Navštívili jsme nový Lokál v Praze. Je nejmenší, výčep vysune až na ulici a navazuje na tradici z 19. století

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ujirata03

Foto: Jan Zima

V Praze se otevřel nový Lokál, výčep má až do ulice

0Zobrazit komentáře

Pokud jste během silvestrovské procházky centrem Prahy zavítali do Vodičkovy ulice poblíž Václavského náměstí, patrně jste na rohu s ulicí V Jámě spatřili početný hlouček lidí vychutnávajících si lahodný plzeňský mok. Právě tam totiž na přelomu roku otevřela gastronomická skupina Ambiente svůj nejnovější Lokál, který v místě navazuje na tradici z roku 1887. Tehdy tu čepoval pivo z Plzně hostinský Josef Jirát.

Tomáš Karpíšek, zakladatel sítě restaurací Ambiente, má se svými kolegy jedno důležité pravidlo – nový Lokál nikdy neotevírá v nějakém zbrusu novém prostoru, pro své podniky založené na kvalitním pivu a české kuchyni vždy hledá lokalitu, kde už nějaká hospoda dřív byla nebo kde mají jinou gastronomickou historii. A jinak tomu není ani u nejnovějšího Lokálu, který se jmenuje po zmíněném hostinském Jirátovi, rodákovi ze Zbuzan – tedy U Jiráta.

Svou první restauraci ve Vodičkově ulici č. p. 26 otevíral Josef Jirát v listopadu 1887 a jak tým Ambiente zjistil z historických análů, byl poměrně úspěšný. Se svými podniky expandoval po Praze, patřil mu i hotel Imperial. „Byla to tehdejší místní gastronomická ikona. Lokály jsou navíc spojené s plzeňským pivem a Jirát tu kdysi jako jeden z prvních v Praze narazil právě plzeňské pivo. Byla pro nás jasná volba se k tomuto odkazu vrátit,“ popisuje pro CzechCrunch Marek Kolář, spolumajitel Lokálu U Jiráta.

Šestačtyřicetiletý vedoucí s nepřehlédnutelnými obroučkami u svých dioptrických brýlí měl původně v plánu otevřít už na podzim, ale nakonec se kvůli různým průtahům s dodavateli a dalším pandemickým komplikací stihla otvíračka až těsně před Novým rokem. V Lokálu je ale jako doma. Před pár lety Marek Kolář otevíral stejný podnik v Korunní ulici a s Tomášem Karpíškem spolupracuje v Ambiente už dlouho, dokonce spolu kdysi rozjížděli síť Potrefených hus, kde Kolář nějakou dobu zůstal.

lokaljirat

Foto: Jan Zima

Marek Kolář, spolumajitel Lokálu U Jiráta

Lokál mu ale přirostl k srdci, a tak když rozjel ten v Korunní, vrhl se do Vodičkovy ulice, kde bude se svými kolegy sázet na osvědčený recept. „Bude to tradiční Lokál, jak ho znáte. Jde o léty ověřený koncept, a tak není důvod něco měnit. Vedle dobrého piva a české kuchyně však chystáme také speciální klobásy, které se dříve prodávaly přímo na Václavském náměstí, ale už úplně zmizely,“ představuje jednu z novinek nového Lokálu jeho šéf a zároveň spolumajitel.

Tak jako ve většině jiných podniků ze své skupiny, také v Lokálu U Jiráta si Tomáš Karpíšek jako otec zakladatel nechává jen menšinový podíl. Vedle Marka Koláře a pár dalších kolegů je podílníkem i šéfkuchař Libor Baďura, který stál u rozjezdu všech pražských Lokálů a mnoho let šéfoval kuchyni v Lokálu v Dlouhé. Celkově má dnes Ambi v Praze již sedm Lokálů (vedle již zmíněných U Bílé kuželky, U Zavadilů, Nad Stromovkou, Hamburk) a po jednom v Plzni a Brně. Ten U Jiráta má svá specifika.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to náš nejmenší Lokál v Praze, máme jen 55 míst k sezení, ale nechybí tradiční parapet na ulici a spousta dalších míst ke stání, naši štamgasti jsou na to zvyklí,“ říká Kolář a jde mi ukázat patrně největší vychytávku nového podniku. Výčep, tvořící srdce všech Lokálů, totiž stojí u velkých vrat, která se mohou rozevřít a výčep se rázem prodlouží až do ulice. „Bude to takový vylepšený parapet, chceme náš provoz propojit s děním na ulici a být blíže hostům,“ usmívá se Kolář.

Ve Vodičkově ulici to ostatně pro místní nebude nic nového. Na místě nového Lokálu byla dlouho restaurace U Purkmistra, ale především jen pár metrů vedle je Branická Formanka, kde můžete zahlédnout štamgasty postávat u parapetu či vysedávat na malé zahrádce od ranních do večerních hodin. Oba podniky cílí na trochu jinou klientelu, a tak Kolář počítá, že budou fungovat v ideální symbióze. „Vážíme si jich, jsou tu dlouho,“ říká.

Proti jiným Lokálům i ostatním podnikům, jimiž zkušený restauratér prošel, má však ten U Jiráta ještě jednu specialitu. Rovnou z bufetu i výčepu má připravená výdejová okénka a je tak schopný fungovat, respektive vydávat jídla, i kdyby musel kvůli pandemickým opatřením třeba opět zavřít. „Nevím, jestli bychom okénka dělali za běžné situace, ale doba se neuvěřitelně posunula. Já dělám v gastronomii od roku 1996 a nikdy by mě nenapadlo, že budu mít v restauraci e-shop,“ dodává závěrem Kolář. I z jeho Lokálu si bude možné objednat online.

ujirata01

Foto: Jan Zima

Pražská pivnice Lokál U Jiráta

ujirata02

Foto: Jan Zima

Libor Baďura, šéfkuchař Lokálu U Jiráta

V Gastru

IKEA oznámila, že musí zdražit. V Česku také začala rozvážet masové kuličky a další oblíbené potraviny

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ikea-cerny-most

Foto: Arch.Design

Obchodní dům IKEA Černý Most

0Zobrazit komentáře

Nábytek a další produkty se v obchodních domech IKEA i v uplynulém roce prodávaly jako na běžícím páse. Jenže i když se švédský obr potýkal s bezprecedentní poptávkou, kterou nedokázal ani přes rekordní dodávky plně uspokojit, skupina Ingka Group, pod níž většina prodejen IKEA spadá, musela zároveň řešit nepříjemnosti s inflací a růstem cen napříč celým dodavatelským řetězcem. Proto bude IKEA zdražovat a zvýšení cen proběhne i v Česku.

„Napříč Ingka Group dochází celosvětově ke zdražení v průměru o devět procent, což se v Česku projeví obdobně, avšak konkrétní číslo na zemi v tuto chvíli nejsme schopni určit,“ potvrzuje pro CzechCrunch František Šašek, Country Communication Manager v IKEA Česko, Maďarsko, Slovensko. V navýšení cen se dle něj odráží jak inflace, tak růst cen výrobních surovin a dodavatelského řetězce.

Během pandemie se IKEA snažila podle svého vyjádření držet ceny ve stejné hladině, avšak vzhledem k dalšímu růstu nákladů na výrobu i přepravu je tato strategie dále neudržitelná. „Vůči makroekonomickým vlivům, které dopadají na firmy, prodejce i na veřejnost jako takovou, nedokážeme být nadále imunní,“ vysvětluje Šašek a dodává, že pandemie přinášela a stále přináší velké výzvy pro logistiku i celou operativu firmy.

Zejména na jejím začátku se IKEA potýkala s velkými problémy při online objednávkách, jelikož její e-shop nebyl na obrovský nápor zákazníků vůbec připravený. V reakci na to prodejce před rokem oznámil, že do zlepšení digitální infrastruktury v následujících letech investuje tři miliardy korun. Pro CzechCrunch nyní IKEA prozradila, že online prodeje se loni (ve finančním roce od září 2020 do srpna 2021) na tržbách v Česku podílely už téměř ze 40 procent, což je téměř trojnásobné meziroční navýšení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Detailní hospodářské výsledky i plány pro rok 2022 bude IKEA oznamovat ve druhé polovině ledna. V předchozím finančním roce v České republice utržila přes 10 miliard korun, ale i kvůli šest měsícům zavřeným kamenným prodejnám očekává v číslech za loňský rok propad. „Navzdory všem komplikacím, které s sebou přinesly i problematiku dostupnosti některého zboží, jsme dosáhli celkově solidních výsledků. Ve srovnání s předchozím finančním rokem jsou ale naše tržby nižší o sedm až osm procent,“ uvedl Petr Šašek.

Vedle investic do digitálních produktů IKEA v loňském roce otevřela nové plánovací studio v Praze na Chodově, třinácti výdejními místy posílila svou dostupnost v regionech napříč republikou a u obchodních domů v Praze na Zličíně, Černém Mostě a v Brně otevřela samoobslužné výdejní boxy. Ty jsou dle jejího mluvčího plně vytížené. Koncem roku se pak IKEA spojila s rozvozovou službou Wolt, přes kterou si mohou zákazníci v Praze, Brně a Ostravě objednat oblíbené potraviny.

V nabídce jsou vybrané trvanlivé produkty, včetně mražených masových i bezmasých kuliček, brusinkového džemu, hot dogu pro vegetariány, sušenek, bonbonů nebo kávy. „Vnímáme, že zákazníci čím dál tím častěji nakupují online, a to i potraviny. Dlouhodobým cílem IKEA je nabízet různé možnosti pohodlného nakupování, a proto jsme se rozhodli spolupracovat s Woltem,“ říká Jakub Slavík, Food Commercial Leader IKEA Česká republika.

masove-kulicky

Foto: IKEA

Masové kuličky z IKEA lze objednat domů přes Wolt