Nejpopulárnějším startupem letoška se stalo Qerko. Mění způsob, jak platíme v restauracích
O ocenění pro nejpopulárnější startup rozhodla veřejnost. Qerko nabídlo lidem zjednodušení návštěv restaurací, později se vydalo i mimo ně.
Pojem QR kód za poslední roky v Česku zdomácněl. Usídlil se však především na dokladech a u vyúčtování služeb, případně u některých webových projektů. Startup Qerko jeho možnosti pojímá úplně jinak. Malou destičku s QR kódem usadil na stoly v restauracích a lidem, kteří tam chodí, nabídl do mobilů jednoduchou aplikaci. Takovou, díky které nemusejí čekat na obsluhu. Sami si z účtu vyberou, co potřebují zaplatit, snadno si mezi sebou obnos rozdělí a pak prostě odejdou. Dohromady už Qerkem zaplatilo přes půl milionu lidí a část z nich startup oslovil natolik, že se rozhodli vynést ho až na vrchol soutěže o nejpopulárnější startup roku.
Populární ostatně je na mnoha frontách: Qerko nejen ulehčuje placení zákazníkům v restauracích a barech, ale oblíbila si ho i obsluha, už proto, že prý díky němu lidé dávají vyšší spropitné. Majitelům podniků má zase mimo jiné zrychlit chod restaurace, a tím pádem i vydělat víc peněz.
Qerko vystoupalo pomyslně na vrchol během hlasování veřejnosti a později i reálně na pódium během slavnostního večera při přebírání ceny v rámci Startup Awards. Navázalo tak na loňského vítěze, aplikaci Placehunter. A letos předstihlo Úžasná místa – projekt, který přináší tipy na zajímavé výlety, skončil v pořadí druhý. Třetím nejoblíbenějším startupem se stalo Testuj.to.
Akorát nás to zdržovalo
Za Qerkem stojí Lukáš Kovač, který dříve působil jako produktový manažer v Seznamu či Avastu. Začal jednoduše – už ho nebavilo, jak musí trávit část času v restauracích.
„Chodili jsme do jedné restaurace, kde když jsme chtěli zaplatit každý zvlášť, museli jsme na kasu. U ní už před námi byla fronta a všichni z toho byli akorát otrávení, protože to zdržovalo. Říkal jsem si, že to přece musí mít nějaké lepší a efektivnější řešení,“ uvedl dříve pro CzechCrunch.
Odstartoval úspěšně, v roce 2019 získal první investici od Mitonu, pak ovšem přišla pandemie a plány se poněkud zasekly. Byl to šok, Kovač ale později uvedl, že taky příležitost. A to díky vyššímu zájmu o digitalizaci, která dopadla i na restauratéry, naznačil tehdy zakladatel. Miton do projektu vložil další peníze a Qerko si dopřálo příznivý restart.
Nyní se může chlubit vysokými čísly. Už na začátku letoška počet uživatelů Qerka dosáhl každý měsíc 130 tisíc. Najdete ho třeba v Kolkovně Dock, Puvi Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka. Mimo hlavní město je třeba v Restauraci Símalka v Klášterci nad Ohří, Bowling centru v Kopřivnici nebo Coradia Cafe v Teplicích. Čtverečky, které mobily umí přečíst, jsou nověji i v Potrefené huse Hybernská, podnicích Sia, Bruxx nebo Vinohradský parlament.
Qerko začalo působit na Slovensku. A pak vykročilo mimo gastronomii, když se spojilo s videoplatformou Tivio, takže přes vyfocení QR kódu a prostřednictvím aplikace jde rychle platit za rozhovory na DVTV, pořady z nabídky JOJ play nebo sportovní zápasy na Oktagon TV. Ještě o něco dřív se Qerko spojilo i se Skip Pay (dříve Mallpay).
Startup disponuje licencí ČNB. Kromě cílení na zákazníky restaurací vychází vstříc i jejich provozovatelům. Data o platbách jim totiž ukazuje v takové formě, která umožňuje vhled do zákaznického chování. Díky tomu mohou následně automatizovaně naplánovat třeba kampaně na konkrétní segmenty zákazníků.