Natland chce do Zootu pustit investora, ale neodchází. Jeho záchrana byl asi náš nejsložitější případ, říká Tomáš Raška
Tomáš Raška, zakladatel investiční skupiny Natland
Tomáš Raška nechtěl být žádný módní guru, jak s úsměvem říká, když vypráví o tom, jak za poslední dva roky zachránil krachující e-shop Zoot a následně k němu přikoupil několik dalších internetových obchodů s oblečením. Šlo ovšem o výhodou ekonomickou koupi, a tak se v poslední době o jeho investiční skupině Natland mluvilo právě zejména v souvislosti se Zootem. V módě chce Raška i nadále zůstat, ale rozvíjet by ji dál měl s novým strategickým investorem. A věnuje se i dalším aktivitám.
Ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Raška poprvé více odhaluje budoucí plány pro internetovou módní skupinu, již pod hlavičkou Natlandu postavil. Zoot nejprve propojil s plzeňským e-shopem Differentem, který prodává do celé Evropy. Tím získal na palubu nového šéfa Milana Poláka a letos pak do společného podniku připojili ještě obchody Bibloo a Urbanstore. Teď jednají o vstupu investora, který by měl dál řídit jejich rozvoj.
Dosud Natland nechtěl zprávy o možném prodeji Zootu a spol. komentovat. Před měsícem nicméně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže informoval, že posuzuje spojení se společností Across e-commerce, a tento týden vydal regulátor souhlasné stanovisko. Přestože ještě není celý obchod definitivně uzavřen, Tomáš Raška potvrzuje, že by rád do společnosti Digital People, která čtveřici zmíněných e-shopů zastřešuje, nového partnera pustil. Nechce však odejít úplně.
„Jednáme o vstupu strategického investora, který by v ní měl získat významný podíl, ale chceme zůstat nadále zapojení,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch. Společnost Across e-commerce patří do podnikatelské skupiny Across, která působí už dvacet let na Slovensku, kde se jako finanční investor angažuje především v turismu a hotelnictví, zdravotnictví, realitách, energetice a online. A zkušenosti má i s módou.
Patří ji totiž CS Apparel Group, která je výhradním distributorem americké značky Under Armour a na obou trzích zastřešuje také další americkou značku GAP. Kromě toho vyrábí a distribuuje českou značku oděvů SAM73 Apparel. „Probíhající jednání nekomentujeme, ale v rámci online byznysu vidíme velký potenciál a chtěli bychom v rychle rostoucím segmentu zásadně posilovat, ať už v rámci naší stávající struktury anebo v partnerství se silnými a zkušenými hráči evropského významu,“ uvedl Julius Strapek, zakladatel skupiny Across.
Na definitivní uzavření obchodu si ještě budeme muset počkat, ale pokud vše půjde plánu, začne Zoot psát další kapitolu své trnité historie. Třiačtyřicetiletý zakladatel Natlandu Tomáš Raška v rozhovoru popisuje, proč byla záchrana krachujícího e-shopu jedním z nejsložitějších případů, který kdy řešil, jak si vybudoval expertizu právě v záchraně firem v problémech, a bavíme se také o jeho dalších investičních aktivitách. Natland dnes spravuje aktiva ve výši téměř 7 miliard korun a věnuje se i realitám či specializovaným finančním službám.
Je ještě relevantní otázka, jaké máte s vaší skupinou módních e-shopů plány, nebo ji teď celou vezmete a prodáte, o čemž jednáte?
Nechceme prodávat celou skupinu. Jednáme o vstupu strategického investora, který by v ní měl získat významný podíl, ale chceme zůstat nadále zapojení, byť už spíše v roli pasivního investora. Nebudeme ten byznys dál aktivně řídit.
Jakou mají vaše čtyři módní e-shopy hodnotu?
Jsou to vyšší stovky milionů korun.
Zaplatí se vám vstupem nového investora to, co jste do nich dosud nainvestovali?
Meziroční valuace je lepší, než jsme předpokládali. Obecně je to ale dlouhodobý projekt, který zdaleka nekončí. Zeptejte se mě za tři roky. Jedna věc je zfúzovat čtyři e-shopy, ale druhá je dokončit integrace a promítnout si jejich efekty, což není hned. Zmíněnou integrací jsme zvýšili celkovou hodnotu skupiny, a protože jsme uznali, že je dobré mít v tomto oboru silného strategického partnera, rozhodli jsme se ho přizvat. Mohli jsme všechny e-shopy prodat některým e-commerce hráčům a uzavřít naši pozici, ale rozhodli jsme, že v tom chceme ještě nějakou dobu setrvat.
Ještě než se dostaneme k Zootu, vy jste se historicky podíleli na složitém případu kolem fotbalové Slavie. Byla to pro vás tehdy velká škola? Potkali jste od té doby podobně složitý případ?
Byl to určitě nejvíce mediálně sledovaný případ. Udělali jsme v tomto ohledu spoustu chyb, protože nás vůbec nenapadlo se na takovou smršť připravit. Byly kolem toho velké emoce, i když já se na to koukal čistě racionálně a byznysově. Byl to případ, který byl extrémně časově náročný, museli jsme jednat rychle. Naše výhoda byla, že jsme měli jako jediní důvěru zahraničních věřitelů, na to se často zapomíná. Pohybovalo se kolem toho mnoho lidí, ale nám jediným zahraniční investor věřil, to bylo důležité.
Původně jsme měli střednědobé plány: že klub zachráníme a budeme ho nějakým způsobem dál rozvíjet, ale nakonec přišla nabídka, která z principu nešla odmítnout. Byli jsme tedy ve Slavii jen 83 dní. Jako finanční investor jsme si zanalyzovali, co nám dává největší smysl, a z projektu jsme vystoupili. Hodně jsme se na tom případu naučili, ale dnes bych ho asi nezařadil ani mezi tři naše nejsložitější případy.
Nebyl podobný případ Zoot, jen z jiného světa? Také se hodně propíral v médiích, měl velkou pozornost.
Pro účastníky je každý jeden případ extrémně důležitý. Za každým distressovým případem je vždy velké množství emocí, zájmů a potřeb, které postupně řešíte a odkrýváte. Zoot byl řádově složitější než Slavie, kterou jsme řešili neformální dohodou a konsolidací dluhů. U Zootu se šlo od začátku formálním procesem a byl to možná vůbec nejsložitější případ, jaký jsme kdy řešili.
Součástí byli dluhopisoví věřitelé, bankovní věřitelé, domácí i zahraniční dodavatelé, korporace. Byli jsme pod extrémním tlakem, protože pokud bychom nedodávali, zákazník u nás nevydrží. Myslím, že mohu říct, že dnes mám s každým ze zakladatelů Zootu velmi dobrý vztah. Na začátku jsme se přitom vůbec neznali, jiskřilo to, protože jsme si vyjasňovali pozice. Důležité bylo, že jsme měli unikátně vysokou podporu od všech věřitelů.
Kteří si nakonec odhlasovali, že se celkově odepíšou vysoké stovky milionů korun.
O peníze přišli všichni. Dluhopisovým věřitelům jsme dali nad rámec toho, na co měli nárok, z vlastní kapsy desítky milionů, protože jsme si mysleli, že je to fér a správné. Ani jsme původně nečekali, že může být tak složitý proces vyřízený za rok. Zoot bude Slavii těžko konkurovat v síle značky, ale myslím, že byl byznysovým průkopníkem a pro nakupování módy na internetu toho udělal hodně.
Kde se stala chyba? Milan Polák, současný šéf Zootu, o jeho faktickém krachu říkal, že firma tehdy měla příliš velké oči a spadla na hubu. Bývá to typický příklad firem v problémech, že se přepočítají?
Po bitvě je samozřejmě každý generál. Já dřív, než soudím, trávím stovky hodin tím, že mluvím se všemi od skladníka a vrátného přes účetního až po nejvyšší manažery. Jedině tak si poskládáte celý příběh firmy a zjistíte, co se v ní reálně dělo. Nevím, jestli byla v případě Zootu problémem přehnaná očekávání. Jsem ale bytostně přesvědčen, že nebyla dobře vyjasněna strategie mezi akcionáři. Mezi zakladatele jako fyzické osoby postupně přibývaly institucionální fondy a byla zásadní chyba, že si nevyjasnily svá očekávání.
Jak se to projevovalo?
Jelikož se nevyjasnila očekávání, začalo pnutí, protože každý chtěl jít jiným směrem. A místo toho, aby firma řešila svůj rozvoj, začala ztrácet energii na vnitřních sporech. Kdyby měli akcionáři shodu, mohla firma fungovat dál, jen z mého pohledu měla pálit víc peníze vlastních akcionářů než třetích stran a věřitelů. To jsou ale všechno kdyby, která teď nemá cenu řešit.