Nahoru a dolů, hodnotí loňský rok Ovečkárna. E-shop s vlněným zbožím překonal čtvrt miliardy
Zlínský e-shop, který sází na hřejivé vlastnosti ovčí vlny, loni vyrostl o polovinu. Letos chce otevřít kamennou prodejnu v Praze.
„Naše výsledky byly jako bitcoin – nahoru a dolů,“ hodnotí minulý rok Martin Bernátek, zakladatel zlínské Ovečkárny, která se zaměřuje na produkty z ovčí vlny. Navzdory výkyvům e-shop loňský rok ustál, a i když se během prvního pololetí propadl do ztráty, celkem loni v tržbách vyrostl o polovinu a překonal v nich čtvrt miliardy korun.
Bernátek přitom přiznává, že byl nervózní: „Naše ambice byly na začátku roku vysoké, ale brzy bylo jasné, že nebude tak úspěšný, jak jsme si představovali.“ Podle plánu měl e-shop vyrůst na 280 milionů korun, nakonec se jeho čistá tržba zastavila na 274 milionech, což znamená meziroční růst 48 procent, a jen těsně nenaplnila cíl.
Ovečkárně se tak dařilo navzdory obecnému dění na trhu, kdy u nás celá e-commerce loni vůbec poprvé ve své historii meziročně klesla, a to o dvanáct procent. Oproti roku 2020 firma vyrostla trojnásobně a v minulém roce rozeslala 240 tisíc objednávek, meziročně o 31 procent více.
„Zpětně vidíme, že jsme během března a dubna, kdy ve společnosti panoval šok ze situace na Ukrajině, zbytečně proinvestovali peníze do marketingu, což do léta vyústilo ve ztrátu na EBITDĚ (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) okolo deseti milionů korun,“ přibližuje Bernátek s tím, že zlom přišel v polovině května, kdy tržby začaly opět růst.
Zákazníci totiž podle Bernátka začali již v létě reagovat na dění na energetickém trhu a kvůli rostoucím cenám začali hledat možnosti, jak v chladnějším měsících ušetřit za topení. „Téma pokrývala média už na přelomu léta a podzimu, což poptávce po vlněných produktech pomohlo,“ doplňuje.
Příběh Ovečkárny se píše od roku 2009, kdy Bernátek začal na trhy vozit produkty z ovčí vlny, o dva roky později přesunul svůj byznys na internet. V roce 2021 firmu v rozvoji podpořili i investoři – fond Hartenberg Holding bývalého premiéra Andreje Babiše a skupina eRockets, do jejíhož portfolia spadají i značky jako Vuch, Grizly.cz nebo Astratex.