Nejpodivnější práce mi dala dobrou imunitu, říká Martin Kůs ze značky Vuch, který se nebojí odlišností

Na Karlínských 20 odpovídá Martin Kůs ze značky Vuch, který zásadně investuje do umění. Má ovšem i zkušenosti s těžbou bitcoinu.

k20_99Rozhovor

Foto: CzechCrunch

Martin Kůs, spolumajitel a šéfdesignér české módní značky Vuch

0Zobrazit komentáře

Do čeho investují, jaká byla jejich první práce, kam si rádi zajdou na dobré jídlo či jaký největší fuck-up ve své kariéře zažili? Na toto a mnohem více se v rámci formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich kariérních úspěchů. Proč Karlínských? Protože právě v této čtvrti, kde sídlíme i my, se často řeší otázky, které jinde v Praze nepadnou.

Tentokrát na Karlínských 20 odpovídá Martin Kůs, spolumajitel a šéfdesignér české módní značky Vuch. Do čeho investuje vůbec nejraději a proč doufá, že to jeho syn nenechá v zastavárně? Čím se měl živit původně? A proč možná držel v ruce i vaši figurku z oblíbené deskovky?

***

V kolik chodíte spát a kolik toho průměrně naspíte?
Obecně nepatřím mezi spáče a dokážu dlouhodobě fungovat i s relativně krátkým spánkem. Pokud syn dovolí, chodím spát kolem půlnoci a vstávám v 6:30. Naspím tedy krásných 6,5 hodiny denně.

Jakou aplikaci v telefonu otvíráte ihned po probuzení?
Pokud na mobilu nesvítí nic urgentního, tak spíš ráno jen trochu pobrouzdám po zprávách a mailech, abych věděl, co se přes noc událo, a byl v obraze.

Na jakém přístroji během dne pracujete nejčastěji a jaké nástroje v něm používáte nejvíc?
Nejvíce na ThinkPadu, kde jede hlavně Photoshop, Excel, Teams a samozřejmě Spotify.

Jaký outfit nosíte ve většině případů a máte oblíbený model tenisek?
Jednobarevné triko a k tomu kontrastní kalhoty. Na módu si moc nepotrpím v tom smyslu, že ji tolik neřeším u sebe. Pak je rozhodování co si na sebe vzít o něco jednodušší. Tenisky mám rád obecně od Adidasu. Přijde mi, že po pár měsících prošoupám jakékoliv boty. Adidasky mi sedí nejvíce, konkrétně mám rád model Supercourt.

vuch

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé značky Vuch

Pět věcí, které nikdy nesmí chybět ve vašem batohu?
Mám už asi deset let starou koženou brašnu, kterou jsem si pořídil v Paříži. V ní nesmí chybět notebook, zápisník Moleskine, pouzdro s asi pěti různými pery, klíče, peněženka a v ní ideálně peníze. Zatím se překvapivě vyhýbám i narážkám typu „muž s koženou brašnou“.

Máte nějaký vychytaný osobní lifehack, o který byste se chtěl podělit?
Jeden z nejlepších nástrojů relaxace a odpočinku je sauna. Poslední dobou rád chodím i sám. Hezky si tam proberu a ideálně utřídím všechny myšlenky. Mám rád ten pocit, když vylezu z ochlazovacího bazénku a motá se mi hlava. Je to taková zdravá droga. Což je trochu oxymóron, ale funguje to dobře.

Jmenujte jednu knihu a jeden film/seriál, které byste doporučil všem.
Obecně už tolik nečtu, ale například kniha Žízeň po životě pojednávající o životě Vincenta vana Gogha je pro mě jedna z nejoblíbenějších. Je tam krásně popsaný život van Gogha včetně všech příkoří a těžkostí, kterými si prošel. Ze seriálů mám rád z poslední doby třeba Pustinu. Ta se na české poměry opravdu povedla. Vesměs jsem do poslední chvíle netušil, jak to dopadne, a to mám na seriálech rád.

Jakou hudbu si pustíte pro uklidnění? A která vás naopak nakopne?
Nemám žádný vyhraněný styl hudby. Poslouchám vše, co mě nějak dobře padá do uší a nálady. V mládí jsem měl rád ska a reggae včetně zevlení na fesťácích. Poslední dobou pro uklidnění spíše něco pomalejšího. Při práci vydržím jednoho interpreta poslouchat klidně celý den – třeba Cheta Fakera. Pokud chci nakopnout nebo se rozproudit, tak Mutanti hledaj východisko jsou zaručený kicker. Jejich texty a hudba mně přijdou geniální.

Kam vyrazit na nejlepší dovolenou?
Mám rád přírodu a hory. Jak ty velké, třeba Nepál, který jsem už několikrát navštívil, Gruzii, tak i kontakt s přírodou třeba v jižních Čechách. Baví mě místa, kde se tak nějak zastavil čas a je to tam už x let pořád stejné. S rodinou jezdíme už mnoho let do kempu, kde je stále ten stejný párek s rohlíkem k snídani a k tomu pivo za pár kaček. Ten mírný patos mě prostě baví.

Jakou hi-tech novinku chcete mít doma v obýváku, ale ještě ji tam nemáte?
Jsem spíše na umění než na hi-tech vychytávky, takže nějaké obrazy. Pár kousků, co bych ještě chtěl, mi ve sbírce chybí. Ale všeho do času. Nejvíce hi-tech je u nás asi televize.

Jaký vůz parkujete ve své garáži?
Auta mě nikdy moc nebrala a jsem za to rád. Relativně nedávno jsem si pořídil novou Octavii, která přesně splňuje požadavky, co na ni mám. Jsem věrný škodovkář. S pořízením fotovoltaiky ale přemýšlím, jestli nepřejdu na elektromobilitu. To by asi technologicky „brejklo“ naši televizi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kam si rád zajdete na dobré jídlo?
Miluju sushi. Je to poslední jídlo, kterého jsem se ještě nepřejedl a vždy si ho dám s chutí. Tedy pokud to není sushi à la zabalená okurka do rýže, to už pak není úplně ono. Bohužel v Chrudimi, kde žiju, moc sushi není. Máme tam ale super neapolskou pizzu Paluka, která je, myslím, světová. A to ani moc nepřeháním.

Jak jste si vydělal první peníze?
První ofiko brigáda byla ve čtrnácti, ve firmě na deskové hry. Počítali jsme vždy x figurek, dali do pytlíku a takto jsme kompletovali ručně deskovky. Myslím za 43 korun za hodinu. Úplně první peníze jsem asi ale vydělal nějakou výhrou v šachovém turnaji.

Co byla ta vůbec nejpodivnější práce, za kterou jste dostal zaplaceno?
Čištění špinavých včelích rámečků od včelího vosku. Vyčistit, opálit a napnout nový drátek pro natavení nového plástu. Pětikačka za každý kus + imunita od včelího bodnutí jako bonus.

Co byste dnes poradil svému mladšímu já?
Zrovna nedávno jsme toto probírali na vodě s kamarády. A shodli jsme se, že asi není v čem radit. Každá chyba i pozitivní věc je neustálá životní škola a je potřeba si na to přijít sám. Takže možná snad jen nakup co nejvíce bitcoinu!

Investujete?
Snažím se investovat čas do rodiny a blízkých přátel. Jasně, zní to jako klišé, ale ono to tak zkrátka je. Mám rád umění. Přijde mi to jako nejlepší typ investice, kdy se skloubí krása samotného umění, na které můžu koukat, bavit se o něm… a třeba to v čase i něco vydělá. To pro mě ale nikdy nebylo motivací. Celou sbírku jednou podědí syn. Tak snad to neprodá hned v první zastavárně. Krypto jsme s kolegou jednu dobu i těžili, ale prodali jsme to těsně před tím dramatickým růstem, takže jsme zůstali tak nějak na nule. Tam ten timing úplně neklapnul.

Nejlepší byznysová rada, kterou jste kdy dostal?
Podnikání je hlavně o lidech. To mně přijde stále více pravdivé. A taky nebát se odlišností. Tím jsem se vždy snažil řídit a v této době to platí obzvlášť.

Jaký největší fail vás potkal v profesní kariéře, na který nyní vzpomínáte s úsměvem?
Nestal se asi žádný tak velký fail, takže na hromadu těch menších dnes i rád zavzpomínám. Podstatné je se z toho obecně nezbláznit. Vesměs vše vezme čas.

Vaše nejlepší kariérní rozhodnutí?
Zaměřit se na podnikání. Jsem vystudovaný architekt, takže moje cesta se mohla ubírat úplně jiným směrem. Byl jsem od toho i dost odrazován a část okolí neměla pochopení v tom, že architekt začne dělat módu. Jsem ale rád, že jsem do toho s kamarádem Ondrou Hyršem před lety šel. Jako nejvíce pozitivní vidím samotnou cestu, kterou jsme ušli od prvního nápadu peněženky až po stav firmy, ve kterém se aktuálně nachází. Na to jsem vlastně docela pyšný a vážím si toho.

Kdo v Česku vás inspiruje?
Rád sleduji kolegy z oboru, kterým se daří a budují podnik od nuly. Přijde mi skvělé, že se najde hodně lidí, kteří se nezaleknou a zkrátka jdou s kůží na trh, i když úspěch je vždy velmi nejistý. Zato všem klobouček.

Adidas je chtěl spálit, teď mu Yeezy vynesly deset miliard. Část pošle na boj s antisemitismem

Produkty, na nichž Adidas pracoval s rapperem Ye, se po návratu na trh prodaly za 400 milionů eur. Firma o poznání vylepší své výsledky na konci roku.

Filip HouskaFilip Houska

yeezy-1

Foto: Midjourney

Tenisky z edice Yeezy (vytvořeno umělou inteligencí)

0Zobrazit komentáře

Vžijte se do situace, kdy vám na skladě leží zboží v hodnotě 29 miliard korun, ale rozhodli jste se, že ho nechcete prodat, protože byste tím porušili svůj morální postoj. Pak se vám ale v miliardách začne navyšovat ztráta a čelíte tlaku investorů, kteří váš postoj od samého začátku zpochybňují. To letos zažívá Adidas, kterému se otřásl byznys kvůli spolupráci s rapperem Ye. Nakonec ale německá firma povolila – a může být ráda.

Adidas za poslední čtvrtletí prodal tenisky značky Yeezy v hodnotě 400 milionů eur, v přepočtu asi 9,7 miliardy korun, ačkoliv v původním plánu nebylo je zpátky na trh uvádět. Obr na poli sportovního vybavení totiž se spolutvůrcem, rapperem a módním návrhářem Ye (dříve známým jako Kanye West), loni spolupráci rozvázal kvůli jeho antisemitským komentářům a dalšímu kontroverznímu vystupování. A řešil, co bude dělat se zásobami.

Oblečení a tenisky z edice Yeezy byly velmi populární obzvlášť mezi mladými, kteří si s nimi doplňovali streetwearově laděné outfity. Adidas z toho náramně těžil a zboží se prodávalo jako na běžícím páse. Když se ale rozhodl prodej zastavit, zjistil, že má na skladě tyto produkty v hodnotě 1,2 miliardy eur, zhruba 29 miliard korun. Nejprve se nabízela likvidace, pak odstranění štítku Yeezy a prodej čistě pod značkou Adidas. V květnu ale firma rozhodla jinak.

Šéf Adidasu Bjørn Gulden, který do firmy přešel z konkurenční Pumy, uvedl, že prodej tenisek a oblečení Yeezy nakonec obnoví a část z výdělku pošle na podporu dobré věci. V červnu proto do sortimentu zboží zahrnul a jak se ukázalo, lidé o něj mají stále velký zájem. Díky tomu, že za tříměsíční období prodal věci Yeezy za skoro deset miliard korun, výrazně zlepšil své finanční výhledy do konce letošního roku, který má být pro Adidas optimalizační.

ye

Foto: Midjourney

Ye (vytvořeno umělou inteligencí)

„Budeme pokračovat v pečlivém rozprodeji dalších stávajících zásob Yeezy,“ zmínil Gulden. „Ostatně rok 2023 chceme využít k vyčištění zásob, práci na budoucích produktech, zlepšení způsobu práce a položení základů pro úspěšnější rok 2024 s tím, aby v letech 2025 a 2026 byl Adidas dobrou a ziskovou firmou,“ pokračoval. Kdy ovšem přijde spuštění další nabídky Yeezy, zatím nepotvrdil. Jak ale říká, mělo by to být v průběhu letoška.

Adidas tak po úspěšném prodeji první várky pozměnil i předpokládanou ztrátu, kterou na konci roku očekává. Z původních 700 milionů eur, respektive necelých 17 miliard korun, na 450 milionů eur, zhruba jedenáct miliard korun. Co se provozního zisku týče, i ten se díky Yeezy nyní zlepšil – meziročně sice výrazně klesl na 176 milionů eur (4,2 miliardy korun) z původních 392 milionů eur (9,5 miliardy korun), ale mělo jít o menší ránu, než firma očekávala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

premysl

Přečtěte si takéDěsivě přesvědčivá videa. Zkusili jsme, jak funguje generátor Veo 3Jak fungují deepfakes, které jsou nerozeznatelné od reality? Mohou zničit internet, podílí se i Češi

„S vývojem druhého čtvrtletí jsme spokojeni. Hlavní činnost Adidasu byla o něco lepší, než jsme očekávali. Přestože máme na trhu stále příliš mnoho pomalu se pohybujících zásob, prodejnost se zlepšuje. Trh je totiž stále velmi volatilní a po zbytek roku bude i nadále panovat velká nejistota. A vzhledem k tomu, že je na něm pořád velké množství zásob, jsou maloobchodníci při předobjednávkách velmi opatrní,“ komentuje Gulden aktuální tržní situaci.

Peníze, které Adidas vydělal na aktuálním prodeji, si v plné výši neponechá. Jak už dříve uvedl, část výtěžku věnuje charitě – a teď zmínil, o jakou půjde. Mezi vybranými jsou Anti-Defamation League a Nadace Roberta Krafta pro boj proti antisemitismu i Philonise & Keeta Floyd Institute for Social Change, která se zaměřuje na prosazování rovnoprávnosti. Těm už měl předat deset milionů eur a očekává, že poskytne další desítky milionů v závislosti na tom, jak se budou prodávat várky zboží Yeezy.