Něco mi pusť. Netflix oficiálně představil funkci pro náhodný výběr přehrávaného pořadu podle vašich preferencí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ullman

Foto: Keith Bernstein/Netflix

Tracey Ullman jako Alžběta II. ve speciálu Netflixu Death to 2020

0Zobrazit komentáře

V nezávislých kinech se v posledních letech rozmohly akce „filmů naslepo“, kdy si koupíme vstupenku, aniž bychom předem tušili, na co. Věříme zkrátka výběru daného kina, že nám pustí něco zajímavého. V zásadě totéž nyní oficiálně spouští Netflix ve snaze bojovat s fenoménem „nekonečného scrollování“. Stačí stisknout tlačítko a služba začne přehrávat náhodný titul na základě toho, co jsme viděli dříve.

Je to jeden z největších problémů současného prvního světa. Nepřeberné množství obsahu na Netflixu sice znamená, že je skoro vždy se na co dívat, ale zároveň před nás znovu a znovu staví náročný úkol nějak všechen ten obsah přebrat. Snad každý si tak pamatuje alespoň pár večerů, kdy zajímavý pořad hledal tak dlouho, až nezbyl čas na samotné sledování.

Na CzechCrunchi pro to máme řešení ve formě newsletteru CC Watch, kde navrhujeme kvalitní tituly napříč streamovacími službami (i mimo ně). Těm, kteří naše doporučení ještě neobjevili, se ale Netflix pokusí pomoci také sám. Pro celý svět totiž oficiálně spouští funkci „Něco přehrát“ (anglicky „Play Something“), jejíž název vše podstatné vysvětluje – služba proste „něco“ přehraje.

netflix-play-something

Foto: Netflix

Nevíte, co si pustit? Nechte výběr na Netflixu

Co by to „něco“ mělo být? Ideálně by nám Netflix neměl nabídnout nic, co by nás vůbec nezajímalo. Jeho výběr totiž není náhodný, ale vychází z našich hodnocení, watchlistu nebo dříve zhlédnutých titulů. Podle toho začne přehrávat buď potenciálně zajímavou věc, co nám dosud unikala, neostýchá se ale ani zabrousit rovnou do našeho seznamu ke zhlédnutí či déle rozdívaných pořadů.

Spustit celý proces lze hned v několika částech aplikace. Poprvé se tlačítko „Něco přehrát“ objeví hned na úvodní obrazovce při výběru profilu, druhé umístění je v bočním menu aplikace a naposledy nám ho Netflix nabídne, pokud v seznamu pořadů sjedeme o několik úrovní dolů. Streamovací služba se tak snaží vystihnout tři body, v nichž si nemusíme být jistí, na co se dívat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud se výběr Netflixu rozhodneme vyzkoušet, ten pořad nejdříve začne přehrávat ve speciálním okně. Na jeho spodní hraně je zmíněný titul, kterému se daný výběr žánrem, atmosférou nebo tématem podobá. Jestliže chceme po chvíli přejít na něco jiného, tlačítko „Něco přehrát“ je připravené hned v pravém rohu obrazovky.

Netflix s testováním nové funkce začal už kolem srpna loňského roku, kdy ji označoval jako „Shuffle Play“. Teď se po mnoha měsících provozu „nanečisto“ rozhodl spustit ji oficiálně všem, byť prozatím jen v aplikaci na televizích. Obecně se pokouší z používání Netflixu eliminovat co nejvíce zádrhelů.

Streamovací služba totiž s výběrem titulů ke sledování a spolehlivými doporučeními bojuje už přinejmenším pár let a nedostatečné tipy bývají jedním z hlavních bodů její kritiky. Přestože například na hlavní obrazovce nabízí mnoho různých kolekcí podle žánru, popularity a dalších kritérií, k velké části obsahu se nejde jednoduše dostat. Mnozí pak pochybují i o spolehlivosti doporučujících algoritmů, které i nechtěně mohou něco zajímavého divákovi dokonale skrýt.

Je otázkou, jestli „Něco přehrát“ tuto situaci jakkoliv zlepší, spíše ale představuje stejný přístup jako kolekce na hlavní obrazovce, jen jinak zpracovaný.  I když tedy Netflix může každodenně usnadnit výběr večerního programu, pořád budou mít své jasné místo „alternativní kurátoři“ na internetu, kteří divákům mohou nabídnout i něco zcela mimo jejich algoritmickou bublinu.

Český divadelní Netflix slaví úspěch. Dramox scénám vyplatil už 5 milionů a spouští nové aplikace

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dramox-divadlo-petra-bezruce-evzen-onegin

Foto: Dramox

Evžen Oněgin v inscenaci Divadla Petra Bezruče

0Zobrazit komentáře

V zemi, kde jeden z nejvýznamnějších prezidentů je zároveň jedním z nejvýznamnějších divadelníků, musí být živá herecká představení důležitou součástí kultury. A jsou. Dramox, obdoba Netflixu pro divadlo, byl loni v říjnu spuštěn se záměrem pomoci zavřeným domům kultury a od té doby jim získal už přes pět milionů korun. „Moc se už ale těšíme na to, až divadla zase otevřou,“ říká pro CzechCrunch jeden ze zakladatelů Dramoxu Radim Horák.

Záměrem služby totiž od začátku skutečně má být divadlům především pomoci a ne jakkoliv nahrazovat jejich původní byznys. Jak jsme psali už loni v říjnu, zakladatel Martin Hájek o konceptu Dramoxu uvažoval ještě před pandemií a pojímal ho jako určité rozšíření zásahu divadel. Živé představení a sezení v hledišti samozřejmě na obrazovce nahradit nelze, ale ne vždy ho každý, kdo by chtěl, může navštívit.

V době pandemie ho pak nemůže navštívit vůbec nikdo. Z prvotní myšlenky na rozšíření publika inscenací se tak stal plán, jak jim zajistit alespoň nějaké diváky a divadlům současnou situaci o něco ulehčit. V březnu, pět měsíců po spuštění, už Dramox překonal 100 tisíc hodin přehraného obsahu „Publikum nám roste kontinuálně každý měsíc, přičemž aktuálně máme přes sedm tisíc uživatelů,“ popisuje Horák.

dramox-zlata-sedesata

Foto: Dramox

Hra Zlatá šedesátá Divadla Na zábradlí

Předplatné vyjde na 299 korun měsíčně, což odpovídá průměrné ceně jedné vstupenky. Divadlům jde z každé platby 55 % a ty se dále přerozdělují podle toho, kolik inscenací od kterého divadla si daný divák pustil. Jak zmiňují Hospodářské noviny, scény kvůli tomu, že jsou zavřené, na prodejích vstupenek ztrácejí i jednotky milionů korun měsíčně. Dramox takové objemy v současnosti absolutně není schopen nahradit, divadelníci nicméně příspěvky oceňují a jejich výše je prý mnohdy překvapí.

Zvlášť proto, že streamovací služba je nyní pro některá divadla jediným zdrojem příjmů. V Česku od počátku pandemie kromě Dramoxu vzniklo několik projektů, které jim umožňují vydělávat online, jako Film naživo. Natáčet nové záznamy ale mnohdy kvůli karanténním opatřením nebo technickému zázemí není jednoduché. Například ostravskému Divadlu Mír se přesto podařilo prorazit i samostatně a díky šíleným komediím si vybudovat velké online publikum i vlastní streamovací službu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejvíce si lidé pouštějí komedie také na Dramoxu, následované slavnými nebo klasickými díly. V současnosti mezi nejoblíbenější záznamy inscenací patří Šťovík, pečené brambory z Dejvického divadla, Maska a tvář z Činoherního klubu či Tři holky jako květ z Fidlovačky. Horák ovšem dodává, že si lidé například velice oblíbili i představení Láska za koronu z olomouckého divadla Tramtárie. „Potvrzuje se tak, že diváci mohou díky Dramoxu objevit i méně známé scény,“ říká s potěšením.

Láska za koronu přitom, jak je zřejmé z názvu, představuje nový záznam. Momentálně na službě převažují spíše ty starší, podle možností se však pořizují stále další tak, aby knihovna pořád rostla. „Některá divadla mají Dramox velmi v oblibě a chtějí, abychom u nich natáčeli co nejvíce,“ poznamenává Horák. Jeho společnost má na květen naplánovaných už několik natáčení, trochu zručnější divadelníci si ale bez problémů zvládnou natočit obsah i sami.

dramox-radim-horak

Foto: Dramox

Spoluzakladatel Dramoxu Radim Horák

Jak celý proces funguje, pro CzechCrunch přiblížil další ze spoluzakladatelů Dramoxu Martin Zavadil. V základu je podle něj vždy snaha respektovat jazyk divadla a původní záměr tvůrců, takže ideální je při natáčení úzce spolupracovat s divadelním režisérem. „Naposledy jsme takto třeba intenzivně pracovali s Daliborem Gondíkem z Divadla J. K. Tyla v Plzni, když se točila Dobře placená procházka. V blízké době nás něco podobného čeká s Matějem Formanem,“ popisuje Zavadil.

Aby záznamy nebyly zcela statické, k natáčení se většinou používá několik kamer podle velikosti scény. Například perspektiva menšího hlediště se zachytí dvěma nebo třemi, velký prostor si může vyžádat i pět. Byť je hlavním záměrem divákům zprostředkovat inscenaci v divadelní formě, do budoucna je Dramox podle Zavadila otevřen i filmovějším zpracováním jako specifickému žánru záznamů her.

Nové aplikace pro telefony i TV a zahraniční inscenace

Obecně chce služba svému publiku nabídnout něco jako paralelní formát divadla, který jim umožňuje zhlédnout inscenace, k nimž by se normálně – ať už kvůli pandemii, nebo geografické nedostupnosti – nedostali. Zároveň ovšem dává možnost si hru prostě užit znovu a trochu jinak. „Vnímáme to stejně, jako když posloucháte hudbu v telefonu, ale poté jdete na koncert,“ dodává Radim Horák.

Poznámka o telefonu je přitom zvlášť významná, Dramox totiž nedávno spustil aplikace pro iOS i Android a na opačné straně také pro televize Samsung a LG. Konkrétně u televizorů Samsungu je aplikace dostupná na modelech od roku 2017 dále, u LG je zase podmínkou operační systém webOS ve verzi 3.0 a novější. Dramox je teď tedy na webu, mobilních zařízeních i v chytrých televizích.

Určitá bezprostřednost, pro divadlo specifická, se tak v trochu jiné formě přetavuje do všeobecné dostupnosti, typické zase pro dnes všudypřítomnou „netflixizaci“ kultury. Samozřejmě se můžeme stejně jako u filmu bavit o tom, jestli jsou estetické zážitky s tím spojené žádoucí, ale sami mnozí filmaři i divadelníci jednoduše oceňují výrazný nárůst dosahu své tvorby.

martin-zavadil

Foto: Dramox

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Horák v souvislosti s tím sám zmiňuje, že lidé na mobilních zařízeních tráví s Dramoxem více času, takže lze očekávat i stupňování příjmů pro divadla. Jako další důsledek se pak očekává i zvýšený zájem o dané scény, jakmile je půjde zase skutečně navštívit. Stejně významné je pak také budování vztahu k divadlu u mladšího publika. „Chceme, aby šlo divadlo použít jako součást výuky a aby se opustila situace, kdy jsou to jen dvě strany v učebnici,“ říká Martin Zavadil.

baugruppe9

Přečtěte si takéUtopie baugruppe. Život ve vlastním domě, který není jen pro měUtopie jménem baugruppe. Představa života ve vlastním domě, který není jen pro mě, Čechy zatím spíše děsí

Je tedy jasné, že potenciální zásah i ambice Dramoxu dalece překračují hranice pandemie. Zakladatelé služby k tomu navíc dodávají, že by to mělo platit i o hranicích Česka. Dramox by například mohl umožnit z Prahy sledovat inscenaci nejen z Olomouce, ale také ze Slovenska, Polska nebo Austrálie. Vedení firmy je prý v kontaktu s desítkou divadel, stále přibývají další a začínají práce na titulcích. Dramox po pandemii zkrátka může být globálním online divadlem.

Kromě této expanze se pracuje i na nových formátech, takže je pořád v plánu časem spustit možnost živých přenosů inscenací. Už na 30. dubna se ale po dřívějším silvestrovském a valentýnském připravuje exkluzivní jarní obsahový speciál, kam se zapojí například pražská činohra Studio DVA.