Německý módní obr Zalando loni prodal zboží za téměř 11 miliard eur a v plné síle vstoupí na Slovensko

Filip HouskaFilip Houska

zalando-1

Foto: Zalando

Zalando dobývá evropský trh s módou

0Zobrazit komentáře

Internetový prodej módy v podání německého obra Zalando šlape jako namazaný stroj a během minulého roku znovu potvrdil svou sílu. E-shop, který od léta roku 2018 působí také v Česku, loni utržil 8 miliard eur (209 miliard korun), což je ve srovnání s předloňským rokem o 23 procent více. Jeho vyhlídky jsou nicméně mnohem větší a k jejich naplnění mu pomůže i další expanze, v rámci které zamíří mimo jiné na Slovensko.

V důsledku aktuální situace spojené s pandemií koronaviru bylo vcelku logické, že se zájem o nakupování na internetu zvýší také v oblasti módy. Kvůli zavřeným kamenným prodejnám si lidé začali oblečení vybírat především online a z tohoto trendu výrazně těžilo i Zalando. Za loňský rok se německému e-shopu podařilo zvýšit základnu aktivních zákazníků o čtvrtinu na 38,7 milionu a návštěvnost webu dokonce o třetinu.

Spolu s tím se meziročně zvýšil i počet objednávek, a to na úroveň 185,5 milionu oproti předloňským 145 milionům. Díky těmto nárůstům Zalando zaznamenalo tržby ve výši 8 miliard eur, což je pro srovnání pětkrát více než loňské tržby české Alzy, a zvýšilo svůj provozní zisk EBIT (před odečtením úroků a daní) na 420 milionů eur, tedy zhruba 11 miliard korun.

„2020 byl rok jako žádný jiný. Soustředili jsme se na naši dlouhodobou vizi stát se výchozím bodem pro módu a v nadcházejících letech se zaměříme na růst a investice,“ zmiňuje jeden ze tří šéfu Zalanda Robert Gentz a doplňuje další vysoce ambiciózní cíl.

zalando-se_2019_management-board_fltr_david-schroder_jim-freemann_rubin-ritter_robert-gentz_david-schneider-min

Foto: Zalando

Management Zalanda: David Schröder, Jim Freeman, Rubin Ritter, Robert Gentz, David Schneider

Do čtyř let chce totiž navýšit objem prodaného zboží, který sleduje přes ukazatel GMV (gross merchandise volume, hrubý objem prodaného zboží), na úctyhodných 30 miliard eur, tedy více než 780 miliard korun. Loni to bylo 10,7 miliardy eur, což znamená, že by se do roku 2025 měl podle plánů Zalanda minimálně ztrojnásobit.

K dosažení tohoto milníku bude spoléhat zejména na dva faktory. Tím prvním je rozvoj online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu. A má s ním úspěch – jen za poslední loňské čtvrtletí tvořil partnerský prodej 24% podíl z celkového hrubého objemu zboží, přičemž letos v únoru do něj bylo zapojeno 3 400 obchodů.

Do konce tohoto roku chce Zalando jejich počet ztrojnásobit, k čemuž mu pomůže i další evropská expanze, která je druhým klíčovým faktorem růstu GMV. To je dobrá zpráva pro naše sousedy, jelikož Zalando ještě letos zamíří vedle Chorvatska, Slovinska, Estonka, Litvy a Lotyšska také na Slovensko, čímž se přiblíží svému cíli ovládat 10 procent evropského fashion trhu. Přesný termín vstupu na Slovensko společnost nezveřejnila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V letošním roce očekává firma z Berlína až 50% růst hrubého objemu prodaného zboží v prvním čtvrtletí, přičemž do konce roku chce ukazatel GMV dostat na 13,6 až 14,1 miliardy eur. Co se tržeb týče, v rámci nich Zalando plánuje růst na 9,9 až 10,3 miliardy eur s tím, že provozní zisk EBIT chce zvýšit ideálně na hranici 425 milionů.

Součástí plánu je i důraz na udržitelnost. Zatímco v roce 2020 tvořila udržitelná móda 16% podíl v hrubém objemu prodaného zboží, do roku 2023 by to měla být již čtvrtina. Zalando plánuje podporovat i cirkulární ekonomiku, kdy mohou zákazníci nakupovat oblečení a doplňky z druhé ruky. Něco podobného udělal například Footshop loni v červenci.

Volkswagen chce být největším výrobcem elektromobilů. Objednal si baterie za 300 miliard korun a postaví nové továrny

Patrik SvatošPatrik Svatoš

volkswagen-id3-id4

Foto: Volkswagen

Elektrické vozy Volkswagen ID.3 a ID.4

0Zobrazit komentáře

Elektromobilita je teď v Evropě v automobilovém průmyslu hlavní téma. Legislativa je taková, že automobilky musí vyrábět nejen elektrifikovaná auta, kde se spalovací motory kombinují s těmi elektrickými, ale stále více i čisté elektromobily, do kterých už pistoli s naftou nebo benzínem nestrčíte. Elektromobilová budoucnost čeká také na německý Volkswagen, který oznámil velké plány a obří investice, aby se na ni připravil.

Německá automobilka v pondělí uspořádala svůj premiérový Power Day, a pokud na něm plánuje i do budoucna oznamovat tak velké novinky, mohl by se stát podobně sledovaným jako Battery Day, tedy obdobná událost od Tesly, během níž Elon Musk taktéž představuje zásadní novinky ve vývoji baterií pro své elektrické vozy.

Jelikož se elektromobilů, které místo tradičních pohonných hmot pohání elektřina, vyrábí stále více, zásadně se zvedá poptávka po bateriích, které už jsou mnohdy nedostatkovým zbožím. Běžně se stává, že dnes musí řidiči na svůj nový elektromobil čekat i několik měsíců, přičemž situaci nepomáhá ani pandemie koronaviru či globální nedostatek čipů. Aby podobným scénářům do budoucna předešel, oznámil Volkswagen masivní investici.

Se společností Northvolt podepsal obří objednávku přesahující 14 miliard dolarů, díky níž se švédský výrobce stane minimálně pro následujících deset let strategickým dodavatelem baterií pro celý německý koncern, jehož součástí je například také Škoda Auto. Celkově si již švédský výrobce baterií zajistil od klíčových zákazníků kontrakty za více než 27 miliard dolarů (590 miliard korun).

northvolt-sweden

Foto: Northvolt

Výstavba továrny na baterie Northvolt Ett ve švédském Skellefteå

„Volkswagen je klíčovým investorem, který nám pomůže jít kupředu. Už nyní tvrdě pracujeme, abychom jim poskytli nejzelenější baterie na celé planetě,“ řekl Peter Carlsson, zakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. Mezi další partnery jeho firmy patří například ABB, BMW Group, Scania nebo Siemens.

Velká spolupráce mezi Northvoltem a Volkswagenem se bude točit kolem budované továrny ve švédském městě Skellefteå, která by měla začít vyrábět baterie v letošním roce. Německý koncern zároveň v průběhu let zvýší svůj podíl v Northvoltu, který aktuálně činí 20 procent. Na kolik se navýší, automobilka neprozradila. VW navíc od Northvoltu odkoupí jeho podíl v plánované továrně v německém Salzgitteru, která má zahájit výrobu v roce 2025.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedná se o součást strategie Volkswagenu, jak se odstřihnout od závislosti na dodavatelích, která aktuálně zejména v bateriových dodávkách v Evropě panuje. Proto VW podepsal dlouhodobý kontrakt, na jehož základě Northvolt dokáže pokrýt významnou část produktové řady, kterou chce německý koncern neustále rozšiřovat. A přibývat bude také počet továren na výrobu baterií.

Do roku 2030 jich chce mít Volkswagen v Evropě hned šest. Nejnovější vyroste ve zmíněném Salzgitteru a pro ostatní se hledá vhodná lokalita i v dalších evropských zemích. Postupem času by měla klesat také cena za baterie, a to až o 50 procent. Díky tomu by Volkswagen mohl mít v nabídce dostupný elektromobil, čímž by dostál svého jména – lidový vůz.

volkswagen-id-41

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.4

Za masový už sice označoval předloni představený model ID.3, ale jeho cenovka je zatím stále vysoká. Minimálně na to, aby mohl konkurovat nejlevnějším spalovacím vozům. Loni pak Volkswagen představil další čistý elektromobil ID.4, který má být odpovědí na populární Model Y od Tesly.

Investovat bude německá automobilka také do nabíjecí infrastruktury, a to nejen v Evropě, ale i v Číně a Spojených státech. V Evropě je v plánu mít až 18 tisíc nabíjecích stanici Ionity, o jeden tisíc méně stanic v Číně a ve Spojených státech má jít o 3 500 nabíjecích stojanů.

jaguar-etype-boxed

Přečtěte si takéLegendární Jaguar E-Type slaví šedesátiny. Vznikne 12 exkluzivních vozůLegendární Jaguar E-Type slaví šedesátiny. Automobilka na počest vyrobí 12 exkluzivních modelů

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

V rámci Power Day se mluvilo také o nové platformě Unified Premium Battery, kterou Volkswagen uvede na trh v roce 2023. Více než 80 procent modelů bude stát na této elektrické platformě a prvním modelem na nových základech bude Audi Artemis, které se má světu odhalit v roce 2024.

Koncern Volkswagen je největší automobilka v Evropě. Pod její křídla spadá například Audi, Škoda Auto, Seat, Cupra, ale také Porsche, Bugatti nebo Lamborghini. Už v roce 2025 chce vyrábět jeden a půl milionu elektrických modelů ročně. Do roku 2030 chce být největším výrobcem elektrických aut na světě, a tak není divu, že teď nejen do výroby baterií mohutně investuje.