Nahrál jim nebývalý zájem o obnovitelnou energetiku. Český Woltair loni zajistil zdroje za miliardu
Firmou, která říká, že digitalizuje energetiku pro domácnosti, meziročně protekl víc než trojnásobek peněz. A letos se prý čísla budou dál násobit.
Když hovoří o zájmu Čechů o obnovitelné zdroje energie, používají slovo enormní. A přestože loni nějakou dobu tepelná čerpadla vůbec nebyla k dostání, firma Woltair, která pomáhá lidem s výběrem, instalací a servisem zdrojů tepla a elektrické energie, ho dokázala využít. Loni podle svého vyjádření uzavřela smlouvy za 982 milionů korun, což meziročně znamená víc než trojnásobný růst. A podle toho, jak začal letošek, by prý rok 2023 mohl částku ještě zdvojnásobit.
Loni Woltair dokončil 1 500 realizací fotovoltaik a čerpadel, což je zhruba dvaapůlkrát víc než v roce 2021. A k růstu, který hlásí, prý pomohly oba typy zdrojů energie zhruba stejně. Nejsilnější měl být závěr roku, kdy se instalovala především tepelná čerpadla, a na něj teď firma hodlá navázat. Zatím – podle prvního čtvrtletí – věří, že letos povyroste minimálně o 200 procent.
„Na takový růst jsme po všech stránkách připraveni a očekáváme, že tento trend bude dlouhodobý,“ věří Jan Hanuš, CEO společnosti. Hovoří o tom, že 80 procent spotřeby energie v domácnosti nějak souvisí s teplem, a označuje tepelné čerpadlo za jeho nejefektivnější zdroj. „Tato skutečnost platí bez ohledu na ceny energií, proto bude zájem o tepelná čerpadla růst i v dalších letech,“ dodává.
Solární energie se na tržbách společnosti loni podílela ze 47 procent, kromě toho mají lidé čím dál častěji zájem o kombinaci obou zařízení, tu má od Woltairu zhruba pětina zákazníků. Vedle toho Woltair hlásí zájem o větší elektrárny a zajišťuje instalaci stále vyššího výkonu. Tržby ani zisk za rok 2022 firma nyní nekomunikovala. V roce 2021 podle obchodního rejstříku dosahovaly 118,5 milionu korun, přičemž společnost byla ve ztrátě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsObecně se podle společnosti změnil charakter poptávky českých zákazníků. „Zatímco loni bylo mnoho lidí zvědavých a spíše se obecně zajímalo o možnosti pořídit si fotovoltaiku, v současnosti je více zákazníků rozhodnutých a majících seriózní zájem. Budeme-li brát v potaz pokročilá jednání s klientem, pak evidujeme 100procentní nárůst zájmu,“ říká Hanuš.
Woltair je dnes v Česku největší firmou se specializací na prodej, instalaci a servis zdrojů tepla a elektrické energie. Říká o sobě, že řemeslo digitalizuje – jeho cílem je umožnit klientům objednávat topenářské služby podobně, jako si můžou objednat nákup s rozvozem domů nebo třeba taxislužby. Díky růstu i zajímavému zaměření CzechCrunch společnost zařadil do seznamu 25 startupů, které se vyplatí sledovat.
Firmu založili v roce 2018 Daniel Helcl, Karel Náprstek a Jiří Švéda, dali jí název Topite.cz a zaměření na tepelná čerpadla. O tři roky později přidali právě fotovoltaiku, loni se firma přejmenovala na Woltair, nabrala Jana Hanuše, zkušeného CEO z Mallu, a získala 400 milionů v investici i na to, aby se rozšiřovala po Evropě. Letos společnost plánuje vedle primárního českého trhu pokračování růstu v Polsku, kam loni vstoupila. Tam se tržbami blíží k dosažení hranice 100 milionů korun. Kromě toho chystá také expanzi do Německa a Itálie.