Nejstylovější cesta, jak čistit oceány. The Ocean Cleanup uvádí brýle z plastového odpadu a připomíná své obří ambice
Když nizozemský startup The Ocean Cleanup loni v prosinci dovezl na břeh první plastové úlovky z oceánu, které sesbíral pomocí svého plovoucího systému sítí, hned hlásil, že tento odpad chce přeměňovat ve zcela nové produkty, čímž by odlehčil přírodě a podpořil své další ekologické akce penězi z případných prodejů. Nyní, téměř rok od původní zprávy, svůj první výrobek založený na tzv. procesu upcyklace oficiálně uvádí.
The Ocean Cleanup, který v roce 2013 založil tehdy devatenáctiletý Holanďan Boyan Slat s náročným cílem čistit neblaze proslulou oblast známou jako Velká tichomořská odpadková skvrna, vyrukoval se slunečními brýlemi tvořenými výhradně z plastového odpadu. „Je neuvěřitelné, že ještě před rokem šlo o plast znečišťující naše oceány a teď je to něco krásného, co mění problém v řešení,“ píše Slat na blogu své firmy.
Na první pohled byste možná ani neřekli, že nejde o běžný typ brýlí, který ve svém okolí vidíte na každém rohu. Prakticky jde o model po vzoru legendární řady Wayfarer, jež v osmdesátých letech představila značka Ray-Ban. Kombinuje různé odlesky modré barvy, čímž odkazuje na oceány, a se svým UV 400 má zajišťovat standardní ochranu před slunečními paprsky.
Své kouzlo ale skrývá jinde, v materiálovém provedení. Až z 95 procent jsou tyto sluneční brýle tvořeny ze spotřebovaných termoplastů (označované zkratkou HDPE), které se volně šířily oceánem, a zbytků rybářských sítí, jež jsou problémem pro tamní faunu. V továrnách je pak tento odpad umyt, rozdrcen a zformován do malých pelet, z nichž se brýle vyrábí.
Jejich čočky jsou založeny na polykarbonátu a klouby spolu s brandingem a QR kódem na vnitřní straně nožiček (nejspíš pro ověření) naopak z recyklované nerezové oceli. Pochopitelně přichází také s čistícím hadříkem, na který jsou použity PET lahve, a odolnou krabičkou pro přenášení z HDPE.
Důraz na nedokonalost
Ačkoliv se o jejich vzhled stará uznávaný švýcarský designér Yves Béhar, který v minulosti spolupracoval se značkami typu Swarovski, Prada nebo MINI, a vyrábí se přímo v Itálii, nejsou perfektní. Záměrně. Jak Slat pro magazín Fast Company dodává, cíleně si chtěli osvojit nedokonalosti, které s plastovým odpadem starým desítky let přirozeně přichází.