafku i klimatickou změnu. Teď představí české osudy z doby před 35 lety.

Michal MančařMichal Mančař

charles-games-velvet-boxed

Foto: Charles Games

Na Velvet 89 pracovali vývojáři z Charles Games ve spolupráci s odborníky z projektu Příběhy bezpráví

0Zobrazit komentáře

Jak vnímali události revolučního roku 1989 obyčejní Čechoslováci? Nikoliv veřejně známé osobnosti demokratických hnutí, ale studenti, dělníci, doktorky nebo babičky? Odpověď na otázku, kterou byste čekali v učebnici nebo dokumentu, nyní najdete i na méně obvyklém místě – v nové české videohře Velvet 89, která vyšla zdarma na počítače i mobily.

Měsíc před 17. listopadem vývojáři z pražského studia Charles Games představili světu hru, jejímž námětem je sametová revoluce. Na tu odkazuje i svým názvem Velvet 89. Seženete ji na Steamu, Google Play i v App Storu a pro studio s kořeny na Univerzitě Karlově to bude další z titulů, v nichž se často spojují vážná témata, česká historie, potenciál pro využití ve školách – a samozřejmě i herní obsah.

„S nabídkou vytvořit hru nás oslovili lidé z projektu Příběhy bezpráví s tím, že k 35. výročí sametové revoluce by to chtělo něco speciálního. Navíc to krásně zapadlo do toho, co umíme, tedy ukazovat historii skrze hry novým, neotřelým způsobem a novou perspektivou,“ popisuje zrod projektu Ondřej Trhoň z Charles Games.

Kdo by ale čekal další výlet časem na Václavské náměstí, bude překvapen. „Sametová revoluce je sice celkem známá, ale často se zapomíná jak na roli regionů, tak na obyčejné lidi. A Velvet 89 nabízí oboje,“ popisuje Trhoň. Hra tak začíná v Teplicích, Praha nechybí, nicméně následují České Budějovice a vše zakončíte v Ostravě.

Všude tam budete mezi kreslenými davy na zaplněných náměstích vyhledávat a odhalovat osudy jednotlivců, které vzešly ze skutečných svědectví. „Je to stejné jako v našich předchozích hrách. Abychom se vyhnuli etickým problémům, postavy sice vychází z konkrétních zpovědí a historického výzkumu, ale jsou fiktivní,“ říká Trhoň.

Že ve vás slovo fiktivní vyvolává nedůvěru? Nemělo by. „Nic jsme nepřibarvovali, proto máme ve scénách jak lidi do reforem nadšené, tak ty, co jsou spíš opatrní nebo rovnou proti,“ dodává zástupce Charles Games. Autenticitu podtrhuje i fakt, že dohled nad výpověďmi ve hře měli nejen pamětníci z vyobrazených měst, ale i odborníci na historii. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ladili jsme třeba i to, jaké transparenty se na jakém náměstí mohou objevit, jakou barevnou paletu zvolit, kolik bude postavám let a jak se budou jmenovat, aby to bylo dobově uvěřitelné,“ popisuje Trhoň. A důvod k důvěře jsou i zkušenosti samotného studia Charles Games.

To je dlouhodobě oceňované za svůj přístup k videohernímu zpracování historických a mnohdy i složitých událostí. V minulosti tak díky jeho vývojářům bylo možné neobvyklou formou nahlédnout například na život Franze Kafky ve hře Playing Kafka, pohnuté dějiny českého pohraničí ve hře Svoboda 1945: Liberation nebo na téma klimatické změny v karetní strategii Beecarbonize.

Podobně jako tyto tituly v sobě i Velvet 89 nese potenciál přesahující pouhou zábavu. „Naši partneři z Příběhů bezpráví vytvořili okolo hry celou lekci, která bude učitelům a učitelkám dostupná na portálu Jeden svět na školách. Takže i s využitím Velvet 89 jako výukového nástroje se rozhodně počítá, hru jsme ostatně na školách taky testovali,“ říká Trhoň.

A naučili se při tvorbě hry něco i sami vývojáři? „Pro nás byly největším překvapením Teplice a to, jak se od ekologie během pár dní tehdejší protesty posunuly k politické kritice režimu. Ohromně zajímavá ale byla i Ostrava a generální stávka a zejména různé drobnější příběhy týkající se zapojení havířů nebo dělníků. Třeba když někomu stávku vedoucí zakázal, ale oni se mu postavili a vydupali si to. Nebo přišli i za ty, co jim nebylo dovoleno vyfárat,“ uzavírá Ondřej Trhoň.