Nešťastný návrat ikony. Zpackaný remaster herní trilogie GTA odkládá prodej fyzických kopií

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

gta-sa-1

Foto: Rockstar Games

Jízda autem v modernizované verzi GTA: San Andreas

0Zobrazit komentáře

Být hráč a nemít zkušenost se sérií Grand Theft Auto je snad jako být filmový fanoušek a neznat Star Wars. Herní studio Rockstar Games, které za kultovní značkou stojí, se proto rozhodlo zabrousit do historie, trilogii vybraných starších titulů zmodernizovat a vyslat do světa nostalgikům i nové generaci. Místo slibovaného nového laku ale hry jako by natřeli vodovkami – ihned po vydání internet zaplavila videa a memy ukazující chyby a frustraci z odfláknutého zpracování. Teď Rockstar oznámilo, že odkládá vydání fyzických kopií her.

Z dnešního hlediska, kdy velká část počítačů, ba dokonce i konzolí, vůbec nemá hardware pro čtení fyzických médií, se to nezdá jako zásadní problém. Pro klasiky Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City a Grand Theft Auto: San Andreas je fyzický nosič s hezky vyvedenou krabičkou nostalgickým artefaktem, který by pro mnohé měl hodnotu, i kdyby ho nikdy nevsunuli do mechaniky. Odklad jejich vydání ale jde považovat za určité přiznání pochybení ze strany Rockstar Games.

Tvůrci totiž k aktuálnímu kroku žádné dodatečné prohlášení neposkytli. Na Twitteru jen napsali, že fyzické verze Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition se odsouvají. Konkrétně se termíny přesouvají na 17. prosince u verzí pro Xbox Series X, Xbox One a PlayStation 4. Zájemci o verzi pro Nintendo Switch si pak budou muset počkat až někdy na začátek příštího roku. Původním datem pro všechny platformy byl přitom už 7. prosinec.

Zvlášť bez jasné komunikace ze strany vydavatele je to jen další problém na cestě přelomových her k revitalizaci, jakou by si zasloužily. Tu v případě GTA Rockstar poprvé oznámilo počátkem letošního října s tím, že vývojáři remasterují všechny základní prvky her. Za pomoci Unreal Enginu měli vylepšit fungování trojice titulů po technologické stránce, upravit styl hraní pro plynulejší zážitek a vizuální stránku přivést mnohem blíže tomu, na co jsme dnes zvyklí.

gta-1

Foto: Rockstar Games

Grand Theft Auto: San Andreas v novém grafickém kabátku

Ještě tři týdny před vydáním The Definitive Edition přitom veřejnost netušila, jak vlastně mají přepracované hry vypadat. Koncem října pak vyšel minutový trailer, který v sérii záběrů srovnával původní a novou podobu. Takřka všechny prvky grafiky ukazovaly dříve neexistující detaily, barvy a nasvícení byly realističtější, klasika byla zkrátka převedena do modernějšího hávu. Nadšení ovšem vydrželo jen do doby, než obnovená trilogie skutečně vyšla.

Hry skutečně vypadají o poznání lépe, od detailnějších textur ve 4K rozlišení až po prostředí vykreslované více do dálky. Hráči si ale rychle začali všímat, že GTA v mnoha místech připomíná nechvalně známé mobilní předělávky s mizerným ovládáním a všechny tři tituly mají stejné zvuky ze San Andreas. Nemluvě o bezpočtu chyb, byť mnohdy zábavných – třeba pršelo tak vydatně, že se hry nedaly hrát. Server Metacritic u The Definitive Edition momentálně hlásí průměrné hodnocení od novinářů a zcela katastrofální od hráčů.

K těmto problémům se nyní přidalo opoždění dostupnosti fyzických nosičů. Herní komunita na ohlášený odklad rychle reagovala opět nepříliš pozitivně. Chtělo by se sice říci, že v Rockstar se rozhodli dát vývoji více času a na discích vydat už opravené hry. Jenže vzhledem k nově ohlášeným termínům, nepříliš vzdáleným těm původním, to ale vypadá, že problém bude spíše jinde. Jak zmiňuje server Vortex, hovoří se spíše o problémech s nezvládnutou logistikou a plánováním vydavatele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rockstar Games se nicméně už dříve oficiálně omluvilo s tím, že vydané nové verze klasických titulů nesplňují jeho vlastní standardy kvality a bude rychle pracovat na zlepšení. „Série Grand Theft Auto a hry, z nichž tato ikonická trilogie sestává, jsou pro nás stejně výjimečné jako pro fanoušky po celém světě. Máme připravený už probíhající plán, který je opraví a vylepší,“ napsala firma na webu. Dodala, že ti, co si The Definitive Edition koupili, dostanou bezplatně přístup také k původním verzím her.

Podle dění posledních týdnů se stav trilogie skutečně poměrně rychle vyvíjí pozitivním směrem. Nejnovější aktualizace s číslem 1.03 vyšla v úterý a obsahuje dlouhý seznam oprav, řešících například zmiňovaný déšť, překlepy v textech nebo mnoho záplat textur. Série her, které mezi jiným zpopularizovaly revoluční koncept velkého otevřeného světa, tak snad dříve nebo později dorazí do obnovené podoby, na jakou Rockstar Games lákalo.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vaše uši poznají středověk. Na příští rok se chystá koncert, kde zazní soundtrack hry Kingdom Come: Deliverance

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

kingdom-come-deliverance-castle

Foto: Warhorse Studios

Česká hra Kingdom Come: Deliverance je oceňována i díky své realističnosti

0Zobrazit komentáře

Česká herní scéna má ve své historii hned několik legendárních titulů, které strhly hráče a uspěly i daleko za hranicemi. Jedním z posledních, jenž navíc domácí půdu reprezentuje přímo v příběhu nebo designu, je historické RPG Kingdom Come: Deliverance. Fanoušci hry se brzy do jejího světa budou moci ponořit i mimo obrazovky – v pražské hale O2 universum se totiž chystá koncert, kde zazní její soundtrack. A CzechCrunch je celé akce hlavním mediálním partnerem.

Ve větším měřítku než dříve se tak fanoušci snad budou moci naladit na atmosféru českých zemí v 15. století. Právě svým pohlcujícím realismem totiž Kingdom Come: Deliverance vyniká nejvíce a dostalo se mu za něj řádné chvály. Příběh vesnického mladíka Jindřicha, hledajícího pomstu ve světě nejasné morálky, se odehrává na pozadí bezpočtu historických reálií. Od samotných událostí přes detailně vyvedené lokace až po nezvyklý systém boje.

Podobný přístup platí také pro soundtrack, složený Janem Valtou a Adamem Sporkou. Byť historické záznamy v tomto ohledu nenabízejí stejný objem informací, skladatelé se pokusili dobovou hudbu postihnout co nejpřesněji, a to s rozsahem moderního orchestru. Ve hře zaznívají například gregoriánské chorály, hospodské písně nebo válečné bubny.

Systém využívající koncept takzvané adaptivní hudby přitom mezi jednotlivými styly dokáže plynule přecházet podle situace. Totéž mají uslyšet také návštěvníci chystaného koncertu, kteří se vedle velkého orchestrálního provedení soundtracku mohou těšit i na vizuální doprovod ve formě klíčových scén ze hry.

kingdom-come-deliverance

Foto: Warhorse Studios

Kingdom Come: Deliverance

Pražský koncert, pořádaný iniciativou GameDev Area, je naplánovaný na 5. února příštího roku a zahraje zde Brněnská filharmonie pod taktovkou skladatele Jana Valty. Vokální část pak zajistí studentský sbor Vox luvenalis, také pocházející z Brna. Třešničkou na dortu bude čtveřice trubadúrů z formace Bakchus, která s Adamem Sporkou nahrála středověké písně objevující se ve hře.

Hudbu z Kingdom Come: Deliverance bylo možné živě slyšet už v roce 2019 na festivalu soundtracků v Poděbradech, kde ji zahrála Filharmonie Hradec Králové. Také Brněnská filharmonie má – vedle vysoké prestiže a asi stovky koncertů ročně – dřívější zkušenosti s reprodukováním zvukového doprovodu her. V minulosti živému publiku představila například hudbu z ikonické série Mafia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kingdom Come: Deliverance se možná dočká podobně kultovního statusu. Ačkoliv historické RPG vyšlo už v roce 2018, stále se těší velice živému zájmu hráčů. Důkazem jsou samotné finanční výsledky firmy Warhorse Studios, jež za hrou stojí. Nedávno navíc ohlásila, že Kingdom Come: Deliverance má na kontě už čtyři miliony prodaných kopií a jen za minulý rok díky jedinému titulu utržila téměř čtvrt miliardy korun.

Lze proto očekávat také značný zájem o koncert, kde se hra předvede takříkajíc naživo. Vzhledem k současné situaci se nicméně dá počítat s tím, že únorová akce bude muset dodržovat protipandemická opatření. Základem je samozřejmě očkování, doplněné podle okolností. Vstupenky mají být dostupné brzy a nejspíš budou jedinou možností, jak si koncert vyslechnout. Nebude prý totiž nijak nahráván.

Tři měsíce po koncertě Kingdom Come: Deliverance si herní fanoušci budou moci Brněnskou filharmonii poslechnout ještě také na její domácí půdě. Na 29. května příštího roku je totiž v Brněnském výstavišti naplánovaný další koncert, kde zazní původní hudba z Mafie. Zároveň zde proběhne celodenní program oslavující dvacet let od vydání prvního dílu.