Ben Affleck a Matt Damon na scéně. První trailer na film o Michaelu Jordanovi a Nike je tady

Drama, které pojednává o formování partnerství mezi nejlepším basketbalistou všech dob a společností Nike, se ukazuje v premiérové upoutávce.

Filip HouskaFilip Houska

affleck-air

Foto: Amazon Studios

Ben Affleck jako spoluzakladatel Nike Phil Knight

0Zobrazit komentáře

Nike je dnes největší společností ve svém oboru, v první polovině osmdesátých let to tak ale nebylo. Kdy se to změnilo? Jakmile pod svá křídla upsala začínajícího basketbalistu Michaela Jordana, který se později stal nejlepším v historii, a navrhla s ním tenisky, které změnily svět. A nový film Air, za nímž stojí ostřílené herecké duo Matt Damon a Ben Affleck, ukáže, jak se jedna z nejslavnějších sportovních spoluprací rýsovala. Teď přichází jeho první trailer.

„Na Nike není nic cool,“ zazní v úvodních vteřinách první ukázky. A možná to tak skutečně bylo. Před čtyřiceti lety byla firma v útlumu – nedařilo se jí rozvíjet sportovní byznys, zpomaloval se její růst a padaly jí tržby. Z povzdálí pak pohlížela například na americkou značku Converse, která měla tehdy velké renomé. Byla totiž dvorním dodavatelem obuvi pro hráče NBA – a třeba legendární Magic Johnson jí dělal náramnou reklamu.

Oproti tomu Nike bylo v basketbalu okolo roku 1980 slabé, prakticky neexistující. Jeho spoluzakladatel a tehdejší šéf Phil Knight ovšem chtěl, aby firma v NBA zářila podobně jako Converse. Proto si najal experta na sportovní marketing Sonnyho Vaccaru, aby Nike pomohl se co nejlépe prosadit na basketbalových palubovkách. A toho napadl z dnešního pohledu přelomový nápad: sponzorovat jednu z největších vycházejících hvězd.

Michael Jordan zpočátku nechtěl mít s Nike nic společného. Jak se rozebírá v jeho autobiografii nebo dokumentární sérii Netflixu Poslední tanec (v originálním znění The Last Dance) o slavné éře týmu Chicago Bulls, vždycky chtěl být spíše sponzorovaný Adidasem. Nakonec mu ale jeho rodiče promluvili do duše, na schůzku s představiteli Nike i přes prvotní odmítání přiletěl a vyslechl si nabídku. A zbytek už je historie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě o formování jedné z nejslavnějších sportovních spoluprací, která například loni Nike vynesla až pět miliard dolarů z celkových tržeb okolo 46 miliard, bude nový film pod názvem Air, který vstoupí do kin 5. dubna (a později na streamovací služby). Hlavních rolí se chopí herci Matt Damon, který vdechne život Vaccarovi, a Ben Affleck, jenž bude hrát Knighta. Ti také spolu napsali scénář, přičemž Affleck je veden jako režisér.

„Tento dojemný příběh sleduje hazardní hru nekonvenčního týmu, kterému jde o všechno, nekompromisní vizi matky, která ví, jakou cenu má obrovský talent jejího syna, a basketbalového fenoména, který se stane nejlepším hráčem všech dob,“ píše se v anotaci filmu.

Svou roli v něm má i legendární Rob Strasser, jenž v Nike zastával post šéfa marketingu – zahraje ho Jason Bateman. Dále se v Air objeví i Chris Messina coby Jordanův agent David Falk, Chris Tucker v roli Howarda Whitea, viceprezidenta sportovního marketingu značky Jordan, Julius Tennon jako Jordanův otec James nebo Viola Davis, která vdechne filmový život Jordanově matce Deloris.

Pro Afflecka a Damona navíc půjde o vůbec první film vydaný pod hlavičkou jejich společného filmového studia Artists Equity, který ostřílený herecký tandem založil proto, aby pomáhal mladým tvůrcům k prosazení se v éře televizního streamování„Film byl výjimečnou zkušeností, při níž jsme měli tu čest pracovat s těmi nejlepšími herci a štábem v oboru, z nichž všichni do něj vnesli vášeň, vytrvalost a kreativitu,“ uvedl Affleck.

Disney propustí 7 000 lidí. Jeho streamovací služba navíc stále nevyrostla ze ztráty

Už dříve propouštění oznámily Warner Bros Discovery a Netflix nebo velké technologické firmy. Disney navíc propouštělo už v době pandemie.

Michal MančařMichal Mančař

iger_1

Foto: MasterClass

Výkonný ředitel Disney Bob Iger

0Zobrazit komentáře

Americká mediální a filmová společnost Walt Disney zruší sedm tisíc pracovních míst na celém světě. Zařadí se tak po bok velkých zábavních i technologických firem, které se v obavách z finanční situace k podobným krokům v posledních měsících uchýlily. Snahou Disney je ušetřit 5,5 miliardy dolarů (122 miliard korun) a přivést k zisku svoji streamovací divizi.

O škrtech v Disney informoval šéf firmy Bob Iger, který se do čela společnosti vrátil v listopadu poté, co její představenstvo odvolalo Boba Chapeka, který ho před několika lety vystřídal. „Jde o řešení, které se mi nedělá snadno, ale je nutné se vypořádat s výzvami, kterým dnes čelíme,“ řekl Iger pro CNN. Disney začátkem října zaměstnávalo asi 220 tisíc lidí, z nich okolo zhruba dvě třetiny ve Spojených státech. Rušení pracovních míst se tak dotkne asi tří procent z celkového počtu zaměstnanců.

Úsporné plány mají zahrnovat snížení rozpočtu na filmy a seriály o tři miliardy dolarů, Disney čeká také reorganizace, během níž se rozdělí na tři části. První bude zaměřená na zábavu a bude pod ni spadat film, televize a streamování, ve druhé divizi bude sportovní kabelová a satelitní televize ESPN, ve třetí pak zábavní parky Disney a produkty s nimi související. Právě prvně zmiňovaná část Disney navíc nenaplňuje plány tak rychle, jak by Iger doufal.

Streamovací služba Disney+ za poslední čtvrtletí kalendářního roku získala pouze 200 tisíc nových předplatitelů v USA a Kanadě, na primárním trhu ji tak využívá 46,6 milionu diváků. Nárůst ve světě činil 1,2 milionu zákazníků na 57,7 milionu. Disney+ Hotstar zaměřený na Indii nicméně diváky ztratil, celkem Disney+ v posledních měsících roku kleslo ze 164,2 milionu předplatitelů na 161,8 milionu. Navíc firma provozuje platformy Hulu a ESPN+ a celkem hovoří o 235 milionech předplatných, což je vyšší číslo, než uvádí Netflix s 223 miliony.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kvartální tržby Disney ze streamování sice v meziročním srovnání narostly o 13 procent na 5,3 miliardy dolarů (117 miliard korun), ale provozní ztráta streamovacích služeb se více než zdvojnásobila na 1,1 miliardy dolarů. Naopak výrazný růst zaznamenala divize zábavních parků, jež za tříměsíční období končící loňským prosincem vyrostla meziročně o více než pětinu.

I díky tomu se obrat Disney za čtvrtletí meziročně zvýšil celkem o osm procent na 23,5 miliardy dolarů (520 miliard korun) a akcie společnosti po oznámení posílily ze 111 na 118 dolarů (2 600 korun). První zveřejnění finančních výsledků firmy po návratu Boba Igera tak americká média označují za velký úspěch staronového šéfa.

Navzdory tomu se však nyní Disney stalo další mediální společností, která oznámila rušení pracovních míst kvůli zpomalujícímu nárůstu počtu předplatitelů a zostřené konkurenci v boji o diváky streamovacích služeb. Už dříve propouštění oznámily Warner Bros Discovery a Netflix. Disney naposledy informovalo o rušení pracovních míst v listopadu 2020 v době vrcholu pandemie. Tehdy firma oznámila, že se dotkne 32 tisíc zaměstnanců především v jejích zábavních parcích.

top-gun-maverick-tom-cruise-paramount

Přečtěte si takéStreamovací služba SkyShowtime dorazí do Česka už 14. únoraStreamovací služba SkyShowtime dorazí do Česka za dva týdny. A za druhou nejvyšší cenu v Evropě

Zábavní gigant, jenž nedávno také výrazně omezil možnost práce z domova, je tak další z řady významných firem, které zasáhly obavy z ekonomické situace a vlna propouštění. Týkají se i výrobce počítačů Dell, leteckého konstruktéra Boeing nebo poskytovatele videokonferenčních služeb Zoom. Už dříve navíc ohlásily propouštění tisícovek zaměstnanců velké technologické společnosti.

Koncem ledna škrty oznámil Alphabet, mateřský koncern Googlu. Krátce předtím největší propouštění za několik let ohlásil i Microsoft. Zrušení 18 tisíc pracovních míst, z nichž některá mají být i v Česku, čeká i Amazon. Meta, mateřská společnost Facebooku, WhatsAppu a Instagramu, už v listopadu uvedla, že propustí přes jedenáct tisíc zaměstnanců. A také Apple závěrem roku oznámil úspory a pozastavení náboru.

Podobné kroky a konec tří tisícovek pracovníků ohlásila i jedna z největších bank světa Goldman Sachs, kterou opustí více než tři tisíce zaměstnanců. Výjimkou nicméně mají být české banky, které prý propouštění nechystají. Obavy z ekonomické situace nicméně na Česko dolehly. Productboard, teprve druhý domácí startup, jenž po Rohlíku dosáhl hodnoty miliardy dolarů, na podzim propustil pětinu zaměstnanců. 

S přispěním ČTK.