Náročný rok české e-commerce Footshop zvládl. Utržil přes miliardu a dostal se do zisku

Český streetwearový prodejce ustál složité období a spolu se značkou Queens vyrostl. Úspěchem byla i spolupráce s Nike.

Filip HouskaFilip Houska

peter-hajducek_1-1

Foto: Footshop

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Platí za jednoho z největších streetwearových prodejců ve střední Evropě a svou odolnost potvrdil i loni, kdy se celá e-commerce otřásala a nebylo jisté, kdo z krize vyjde živ. Česká společnost Footshop to ale dokázala. A byť během roku 2022 zaznamenala meziroční pokles tržeb, i tak se její obrat vyšplhal nad jednu miliardu korun a podle vyjádření pro CzechCrunch skončila v zisku.

„I přesto, že se celý minulý rok nesl v duchu komplikovaných geopolitických a makroekonomických událostí, budu na něj vzpomínat jako na úžasný rok historie Footshopu a značky Queens (kterou firma předloni koupila – pozn. red.). Náš tým se zocelil a díky tomu jsme zlepšili spoustu vnitřních procesů,“ uvádí zakladatel a šéf Footshopu Peter Hajduček.

Uplynulý rok byl pro známého prodejce tenisek a oblečení zajímavý v několika oblastech. Dodnes se tým sídlící v pražském Karlíně plácá po ramenou za poměrně unikátní reklamu, kterou firmě udělal gigant na sportovním poli Nike, když ji jako jedinou z regionu střední Evropy zařadil do své komunitní aplikace SNKRS, čímž značku představil prakticky celému světu.

Úspěch zažil Footshop také se svou online službou FlexDog, která slouží jako katalog pro hledání zpravidla prémiových tenisek. Do ní totiž loni putovala velká investice ve výši desítek milionů korun, na níž se podílel mimo jiné Tomáš Čupr z Rohlíku a investoři z fondů Credo Ventures a Kaya, kteří v ní drží menšinové podíly.

peter-hajducek_2

Foto: Footshop

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Klíčová byla pro firmu i práce se streetwearovou značkou Queens, kterou v roce 2021 koupila a měla ji v plánu zakomponovat do filozofie Footshopu. „S Queens se více soustředíme na dámy a sortiment, jenž oslovuje širší skupinu zákazníků. Letos významněji šlápneme do vlastní výroby a Queens v ní bude hrát roli,“ doplňuje Hajduček pro CzechCrunch.

Právě i díky Queensu loni Footshop zaznamenal obrat přesahující jednu miliardu korun, byť oproti předloňskému roku poklesl o zhruba jedenáct procent. Ve srovnání s rokem 2021 se nicméně firma dokázala dostat do černých čísel a vykázala provozní zisk, odmítla však komentovat jeho výši. Co se objednávek týče, tam se loni dostala nad hranici 450 tisíc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jedenáct let na trhu jsme pak na konci roku oslavili speciálním projektem, v rámci kterého malíř Martin Lukáč integroval naše logo do jedenácti unikátních obrazů, které jsme na týden vystavili v centru Prahy v Galerii Mánes, kam na otevírací vernisáž přišlo přes 500 návštěvníků,“ uvádí Hajduček. Oslava se tak loni nenesla v duchu nových tenisek, s nimiž si obchod gratuloval k deseti letům na trhu v roce 2021.

Podle Footshopu generovala dobrá čísla i návštěvnost kamenných prodejen, které má vedle Česka také v Rumunsku a Maďarsku. Pobočky na pražské ulici Na příkopě, v Bukurešti a Budapešti mělo navštívit přes 615 tisíc zákazníků – a toto číslo se má letos výrazně zvednout, jelikož se firma chystá otevírat další. Konkrétně v Polsku a znovu na Slovensku, odkud se v minulosti stáhla. Queens pak chce otevřít prodejnu v Praze.

„V roce 2023 má Footshop v plánu zvýšit svůj obrat na e-shopu nejméně o deset procent, v případě Queens o třicet pět procent. Cílem je pokračovat ve zvyšování ziskovosti obou obchodů, otevírání nových fyzických prodejen, posilování nabídky jinak těžce dostupných kolekcí a zahájení vlastní produkce oblečení,“ zmiňuje plány Hajduček.

Rekordní rok pro Slevomat. Loni prodal služby za téměř tři miliardy, daří se mu lépe než před pandemií

Lidé utrácí celkově méně. O to víc ale podle ředitele cestovního a zážitkového portálu hledají výhodné nabídky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ladislav-vesely-ceo-slevomat-regular-42

Foto: Slevomat

Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu

0Zobrazit komentáře

Protipandemická opatření loni povolila a Slevomat hlásí, že je v historicky nejlepší kondici. Český cestovní a zážitkový portál loni totiž prodal služby v souhrnném objemu dosahujícím 2,9 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o 58 procent. Firma relativně rychlý růst v kontextu oslabující spotřebitelské poptávky vysvětluje několika faktory.

„Jsme vnímáni jako výhodná služba, kde za své peníze dostanete více. To je i při poklesu trhu atraktivní. Dařilo se nám agresivně rozšířit – obzvláště zahraniční – nabídku a obsadit tak úplně nové trhy, například během roku přibližně třetina všech českých turistů, kteří vycestovali do Polska, jela přes Slevomat. Skokově jsme investovali do brandové komunikace, což loni přineslo ovoce v podobně znalosti značky,“ komentuje pro CzechCrunch Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu.

Pro portál byl doteď rekordní předpandemický rok 2019, kdy prodal služby za celkem 2,5 miliardy korun. To dokázal loni překonat o osmnáct procent. Začátek pandemie v roce 2020 srazil byznys firmy na minimum, turbulence ale nakonec ustála, udržela se v černých číslech a zprostředkovala prodeje za 1,8 miliardy.

Předloni pak Slevomat v prodaných objemech téměř nerostl, výrazně ale navýšil svůj zisk, a to konkrétně na 75 milionů korun. Obrat firmy tehdy dosáhl 596 milionů korun, objem zprostředkovaných prodejů je ovšem vyšší, protože se do něj počítají také peníze, které vydělal svým partnerům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nejvýraznějším segmentem bylo loni tradičně cestování. Těší nás, že i přes rozvolnění byla velká část zákazníků věrná domácímu cestování. Nám se k tomu podařilo výrazně posílit v oblasti zahraničních pobytů, kde nám tržby narostly meziročně na trojnásobek. Ve srovnání s rokem 2019 o osmdesát procent,“ popisuje Veselý.

Jak Veselý doplnil, cestování aktuálně tvoří již více než polovinu všech prodejů Slevomatu. Čtyři sta milionů korun loni tvořily prodeje zážitků, což byl meziroční nárůst o 59 procent. Další stovky milionů připadají na prodej služeb všeho druhu od kosmetiky přes autoškoly či mytí aut. Mimořádně silný je prý na celkovém výkonu firmy pořád také gastronomický segment.

Přestože se už loni začala projevovat zhoršující se ekonomická situace, Češi se při nakupování na Slevomatu podle jeho ředitele neomezují: „Zákazníci si k nám chodí pro inspiraci. Navíc se ukazuje, že pro mnoho zákazníků a obchodníků jsme důležitým partnerem, a to nejen během pandemie, ale i nyní. Mnozí se na nás obrací, abychom jim pomohli prodávat, zákazníci naopak hledají zajímavé nabídky.“

jakub-dvorak-rozbite-prasatko-scaled

Přečtěte si takéStačí jeden index a nemusíte nic dělat, říká autor Rozbitého prasátkaStačí jeden akciový index a do konce života nemusíte nic dělat, říká autor Rozbitého prasátka

TRON: ARES

Přečtěte si takéVelký trailer na Tron: Ares láká na vizuály a hudbu Nine Inch NailsJe tu velký trailer na Tron: Ares. Láká na válku se stroji, originální vizuál a hudbu Nine Inch Nails

V rámci cestovaní do zahraničí se nejvýznamnější destinací na Slevomatu poprvé stalo Polsko, které překonalo dlouhodobě oblíbené Rakousko, Slovensko nebo Chorvatsko. Prodeje táhly pobyty na polské straně Krkonoš a také letní dovolené u Baltu. V dílčích číslech to pak znamená, že prodeje do Polska byly meziročně vyšší trojnásobně, proti roku 2019 pak o 159 procent s tržbami přesahujícími 300 milionů korun.

„Zájem o dovolené na severu u Baltu může znít jako překvapení, ale pravdou zůstává, že s tím, jak Chorvatsko v posledních letech skokově zdražuje, je Polsko významně levnější. Navíc zákazníci si pochvalují krásné pláže a také méně lidí, než tomu je třeba v plné sezoně v Chorvatsku,“ vysvětluje Veselý.