Německý startup e.GO začne prodávat malý elektromobil, který stojí polovinu co Tesla Model 3

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

e.go-life
0Zobrazit komentáře

V Německu se v posledních měsících nejvíce mluví o elektrifikaci vozového parku a přechodu na nové pohonné jednotky u největších automobilek v čele s Volkswagenem či BMW. Významným hráčem chce být nicméně už v příštím roce také nenápadný startup e.GO Mobile, který začne prodávat dostupné elektrické vozítko do města.

Nejde navíc o žádný výkřik do tmy. Za e.GO Mobile stojí vysokoškolský profesor Guenther Schuh, který už za sebou má na poli elektrických vozidel významný úspěch. Právě on před pár lety vymyslel a zkonstruoval nejprodávanější elektrickou dodávku v Evropě, kterou následně v roce 2014 prodal německé poště Deutsche Post.

Právě z prodeje své první elektrické firmy StreetScooter nyní Guenther Schuh, který se na vyhlášené Rýnsko-Vestfálské technické vysoké škola Aachen věnuje produktovému inženýrství, nyní financuje svůj nový projekt e.GO a má v plánu již brzy začít vyrábět dostupný elektromobil pro městské masy. Stát má ani ne polovinu co populární Tesla Model 3 a navíc Schuh plánuje prakticky hned od začátku vydělávat.

e.go-life1

Elektromobil e.GO Life

„Potřeboval jsem Teslu jako vzor,“ cituje Guenthera Schuha magazín Driving.ca. Po svém úspěchu s elektrickou dodávkou, která se prosadila díky své maximální jednoduchosti, kdy neměla ani klimatizaci nebo rádio a jela maximálně 80 kilometrů v hodině, chce nyní uznávaný profesor vstoupit také do světa osobních automobilů. Deutsche Post dnes vyrábí v rámci StreetScooteru 20 tisíc dodávek ročně a Schuh by se chtěl brzy dostat na podobná čísla i se svým novým elektromobilem e.GO Life.

Nepálit peníze jako Elon Musk

Vedle finančních prostředků získaných z prodeje StreetScooteru nyní e.GO Mobile čerpá peníze také od německého dodavatele automobilových součástek ZF Friedrichshafen, který do startupu vložil 135 milionů eur (3,5 miliardy korun), a to zejména za účelem vyvinutí samořízeného minibusu. Takzvaný e.GO Mover je skutečně ve vývoji, ale příští rok by měl patřit malému osobáku e.GO Life.

e.go-life-Guenther-Schuh

Zakladatel e.GO Guenther Schuh (uprostřed)

Na první pohled může malý čtyřmístný hatchback připomínat krabicovitější verzi oblíbeného Fiatu 500 a německý startup na něj má už nyní 3 200 předobjednávek. A bylo by jich podle všeho mnohem víc, kdyby je Guenther Schuh nezastavil. První vozy chce totiž z továrny v Cáchách doručovat už v dubnu, a tak má výrobu přesně naplánovanou. Do roku 2022 chce vyrábět 100 tisíc vozidel ročně, což byl objem výroby Tesly za loňský rok.

Proti průkopnické automobilce Elona Muska má však univerzitní profesor jasný plán, kdy a jak začne vydělávat. Už v příštím roce má mít jeho firma pozitivní cash flow a v roce 2021 se chce dostat do zisku, což je proti Tesle, která neustále pálí obrovské množství peněz, významný rozdíl. Schuh chce levnější a rychlejší výroby dosáhnout využitím mnoha běžně dostupných součástek, kdy například pohonnou jednotku bere od firmy Bosch.

damejidlo-auta

Přečtěte si takéVlastník české rozvozové služby Dáme jídlo prodává za téměř miliardu eur svůj německý byznysVlastník české rozvozové služby Dáme jídlo prodává za téměř miliardu eur svůj německý byznys

Cenově byla levnější také celá továrna e.GO Werk 1, která se v Cáchách rozkládá na ploše 16 tisíc čtverečních metrů, což jsou zhruba dvě fotbalová hřiště, a přišla firmu na 26 milionů eur (přes 670 milionů korun). To je proti běžným automobilovým továrnám jen zlomek ceny a e.GO již navíc jedná o rozšíření výrobních kapacit do Číny nebo Mexika. V Německu si pak chce vyrábět vlastní bateriové články.

e.go-life2

Robert Schuch si nicméně uvědomuje, že uspět nebude snadné. „Neznám žádnou automobilku, která by v této kategorii vozidel vydělávala peníze. Obzvlášť když jsou elektrické,“ ví profesor, který navíc nebude mít na svém levném elektromobilu příliš prostoru k manévrování. Nejlevnější e.GO Life 20 začíná na 15 900 eur (přes 410 tisíc korun) a nabídne 14,9kWh baterii s dojezdem jen zhruba 100 kilometrů. Maximální rychlost nejslabšího modelu je 116 kilometrů v hodině a nabíjet se má zhruba 4 až 6 hodin.

Vzhledem k tomu, že je ale e.GO Life určený především do města, Schuh nepovažuje menší dojezd za takovou překážku. Důležitá je tu především cena, protože podobně dostupné sériové elektromobily zatím nikdo nevyrábí. Nejdražší model Life 60 se pak může vyšplhat až na 19 900 eur (515 tisíc korun), jede až 152 kilometrů v hodině a dojezd má kolem 160 kilometrů. Také se ale déle nabíjí, 7 až 9 hodin v závislosti na typu konektoru.

e.go-life3
e.go-life4

Interiér e.GO Life

e.go-life5

Interiér e.GO Life

Rubriku Startupy podporujíjt-retina

Diskuze (0)

Novinka

Anonym