Nejvyšší budova v Česku bude v Ostravě a postaví ji Dánové. Hotová by měla být v roce 2032

Mají tu být byty a kanceláře, ale také hotel, spa, kongresové prostory a samozřejmě i obchody a služby. Ostrava vyhlíží nový mrakodrap.

Eliška NováEliška Nová

ostrava-towers-6

Foto: RT Torax

Ostrava Towers Complex

0Zobrazit komentáře

Se 170 metry se má stát nejvyšší budovou v Česku. Věže bude mít projekt, který vyroste v Ostravě v průmyslové zóně Karolina, dvě, o rekord se ale postará jen jedna z nich. Dlouho řešený ostravský mrakodrap nakonec postaví dánské studio Adept.

Takzvaný Ostrava Towers Complex chce v moravskoslezské metropoli vybudovat ostravská investiční společnost RT Torax. Ta vlastní pozemek nedaleko centra, v převážně průmyslové zóně. Byly tu továrny těžkého průmyslu, koksovna i důl. Nyní je v plánu dát lokalitě nový smysl.

Investiční společnost, která podniká nejen v realitách, ale například také v automobilovém průmyslu, tu dlouhodobě chce postavit právě mrakodrap. Dokonce už měla vybranou i jeho podobu, a to podle návrhu brněnského studia Chybík+Krištof. Po dohodě s městem ale nakonec RT Torax přistoupila na to, že uspořádá na podobu nové dominanty města architektonickou soutěž. Respektive soutěžní dialog, kde poptávající aktivně s architekty řeší, co přesně by v místě chtěli.

Na základě něj nyní společnost představila nového autora návrhu, kterým se stali právě dánští architekti z ateliéru Adept. Ti navrhli dvě vedle sebe stojící budovy ve tvaru kvádru. Jedna je nižší, druhá o poznání vyšší, ve spodní části se přitom obě rozšiřují do většího soklu.

„Projekt představuje pulzující centrum propojující historickou část Ostravy s Novou Karolinou. Strategické uspořádání rezidenční a polyfunkční věže vytváří mezi budovami náměstí plné zeleně a zve návštěvníky do aktivního veřejného prostoru plného kaváren, restaurací, obchodů, zábavy a kultury,“ říká k projektu architekt Anders Lonka z vítězného studia.

Porota, v níž zasedl kromě zástupců společnosti také architekt Jakub Klaška, který se v rámci studia Zaha Hadid podílel na výstavbě pražské Masaryčky, Jan Magasanik, který ve studiu Big pracuje na Vltavské filharmonii, nebo architekt a bývalý ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček, ocenila především urbanistický přístup dánského ateliéru k území. Projekt má totiž ideálně spojit pozemek s veřejným prostorem Karoliny, ale také s Frýdlantskými mosty i širší městskou zástavbou v místě. Odříznutou parcelu navíc propojuje s blízkým bulvárem.

„Design perfektně zapadá do dané lokality, navazuje na industriální dědictví Ostravy, přitom je stavba moderní a nadčasová. Nabídne široké spektrum služeb pro rezidenty, budoucí nájemce i širokou veřejnost,“ říká zakladatel RT Torax Tomáš Häring. Uvnitř se mají kromě bytů nacházet také kanceláře, počítá se s vyhlídkou, hotelem a spa, kongresovými prostory, restaurací a různými obchody.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Projekt zahrnuje rovněž různorodá městská prostranství a má být vstřícný vůči pěším. „Veřejná prostranství a parter budou mít lidské měřítko. Kromě estetických a funkčních kvalit hodnotím pozitivně rovněž racionalitu návrhu a jeho ekonomickou proveditelnost,“ komentuje Sedláček.

Projekt se má začít stavět v roce 2028, dokončen by mohl být o čtyři roky později. Nejde každopádně o jedinou chystanou budovu na tomto území. Pozornost se upíná i na jiný zdejší mrakodrap, který má přestavět studio AI Design Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Nedávno se tu také dokončila úspěšná rekonstrukce někdejších jatek podle návrhu polského architekta Roberta Konieczného.

Na nesouhlas památkářů naráží kde co. Pak se památková ochrana těžko vysvětluje, když v Máji je kýč

Před otevíračkou Máje pražský náměstek pro územní rozvoj řekl, že takhle si památkovou péči nepředstavuje. O její budoucnosti by se mělo debatovat.

Eliška NováEliška Nová

2Komentář

Foto: Eliška Nová/CzechCrunch

Motýli Davida Černého na obchodním domě Máj v Praze

0Zobrazit komentáře

Komentář Elišky Nové. Jela jsem sem s babičkou. Bylo před Vánoci, někdy v devadesátých letech. Obchodní dům Máj (tehdy to skutečně ještě Máj, nikoli My, byl) oplýval vánočními světly a plnými taškami. Dodnes z toho mám ohromný zážitek. Tu vzpomínku už nikdy potom žádná další návštěva nepřekonala. Snad i proto, že budova je hodnotná především zvenku.

Posledních pár měsíců se na veřejnosti řešila hlavně nová venkovní podoba Máje, respektive to, co ji momentálně zdobí. O to větší šok to byl, když člověk přišel dovnitř. Není třeba to rozebírat, obrázek si může udělat každý, kdo viděl aspoň jednu z tisíce galerií, jež oblétly mediální scénu. Máj prošel dvouletou rekonstrukcí, která z něj udělala kýč hodný arabského světa.

Nadzvedlo to kdekoho, ještě pár dní před oficiální otevíračkou ale doběhly fotky zevnitř Máje také náměstka pro územní rozvoj hlavního města a mimo jiné také architekta Petra Hlaváčka. „Interiér Máje, jak se zdá, bude úplně zničený necitlivou přestavbou. Takto si památkovou péči nepředstavuji,“ komentoval na své sociální síti X Hlaváček s tím, že zatímco dílčí pozitivní změny ve městě, jako je třeba výsadba stromů nebo úprava dlažby, naráží v jednom kuse na nesouhlas památkářů, „ochrana interiéru takto význačné budovy je hrubě podceněna“.

Inu, jak se památkáři nechali na serveru Aktuálně.cz slyšet, ochraně podléhá samotná stavební konstrukce – a ještě tak vestavěné interiérové prvky pevně spojené se stavbou, což mohou být obklady stěn nebo štukové stropy. Nic hodnotného ale v Máji nebylo. Závěr zní, že památkáři nemohou hodnotit, zda je něco vkusné, nebo není.

Faktem je, že kdyby mohli, bylo by to opravdu moc. Takhle ale debata nestojí. Nejde o to, že dnes památková péče Máj neohlídala, protože ani v mezích zákona nemohla. Jde o to, že by se měly vést dialogy o tom, co památková péče napříště má a nemá podle zákona dělat.

Jestliže dnes není možné umístit do ulic stromy tak, aby to nepřekáželo památkové ochraně, zatímco každý rok přichází tropy přesahující 40 stupňů Celsia, je to na pováženou. Stejně jako to, když si majitelé bytů v činžovním domě, který je význačný jen tím, že je posledním v památkové zóně, nemohou udělat na balkóně markýzu a fasádu musí opravovat tím nejdražším možným způsobem, aby odpovídala té původní.

A je také na zvážení, zda by se památkáři neměli vyjadřovat k proměnám ikonických budov ze sedmdesátých let, a to včetně podoby interiérů. Rozhodně by to totiž nebyl první interiér, ke kterému by vydávali stanovisko. O Máji by to mohlo platit tím spíš, že má veřejnou funkci, nejde o soukromé bydlení. Ono totiž to, že stát či město mluví do toho, jak to má někde vypadat, není nic neobvyklého. Jen je na to Česko se svou komunistickou minulostí stále přecitlivělé.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

Na kanárském ostrově Lanzarote si můžete svůj dům omítnout jen bíle, přičemž pro dveře a okna máte na výběr z několika málo barev. Podobně je, tuším, chráněn i řecký ostrov Santorini. V americké Virginii a jejím nejlidnatějším městě Virginia Beach radnice určuje, jak mohou vypadat předzahrádky domů – kvetoucí rostliny či nízké keře tam být mohou, ovocné keře ani náhodou. Ostatně něco podobného známe například i z národních parků, kde je ochrana podoby některých domů o dost přísnější. Jde přitom o chalupy či rodinné bydlení, tedy stavby určené ryze pro soukromé účely.

Vysvětlujte pak obyvatelům pražských Bohnic a Podbaby, že budou dál jezdit z jedné do druhé čtvrti třičtvrtě hodiny namísto patnácti minut, protože lanovku, která měla obě části spojit, úředníci zatrhli s tím, že by narušila krajinný ráz Trojské kotliny, když v Máji může být cirkus.