Nespresso opět ukazuje sílu recyklace. Z 300 tisíc hliníkových kávových kapslí vyrobí tisíc městských kol
Připomínat zde nejrůznější studie, které nás varují před nutností šetrnějšího přístupu k planetě, by bylo asi zbytečné. Naštěstí to vypadá, že lidstvo začíná brát rozum do hrsti a tématům ekologie a ochrany životního prostředí se alespoň západní svět věnuje o něco zodpovědněji. Důkazem je vzdouvající se vlna elektromobility, hledání obnovitelných zdrojů energie a také stále naléhavější důraz na potřebu recyklace a snižování množství vzniklého odpadu.
Právě recyklace by mohla být do budoucna způsobem, jak výrazně snížit průmyslovou zátěž působící na životní prostředí. Češi se mohou v této oblasti poplácat po ramenou, protože co se třídění odpadů a jejich recyklace týče, zde dominujeme. V Evropě jsme v tomto ohledu jedni z nejlepších a třídění jako samozřejmost bere přibližně 75 % z nás. Proto se v České republice daří recyklovat průměrně 8 z 10 PET lahví a každý Čech v průměru za rok vyhodí do jednoho z více než 350 tisíc barevných kontejnerů přibližně 14 kilogramů plastu a 13 kilogramů skla.
Výrazně českou stopu nesou i dva projekty značky Nespresso spadající pod švýcarskou nadnárodní společnost Nestlé. Ta patří ke světově největším producentům plastového odpadu, a proto se v poslední době snaží snižovat svou ekologickou stopu a omezovat produkci odpadu, mezi který patří i použité jednorázové kávové kapsle. Jejich recyklace je však velice komplikovaná, protože hliníkové tělo je potaženo plastovou fólií a dalšími látkami, které celý proces recyklace znesnadňují.
Že se tyto kapsle však dají i dále využívat, v loňském roce předvedla česká společnost Festka, se kterou spojilo Nespresso své síly a z použitých kávových kapslí vyrobili luxusní jízdní kolo, které se následně vydražilo za 160 tisíc korun.
Na tento úspěšný projekt pak Nespresso navázalo spoluprací s další českou firmou Mikov, která je známá především pro výrobu legendárního skládacího nožíku, kterému nikdo neřekne jinak než rybička. Mikov přepracoval design rybičky tak, aby ji bylo možné vyrobit z 35 hliníkových kávových kapslí. Výtěžek z 1 300 prodaných kusů tohoto nožíku pak putoval na nadaci Terezy Maxové, stejně jako výtěžek z prodeje kola od Festky.
A právě na projekt kola z recyklovaných kapslí nyní Nespresso opět navazuje. Tentokrát se spojilo se švédskou společností Vélosophy, která z použitých hliníkových kapslí vyrábí limitovanou edici jednoho tisíce městských kol RE:CYCLE z více než 300 tisíc kávových kapslí. Tato kola by se měla začít prodávat od 12. srpna a budou k dispozici výhradně na e-shopu švédské společnosti.
Speciální fialová barva kola od Vélosophy má napodobovat populární kávovou kapsli Arpeggio od Nespressa
Plánování výroby kola zabralo švédské společnosti Jimmyho Östholma, bývalého obchodního manažera společnosti IKEA, celkem dva roky. Za tu dobu navrhli kolo v retro stylu, k jehož výrobě postačí 300 kusů hliníkových kávových kapslí. Tím vůbec nejtěžším úkolem bylo podle Östholma vyrobit z lehkých hliníkových kapslí dostatečně pevný materiál, který by splňoval bezpečnostní normy standardních jízdních kol.
V kole se promítá několik konstrukčních prvků, které upozorňují na to, z čeho je kolo vyrobeno. Barva rámu je švestková, stejně jako kapsle Nespresso Arpeggio, které pro výrobu posloužily. Zvonek kola má tvar kávové kapsle a do nosného košíku je možné umístit mimo jiné i dva hrnky na kávu, které lze uchytit popruhem.
Cena kola je 1 290 eur, tedy přibližně 33 tisíc korun, a Jean-Marc Duvoisin, generální ředitel Nesspresso, o něm říká: „Ilustrujeme milovníkům kávy potenciál recyklace hliníkových kapslí Nespresso. Inspirovali jsme se spoluprací s Velósophy a doufáme, že kolo RE:CYCLE bude lidem inspirací k recyklaci.“
Otázkou však je, zda by nemělo Nespresso raději více zapracovat na svých technologiích a snažit se vyrábět snadno recyklovatelné kávové kapsle, či by nemělo vylepšit svůj systém výběru kapslí zpět od zákazníků.
Podle nedávné studie britské společnosti Halo, která se zabývá výrobou snadno recyklovatelných kávových kapslí, skončí na skládkách ročně přibližně 56 miliard hliníkových kávových kapslí. Z toho Nespresso vyrobí ročně těchto obalů přibližně 12 miliard. Z nich je recyklováno přibližně jen 30 % a některé studie dokonce mluví o 25 %. I proto například vedení města Hamburk nedávno zcela zakázalo používání jednorázových kávových kapslí na všech svých vládních úřadech.
Recyklované iPhony a olympijské medaile
Problém recyklace výrobků však zaměstnává daleko více společností. O recyklaci se zajímá například Apple, který v nedávné době zásadně rozšířil počet míst, kam mohou zákazníci odnášet své nefunkční iPhony. Plánem společnosti je v budoucnu vyvinout takový systém recyklace a výroby elektroniky, které by umožnily vyrábět plně recyklovatelná zařízení.
O recyklaci se ve velkém zajímají i známé módní značky, jako je Prada, Nike či Converse. A ukázkou toho, kde všude nachází recyklace své uplatnění, jsou i medaile, kterými budou odměňováni sportovci na nadcházejících letních olympijských hrách v Tokiu. Ty jsou vyrobeny z drahých kovů získaných z mobilních telefonů a další elektroniky, kterou pořadatelům zasílali zájemci z celého světa. Recyklace tak bude dávat do budoucna stále větší smysl a záleží jen na nás, zda si tento důležitý fakt uvědomíme.