Nejstylovější cesta, jak čistit oceány. The Ocean Cleanup uvádí brýle z plastového odpadu a připomíná své obří ambice

Filip HouskaFilip Houska

boyan-slat-1

Foto: The Ocean Cleanup

Šéf The Ocean Cleanup Boyan Slat v nových slunečních brýlích z plastů

0Zobrazit komentáře

Když nizozemský startup The Ocean Cleanup loni v prosinci dovezl na břeh první plastové úlovky z oceánu, které sesbíral pomocí svého plovoucího systému sítí, hned hlásil, že tento odpad chce přeměňovat ve zcela nové produkty, čímž by odlehčil přírodě a podpořil své další ekologické akce penězi z případných prodejů. Nyní, téměř rok od původní zprávy, svůj první výrobek založený na tzv. procesu upcyklace oficiálně uvádí.

The Ocean Cleanup, který v roce 2013 založil tehdy devatenáctiletý Holanďan Boyan Slat s náročným cílem čistit neblaze proslulou oblast známou jako Velká tichomořská odpadková skvrna, vyrukoval se slunečními brýlemi tvořenými výhradně z plastového odpadu. „Je neuvěřitelné, že ještě před rokem šlo o plast znečišťující naše oceány a teď je to něco krásného, co mění problém v řešení,“ píše Slat na blogu své firmy.

Na první pohled byste možná ani neřekli, že nejde o běžný typ brýlí, který ve svém okolí vidíte na každém rohu. Prakticky jde o model po vzoru legendární řady Wayfarer, jež v osmdesátých letech představila značka Ray-Ban. Kombinuje různé odlesky modré barvy, čímž odkazuje na oceány, a se svým UV 400 má zajišťovat standardní ochranu před slunečními paprsky.

theoceancleanup-2

Foto: The Ocean Cleanup

Z plastového odpadu jsou tvořeny i ochranná krabička a hadřík

Své kouzlo ale skrývá jinde, v materiálovém provedení. Až z 95 procent jsou tyto sluneční brýle tvořeny ze spotřebovaných termoplastů (označované zkratkou HDPE), které se volně šířily oceánem, a zbytků rybářských sítí, jež jsou problémem pro tamní faunu. V továrnách je pak tento odpad umyt, rozdrcen a zformován do malých pelet, z nichž se brýle vyrábí.

Jejich čočky jsou založeny na polykarbonátu a klouby spolu s brandingem a QR kódem na vnitřní straně nožiček (nejspíš pro ověření) naopak z recyklované nerezové oceli. Pochopitelně přichází také s čistícím hadříkem, na který jsou použity PET lahve, a odolnou krabičkou pro přenášení z HDPE.

Důraz na nedokonalost

Ačkoliv se o jejich vzhled stará uznávaný švýcarský designér Yves Béhar, který v minulosti spolupracoval se značkami typu Swarovski, Prada nebo MINI, a vyrábí se přímo v Itálii, nejsou perfektní. Záměrně. Jak Slat pro magazín Fast Company dodává, cíleně si chtěli osvojit nedokonalosti, které s plastovým odpadem starým desítky let přirozeně přichází.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během návrhů si totiž tvůrci položili otázku, jestli menší odchylky pilovat do precizního designu, nebo je naopak použít jako jeden z hlavních elementů, na nichž by byl původ brýlí krásně vyobrazen. Proto jednotlivé modely nevypadají úplně stejně a liší se například ve „vlnkách“ na nožičkách. Nejde však o chybu, nýbrž o specifický druh přidané hodnoty.

The Ocean Cleanup navíc spolupracoval s mezinárodním akreditovaným registrátorem DNV GL, který potvrdil původ plastů, z nichž se brýle vyrábí. Důvodem pro toto potvrzení je situace, kdy někteří výrobci uvádí, že jsou jejich produkty tvořeny plastovým odpadem, ale přitom na samotnou výrobu bývá používáno jen minimum úlovků, které jsou navíc posbírány někde z pláží. Startup má v tomto naprosto odlišný přístup.

theoceancleanup-3

Foto: The Ocean Cleanup

Boyan Slat, hlavní tvář projektu The Ocean Cleanup

Nové brýle, které nizozemský projekt považuje za „nejstylovější cestu, jak zbavovat oceány plastů“, jsou dostupné za 199 eur. V přepočtu jde o zhruba 5 400 korun, jež poputují na další ekologické operace od The Ocean Cleanup. Doručení je i do Česka s nulovým poštovným. A pokud se je rozhodnete pořídit, tímto přispěním se postaráte o to, aby byla vyčištěna dodatečná plocha o velikosti 24 fotbalových hřišť. Alespoň podle údajů, které startup uvádí.

Mise pokračuje

Modré sluneční brýle jsou ovšem jen pomyslnou třešničkou na ekologickém dortu The Ocean Cleanup. Jejich vyrobení totiž předcházely dlouhé roky usilovného snažení, které byly lemovány jak velkými ambicemi, tak nepříjemnými selháními. Vše začalo v září roku 2018, kdy iniciativa pod Slatovým vedením vypustila na hladinu poblíž San Franciska první čisticí systém.

Ten byl zapřažený za lodí, která jej táhla právě to Velké tichomořské odpadkové skvrny, pro někoho lépe známé jako The Great Pacific Garbage Patch (GPGP), jež se rozkládá na přibližně 1,6 milionu čtverečních kilometrů mezi břehy Kalifornie a Havaje.

Foto: The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup vyplouvá ze Sanfranciského zálivu

Právě tam je zvýšená koncentrace plastové odpadu. Odhaduje se, že v centru této zamořené oblasti plave až na 100 kilogramů odpadu na kilometr čtvereční, někteří tuto plochu označují i jako Souostroví odpadků. Primárním cílem The Ocean Cleanup bylo od samotného začátku tuto oblast postupně odklízet, respektive sbírat veškeré odpadky do sítí a ideálně je tahat na břeh.

Jen pár měsíců poté, co projekt ve Velké tichomořské odpadkové skvrně operoval, bylo ohlášeno, že nasbíraný odpad ze sítí uniká, což vyústilo lednovým stažením systému zpět na pevninu, protože se rozpadl. I tak ale dokázal odklidit zhruba dva miliony tun plastových úlomků a dalších neekologických materiálů.

V polovině loňského roku pak startup na vodu položil nový, vylepšený čisticí systém, který už neselhal. Koncem roku 2019 jej slavnostně stáhl z hladiny a potvrdil, že podobné iniciativy mohou fungovat – na břeh totiž The Ocean Cleanup vytáhl šest velkých pytlů plných odpadků. A lze očekávat, že takové mise budou jen pokračovat.

Začali s teniskami, které miluje celé Silicon Valley. Allbirds teď přidávají i další módu včetně triček z krabích skořápek

Filip HouskaFilip Houska

shoes

Foto: Allbirds

Po teniskách se Allbirds pouští do ekologického oblečení

0Zobrazit komentáře

Když Novozélanďan Tim Brown před šesti lety představil první udržitelné tenisky Allbirds, nejspíš nečekal, jaké haló s nimi způsobí. Na stylovou siluetu vyrobenou primárně z ovčí vlny, která měla zajišťovat maximální pohodlí při nošení, získal nejen miliony korun z Kickstarteru, ale také investice od osobností z Hollywoodu a Silicon Valley. Teď už je z Allbirds regulérní značka, která se díky svému silnému renomé rozhodla začít vyrábět i oblečení.

Stejně jako u decentních tenisek, které si oblíbil mimo jiné bývalý americký prezident Barack Obama, i během navrhování nové módy myslí Allbirds na materiály šetrné k životnímu prostředí. Proto do sortimentu tohoto startupu ze San Franciska dorazily takové kousky, které slibují co nejnižší uhlíkovou stopu, ale zároveň vysoký komfort a kvalitní dílčí provedení.

V první vlně nového oblečení Allbirds uvedli trička, svetry, kardigany a zimní bundy, respektive péřovky. A jak by se dalo od Brownovy značky očekávat, přichází v minimalistických, jednoduchých designech bez jakýchkoliv výrazných nápisů a rušivých prvků. Zkrátka jedna hlavní barva a jasný střih. Potenciální zájemce však bude spíše zajímat, z čeho jsou vyráběny.

allbirds-apparel-2

Foto: Allbirds/CzechCrunch

Dámský bílý kardigan a pánský černý svetr přes hlavu

Zatímco bundy se skládají ze šetrnějších lyocellovových vláken, které jsou v módním rybníčku známy pod obchodním názvem Tencel, a recyklovaného polyesteru, svetry a kardigany sází na vlnu z ovcí plemene Merino. Tam už má Allbirds ostatně velké zkušenosti, protože ze stejného materiálu vyrábí i svršek svých pohodlných tenisek.

Použití tohoto typu ovčí vlny při výrobě svetrů je obzvlášť důležité. Pokud zrovna nejde o kašmír, běžné svetry z klasických módních řetězců mohou nepříjemně kousat a svědit. Merino má ovšem vlákna, jejichž průměr je až o 80 procent menší než průměr lidského vlaku, díky čemuž pěkně sedne na tělo, příjemně se nosí a navíc má antibakteriální a pachuvzdorné vlastnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro muže i ženy pak Allbirds nabízí svetry v přírodně černé a přírodně šedé barvě za cenu 150 eur, tedy přibližně 4 000 korun. Co se týče kardiganů, u kterých startup kladl ekologický důraz i na knoflíčky a vyrobil je z recyklovaného polyesteru, tam je cena o 10 eur vyšší a pro pány jsou ve standardních velikostech dostupné pouze v černé barevné kombinaci.

allbirds-apparel-6

Foto: Allbirds/CzechCrunch

Zimní bundy od Allbirds

Zimní bundy jsou pochopitelně dražší a vyjdou na zhruba 7 600 korun, respektive 280 eur, a to jak v pánských, tak dámských variantách. Na rozdíl od svetrů a kardiganů působí na první pohled mnohem plastičtěji (až „leskleji“) a černá a bílá barva na nich mnohem více vynikne. Vše je možné objednávat i do Česka s poštovným zdarma, což již pár měsíců platí také u tenisek.

Nová trička z krabích skořápek

Ačkoliv svetry, kardigany a bundy jsou s blížící se zimou nepochybně užitečnými kusy oblečení, lze očekávat, že největší zájem bude o nová trička s krátkým rukávem. V této kategorii se totiž startup, jehož tržní hodnota se odhaduje na 1,7 miliardy dolarů, použil něco, co ve světě módy nemá příliš dlouhou historii. Ostatně vyrábět trika s použitím krabích skořápek, to zní šíleně.

Pro Allbirds ale nikoliv – vlastně jde o jeden ze zajímavých způsobů, jak se efektivně zbavovat krabích skořápek, které jsou dennodenně vyhazovány restauracemi a dodavateli mořských plodů. Výrobní směs obsahuje jak vlákna ze schránek krabů vyskytujících se na pobřeží Labradorského moře, tak vlnu a vlákna z eukalyptu, což Allbirds propaguje pod označením TrinoXO.

allbirds-apparel-4

Foto: Allbirds/CzechCrunch

Pánská trička Allbirds

„Vyhozené materiály jsou Svatým grálem, když jde o udržitelná vlákna. Pro životní prostředí je to mnohem lepší než zisk surových materiálů,“ dodává pro magazín Fast Company Jad Finck, šéf inovací a udržitelnosti v Allbirds. Na TrinoXO jsou pak založena všechna nová trička – pánská, dámská, černá, bílá, šedá i limitované verze ve žluté, fialové i zelené kombinaci.

Cena je 50 eur, respektive zhruba 1 400 korun. To zrovna není vyloženě přijatelná cena pro masy, Allbirds ovšem slibuje, že tento typ triček je vysoce kvalitní, antibakteriální a nemusí se tolik prát. Pro někoho tudíž může jít o dobrou investici, navíc s ohledem na to, že se jedná o esenciální kousky a není třeba je každý den měnit.

Propojení s teniskovým byznysem

S představením nového oblečení Allbirds doplňují své dvě další oblasti. Jednou z nich je spodní prádlo a tou druhou, důležitější jsou tenisky. Jak už bylo zmíněno výše, právě na nich startup postavil svůj byznys a díky velké oblibě u hollywoodských hvězd i osobností technologického průmyslu v Silicon Valley se postupně dostávají do mainstreamu.

Momentálně se v nabídce Allbirds objevují tři modely tenisek, přičemž první z nich je určený na běh a do letního, teplého počasí a zbylé dva mají nabízet dostatečný komfort v horších podmínkách. Typicky během zimy nebo deště. Začínají na ceně 135 eur (3 700 korun) a bezproblémově je jde objednat i do Česka.

allbirds-wool

Foto: Allbirds

Tenisky Allbirds Wool Runners