Nechci se vracet k točení kormidlem. Budoucnost aut je v elektřině a autonomii, říká bývalý designér Tesly Otto Fabri

fabri_onlajn

Foto: CzechCrunch

Otto Fabri na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Kde přesně tkví budoucnost dopravy? Automobilky v tom mají celkem jasno. Houfně přesedlávají na elektromobilitu a přinášejí svým zákazníkům automobily, které by byly ještě před několika lety úplné sci-fi. Nebyli to však automobiloví matadoři, kdo elektrickou revoluci odstartoval. Roli prvotního hybatele na sebe vzaly nově se rodící automobilky v čele s Teslou. V jejích službách působil i Otto Fabri, jenž v podniku Elona Muska designoval například Model S.

Od roku 2015 své znalosti uplatňuje v neméně ambiciózní automotive společnosti Faraday Future, a má tak velmi dobrý vhled do světa, ve kterém je budoucnost dopravy každodenním tématem. „Doprava je podobně jako energetika či komunikace jedním z hlavních pilířů naší civilizace. K tomu, abychom byli schopni přežít, musíme mnohonásobně zvýšit efektivitu jejího fungování,“ říká Otto Fabri.

Podle Fabriho je v současné době předvídání budoucí vývoje dopravního segmentu stejně těžké, jako bylo v 90. letech předvídat budoucnost internetu. „Já jsem spíše inženýr než věštec, takže těžko říct, každopádně budoucnost bude taková, jakou si ji budeme přát a jakou si ji vytvoříme,“ dodává s úsměvem Fabri, který obohatil nedávnou konferenci CzechCrunch Onlajn nejen svou přítomností, ale také výhledem na širý oceán.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti automobilového průmyslu promluvil Otto Fabri, bývalý pracovník společnosti Tesla a současný designér Faraday Future.

***

Ať už se budoucnost dopravy a moderní pokrok v mobilitě probírá ve Spojených státech, v České republice, nebo na druhém konci světa, jen málokdy v debatě nezazní jméno Elona Muska. Ten s Teslou dokázal utéct na míle daleko všem konkurenčním hráčům, což Otto Fabri vysvětluje především jeho způsobem uvažování.

„Elon se snaží naplnit nějaký svůj sen, zatímco tradiční výrobci se snaží vyždímat ze svého byznysu, co se dá, s co nejmenšími náklady. Cesta v jejich případě nahradila cíl. To je ten hlavní rozdíl, od kterého se všechno odvíjí,“ říká Fabri. Kromě vize má však Tesla před tradičními producenty vozů velký náskok také ve svém softwarovém vývoji a elektronice.

V této oblasti dovedou podle Fabriho operovat jen expertní zaměstnanci, kterých je podstatně méně než například pracovníků schopných sestavit vůz dohromady. „Tesla se v posledních letech stala jedním z technologických lídrů a budoucnost dopravy se možná bude skutečně točit okolo elektroniky a softwaru,“ upozorňuje designér.

Podle některých však není jen o elektřině. Ve velkém se hovoří také o vodíku, ten ale na tváří Otty Fabriho vyvolává spíše úsměv. „Elektromotor je nejefektivnější a snižuje náklady na výrobu i její rozlohu, pracovní náročnost, údržbu a tak dále. Proto nic efektivnějšího nevidím,“ říká.

„Samozřejmě jsme zaspali s bateriemi a 100 let spalujeme ropné produkty, ale snad i toto doženeme,“ vyslovuje své přání jeden z vedoucích inženýrů ve startupu Faraday Future. Podle něj bychom se nicméně více než na technologie měli soustředit na cíl, kam chceme dojít.

„Většina debat o budoucnosti dopravy je limitovaná jen naší fantazií,“ míní Otto Fabri. A dodává, že jedním z klíčů ke zcela futuristickým projektům, které si dnes dost možná nedokážeme ani představit, je například oblast autonomie.

***

Do jaké míry Otto Fabri již dnes využívá autonomní technologie, proč nemá ve svém portfoliu žádnou z německých automobilek a zda podle něj Tesla a jí podobné automobilky dovedou ustát tlak ze strany zavedených konkurentů, se dozvíte ze záznamu konference CzechCrunch Onlajn. Ta se tentokrát věnovala tématu budoucnosti dopravy.

Na Onlajnu vystoupili také Martin Feč ze společnosti Charter Advisory, Martin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol Rekola, Roman Meliška z Urban Laab, Michal Illich z leteckého startupu Zuri či zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Diskuze (0)

Novinka

Anonym