Nejprodávanějším vozem světa byla loni Tesla Model Y. Po dalším zlevnění si ji lze pořídit za milion

Sleva 120 tisíc korun znamená, že se cena crossoveru v Česku pohybuje lehce nad milionem korun, a vůz je dokonce levnější než Model 3, ze kterého vychází.

tesla-modely_2

Foto: Tesla

Elektromobil Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Titul nejprodávanějšího automobilu světa dlouho náležel Toyotě, loňský rok však přinesl velkou změnu. Nejen že se na prvním místě objevil vůz zcela jiného výrobce, ale navíc se vůbec poprvé jedná o elektromobil. Pro prvenství si došel Model Y od Tesly, který oslavil svůj úspěch dalším zlevněním. Na českém trhu se nyní jeho cena pohybuje těsně nad hranicí jednoho milionu korun a je dostupnější než Model 3.

Když Elon Musk v roce 2021 na sociální síti Twitter predikoval, že by Tesla mohla mít o rok později nejprodávanější osobní či nákladní vůz, vypadalo to jako další z řady nadnesených prohlášení. Skutečnost je ovšem taková, že se sekl pouze o jediný rok.

Jeho automobilce se podařilo v minulém roce prodat 1,23 milionu kusů elektrického crossoveru Model Y, což stačilo na porážku dosavadních vládců globálního trhu s osobními vozy. Toyota RAV4 obsadila s 1,07 milionu prodaných kusů druhou příčku a Corolla s 1,01 milionu kusů příčku třetí. Dařilo se také v Evropě, kde Model Y ukázal záda i oblíbenému modelu Sandero od Dacie.

Zvýšený zájem o Model Y vyplynul především z velkých slev, ke kterým Tesla přikročila ve snaze čelit tlaku konkurentů. A ve zlevňování pokračuje i nadále. Vůz se díky tomu stal vůbec nejdostupnější teslou na našem trhu se základní cenou 1 044 900 korun. Do nového roku přitom vstupoval o 120 tisíc korun dražší, výrazná sleva ale přišla hned během ledna.

Ti, kteří dosud váhali mezi Modelem 3 a Modelem Y, tak mají daleko jednodušší rozhodování. Větší Y je nyní dokonce dostupnější než jeho menší příbuzný, který si nedávno prošel faceliftem. Ten by měl do pár měsíců potkat i crossover, který z něj vychází, a tak se Tesla snaží zbavit současných zásob staré verze.

Zda se jí podaří úspěch z minulého roku zopakovat i letos, je těžké předvídat. Čínské automobilky začínají po úspěchu na domácím trhu pokukovat i po zahraničních zákaznících, které lákají na cenově atraktivní nabídky. V jejich čele stojí čínský BYD, kterému se loni podařilo sesadit Teslu z pozice největšího producenta elektromobilů. Sám Musk navíc při oznamování výsledků minulý týden potvrdil, že pro Teslu bude těžké letos udržet podobné tempo růstu jako v loňském roce.