Netflix byl jen začátek. Po dominantní streamovací službě proti sdílení hesel zakročí také Disney
Disney+ kanadským uživatelům rozeslalo e-mail, že od listopadu mají zakázáno sdílet svůj účet. Rozšíření stejných pravidel globálně je jen otázkou času.
Streamovací služby, alespoň brány jednotlivě, nejsou zvlášť drahé, proč ale neušetřit domluvením se s několika přáteli na sdíleném placeném účtu. Společnosti tuto praxi poměrně dlouho tolerovaly (někdy i vcelku otevřeně podporovaly), tato éra se ovšem podle všeho blíží ke konci. Před pár měsíci sdílení účtů mimo jednu domácnost začal globálně zamezovat Netflix a teď něco velice podobného zavádí také Disney+. Prozatím to má platit jen pro uživatele v Kanadě, nejspíš je ovšem jen otázkou času, než se nová pravidla rozšíří i dále.
Kanadským uživatelům teď od Disney+ přišla informace, že od 1. listopadu už nebudou moci sdílet svoje heslo. „Pokud podmínky vašeho typu předplatného nehovoří jinak, nesmíte své předplatné sdílet mimo svoji domácnost,“ stojí v rozeslaném e-mailu. V opačném případě firma hrozí, že daný uživatel může ke svému účtu zcela ztratit přístup.
První část vyjádření naznačuje, že Disney počítá s novou formou předplatného či systémem, který by sdílení účtu mohl umožnit například s dodatečným poplatkem, jakékoliv bližší detaily ale aktuálně nejsou známy. Stejně tak není zřejmé, jak přesně budou nové podmínky fungovat, zda a do jaké míry například umožní používat svůj účet na cestách nebo v rámci jedné rodiny, kde děti studují v jiném městě.
Každopádně téměř jistě jde jen o první vlaštovku obecného záměru Disney, které se ze své streamovací služby snaží učinit nejen výdělečný, ale jeden z hlavních pilířů svého byznysu. Ředitel Bob Iger proto například chce snížit cenovky produkcí Disney+, často náležejících k těm nejvyšším v televizním průmyslu.
Nedávno dokonce na vedení firmy část investorů podala žalobu kvůli takzvané praktice hollywoodského účetnictví, kdy se s náklady a příjmy pracuje tak, aby streamovací službu prezentovaly v lepším světle než ve skutečnosti. Některé náklady na tvorbu obsahu se například měly přesouvat do jiných divizí firmy, aby nebyly tak vysoké.
Společnost se tak investory měla snažit přesvědčit, že Disney+ bude schopné s předkládanými odhady počtů předplatitelů dosáhnout ziskovosti v daném časovém horizontu. Taková strategie ale evidentně není vždy efektivní. Bob Iger už v srpnu řekl, že za důležitou část dalšího růstu považuje právě nalezení způsobu, jak uživatele sdílející účet Disney+ přimět pořídit si svůj vlastní.