Natland buduje velkou módní skupinu. K Zootu přikupuje za stovky milionů Bibloo a Urban Store
Jak plánovali, tak činí. Investiční skupina Natland Tomáše Rašky se v módním byznysu neplánuje zastavit pouze u Zootu a nyní k němu v transakci za stovky milionů korun přikupuje další dva tuzemské internetové hráče. Společně s obchody Zoot, Different a nově také Bibloo a Urban Store dokáže rostoucí módní skupina obsloužit trh čítající 200 milionů zákazníků na čtrnácti trzích.
Vše se děje v rámci společnosti Company New spadající do skupiny Natland. Ta se v předchozích letech významně podílela na záchraně e-shopu Zoot, který nakonec majetkově částečně propojila s jiným tuzemským e-shopem Differentem. Šéfem obou firem se stal Milan Polák, spoluzakladatel druhého jmenovaného, avšak hledání synergií a příležitostí pro další růst tím neskončilo.
Company New nyní v rámci obchodu za stovky milionů korun koupila 100% podíl ve společnosti Digital People, která provozuje online prodejce módy Bibloo a Urban Store. Ti se přitom spojili koncem roku 2019, aby se taktéž mohli dál rozvíjet společnými silami a využívat vzájemného know-how i zázemí. Nyní budou všechny obchody fungovat pod jednou střechou.
„Spojení znamená mimo jiné další rozvoj služeb založený na maximálním využívání kombinace online prodejních kanálů s kamennými Výdejnami radosti, kde si zákazník může módní kousky vyzkoušet a kterými konkurence nedisponuje. Zároveň také znamená širší škálu možností spolupráce pro B2B partnery prostřednictvím marketplace. Přináší i mnoho synergií v rámci celé skupiny,“ uvedl Tomáš Raška, zakladatel skupiny Natland.
Zmíněné Výdejny radosti byly přitom původně jedním z vícero důvodů, proč Zoot nezvládl svůj rychlý růst a před definitivním krachem ho nakonec musel zachraňovat právě Natland. V rámci reorganizace byly odepsány stovky milionů korun v pohledávkách, mezi nimiž bylo i mnoho těch od věřitelů, kteří si zakoupili nezajištěné dluhopisy. Pod vedením Milana Poláka nyní ale jde obrozený Zoot za jasným cílem, a tím je vydělávání peněz.
Do černých čísel se mu historicky nedařilo dostat, což by se nyní mělo změnit. Loni Zoot utržil 550 milionů korun a letos v březnu se mu podařilo dostat na nejlepší čísla od roku 2019. Pomáhá mu v tom i nová strategie, týkající se právě výdejen radosti, které se Zoot rozhodl provozovat především ve spolupráci s partnery. To snižuje provozní náklady a zároveň díky tomu může s kamennými výdejnami, kde si mohou zákazníci zboží také vyzkoušet, firma rychleji expandovat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZároveň se ze Zootu stále více stává také módní tržiště, kde mohou prodávat své zboží i jiní prodejci a značky. Podle Hospodářských novin by měl tzv. marketplace představovat do konce roku až 50 procent celkové nabídky Zootu a generovat čtvrtinu jeho příjmů. Výdejny radosti, tržiště i další služby teď budou moci využít i e-shopy Bibloo a Urban Store.
„Spojení vnímám pozitivně, protože značky Bibloo a Urban Store získávají silného partnera. Změnou vlastníka se směrem k obchodním partnerům, dodavatelům ani zaměstnancům nic nemění, pro všechny to znamená další rozvoj na společných projektech a možnost využívání všech synergií, které takto velká skupina dokáže nabídnout,“ řekl Petr Liesner, původní zakladatel e-shopu Bibloo.
Právě Bibloo se již osvědčilo zmíněné propojení s konkurenčním Urban Storem, když společně za loňský rok utržily kolem 1,4 miliardy korun. Porovnávat tuto hodnotu s výše zmíněnými loňskými výsledky Zootu nicméně nelze, protože nejde o čísla očištěná o vratky, které v e-shopech představují zásadní rozdíl. Bibloo a Urban Store zatím očištěná čísla nezveřejnily, nicméně tržby rostoucí módní skupiny pod hlavičkou Company New se budou bezpečně pohybovat v miliardách korun.
„Ve spojení s e-shopy Bibloo a Urban Store dokážeme obsloužit trh čítající 200 milionů zákazníků, operovat na 14 trzích a nabízet 350 různých světových značek. Vznikne silná módní skupina, která má zcela český původ a která je plná skvělých zkušených lidí. Zákazníkům tak nabídneme mnohem lepší výběr zajímavých značek i další fajn služby,“ dodal Milan Polák, CEO společnosti Zoot.
Zoot a Different aktuálně společně provozují 120 Výdejen radosti a v těchto měsících se první jmenovaný opět pouští do zahraniční expanze. Před lety mu spolu s dalšími kroky nevyšla, nicméně nyní se rozšiřuje i na základě zkušeností Differentu, který již operuje na sedmi evropských trzích. Již na deseti trzích působí také Bibloo, a tak i v zahraniční expanzi by mohly všechny e-shopy z Company New hledat vzájemné synergie.