Netflix byl jen začátek. Po dominantní streamovací službě proti sdílení hesel zakročí také Disney

Disney+ kanadským uživatelům rozeslalo e-mail, že od listopadu mají zakázáno sdílet svůj účet. Rozšíření stejných pravidel globálně je jen otázkou času.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ahsoka-star-wars-disney-2

Reprofoto: Star Wars/YouTubet

Seriály jako Ahsoka jsou divácky úspěšné, ale velice drahé

0Zobrazit komentáře

Streamovací služby, alespoň brány jednotlivě, nejsou zvlášť drahé, proč ale neušetřit domluvením se s několika přáteli na sdíleném placeném účtu. Společnosti tuto praxi poměrně dlouho tolerovaly (někdy i vcelku otevřeně podporovaly), tato éra se ovšem podle všeho blíží ke konci. Před pár měsíci sdílení účtů mimo jednu domácnost začal globálně zamezovat Netflix a teď něco velice podobného zavádí také Disney+. Prozatím to má platit jen pro uživatele v Kanadě, nejspíš je ovšem jen otázkou času, než se nová pravidla rozšíří i dále.

Kanadským uživatelům teď od Disney+ přišla informace, že od 1. listopadu už nebudou moci sdílet svoje heslo. „Pokud podmínky vašeho typu předplatného nehovoří jinak, nesmíte své předplatné sdílet mimo svoji domácnost,“ stojí v rozeslaném e-mailu. V opačném případě firma hrozí, že daný uživatel může ke svému účtu zcela ztratit přístup.

První část vyjádření naznačuje, že Disney počítá s novou formou předplatného či systémem, který by sdílení účtu mohl umožnit například s dodatečným poplatkem, jakékoliv bližší detaily ale aktuálně nejsou známy. Stejně tak není zřejmé, jak přesně budou nové podmínky fungovat, zda a do jaké míry například umožní používat svůj účet na cestách nebo v rámci jedné rodiny, kde děti studují v jiném městě.

loki

Foto: Disney

Disney+ předplatitele láká na seriály ze světa Star Wars či Marvelu

Každopádně téměř jistě jde jen o první vlaštovku obecného záměru Disney, které se ze své streamovací služby snaží učinit nejen výdělečný, ale jeden z hlavních pilířů svého byznysu. Ředitel Bob Iger proto například chce snížit cenovky produkcí Disney+, často náležejících k těm nejvyšším v televizním průmyslu.

Nedávno dokonce na vedení firmy část investorů podala žalobu kvůli takzvané praktice hollywoodského účetnictví, kdy se s náklady a příjmy pracuje tak, aby streamovací službu prezentovaly v lepším světle než ve skutečnosti. Některé náklady na tvorbu obsahu se například měly přesouvat do jiných divizí firmy, aby nebyly tak vysoké.

Společnost se tak investory měla snažit přesvědčit, že Disney+ bude schopné s předkládanými odhady počtů předplatitelů dosáhnout ziskovosti v daném časovém horizontu. Taková strategie ale evidentně není vždy efektivní. Bob Iger už v srpnu řekl, že za důležitou část dalšího růstu považuje právě nalezení způsobu, jak uživatele sdílející účet Disney+ přimět pořídit si svůj vlastní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zkoumáme cesty, jak řešit sdílení účtů, a hledáme nejlepší možnosti, jak mohou předplatitelé sdílet svoje účty s přáteli a rodinou,“ prohlásil Iger v hovoru s investory. Dodal pak, že příslušné uživatelské podmínky firma začne aktualizovat ke konci letošního roku a taktiky pro monetizaci „neplatičů“ začne aplikovat někdy v tom příštím. Samotný formální zákaz sdílení hesla pro velkou část streamovacích služeb platí už dávno, něco jiného je ale začít ho skutečně vymáhat.

Zatímco dříve byl pro uspokojení investorů zásadní hlavně růst počtu předplatitelů, nyní se více hledí ne na potenciál z toho vyvěrající, ale na ziskovost či jasnou, hmatatelnou cestu k ní. Na firmu v tomto ohledu tlačí na jedné straně konkurence ze strany ostatních streamovacích služeb a jiných forem zábavy, na druhé vysoké náklady na tvorbu obsahu, které by brzy mohly ještě stoupnout. Právě ukončená stávka scenáristů je totiž spojená s novými podmínkami pro umělce, kteří by měli dostávat výrazně lepší ohodnocení. Je také pravděpodobné, že stále probíhající stávka herců dopadne velice podobně.

bob-iger5

Foto: MasterClass

Bob Iger, strůjce moderního úspěchu Disney a staronový CEO společnosti

Ačkoliv část uživatelů sdílejících hesla se po zamezení či výraznějším navýšení cen uchýlí k pirátství či přejde k tolerantnější konkurenci, Netflix ukázal, že pro mnohé to neplatí. Firma svůj program, který sdílení účtu mimo jednu domácnost umožňuje za příplatek, letos v květnu rozšířila do více než stovky zemí a v odpovídajícím čtvrtletí zaznamenala výrazný nárůst počtu předplatitelů.

V poslední době Netflix v průběhu jednotlivých čtvrtletí rostl vždy nanejvýše o pár milionů předplatitelů, pak se ale jeho uživatelská základna najednou rozrostla o 5,9 milionu placených účtů. „Jak vidíme, funguje to,“ řekl o zamezení sdílení hesel spoluředitel firmy Greg Peters s dodatkem, že oproti období před spuštěním programu se zlepšily jak příjmy, tak počty předplatitelů.

Disney+ mezitím v posledním čtvrtletí zaznamenalo jen malý nárůst uživatelské základny v několika regionech a naopak přišlo o 12,5 milionu uživatelů v Indii kvůli ztrátě práv na vysílání kriketu. Podle Igera to má být součástí transformace příjmové struktury Disney, stejně jako zvýšení předplatného v mnoha zemích včetně Česka. Firma u své streamovací služby také rozšiřuje dostupnost levnějšího přístupu s reklamou, právě Kanada byla v poslední vlně.

Las Vegas má novou dominantu. Obří multimediální dóm Sphere je architektonický i technologický úkaz

V Las Vegas se před pár dny otevřela Sphere. Nabídne obří obrazovku nad i kolem publika, bezprecedentní koncerty U2 či ohromující kinoprojekce.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

las-vegas-sphere

Reprofoto: NBC News/YouTube

Sphere v Las Vegas

0Zobrazit komentáře

Las Vegas by nikdo neoznačil za konzervativní místo. Ba naopak. Město je synonymem pro hazard a noci, na které se nezapomíná, ale nemluví se o nich, je známé přebytkem, nesmyslně velkými gesty a velikášstvím. Nová stavba, pojmenovaná prostě Sphere, zde přesto působí megalomansky. Má kulovitý tvar, je 112 metrů vysoká a pokrývají ji desítky tisíc metrů čtverečních LED diod tvořících obří obrazovku viditelnou několik kilometrů daleko. Uvnitř 18 tisícům návštěvníků nabídne multimediální zkušenost, jaké se neblíží nic jiného na světě.

Dveře Sphere se veřejnosti poprvé otevřely uplynulý pátek a o premiérovou zábavu se nepostaral nikdo menší než U2 s jedním ze svých nejambicióznějších koncertů. V rámci koncertní rezidence zde exkluzivně vystoupí 25krát po sobě s rozestupy několika dnů. Ačkoliv samotné pódium je jedno z nejmenších, na kterých kdy hrála, kapelu (i publikum) obklopuje obrovská kulovitá obrazovka a desítky tisíc reproduktorů, které dohromady tvoří velkolepou show. Změnit zážitek z koncertu je ale jen jedním ze záměrů unikátní haly.

Dóm o vnějším průměru 157 metrů ve svém nitru nabídne zdaleka největší LED obrazovku podobného typu, jejíž plocha přesáhne tři fotbalová hřiště, sahá od podlahy vysoko nad hlavy diváků i do stran a rozlišení se pohybuje kolem 16K. Pro představu – moderní kina pracují většinou se 4K a královský filmový formát, analogový IMAX, podle odhadů odpovídá teoretickému rozlišení 18K.

Možná ještě více úctyhodný je zvukový systém, který bylo velice náročné navrhnout tak, aby správně fungoval v kulovitém interiéru. Výsledkem je 167 tisíc měničů využívajících takzvaný beamforming či syntézu zvukového pole pro přesnou pozici zvuku v prostoru. Tisíc šest set reproduktorů, každý s 96 měniči, je rozmístěných za obří LED obrazovkou, dalších 300 pak ve zbytku prostoru. Reproduktory jsou také v podlaze, takže zvuk není jen slyšet, ale i cítit. A nechybí ani 4D efekty jako vůně, vítr nebo vibrace u deseti tisíc křesel.

Jak popisuje rozsáhlý článek serveru Variety, kreativní ředitel U2 Willie Williams byl právě kvůli tomu všemu ze začátku proti nápadu, aby kapela ve Sphere vystupovala. Byl totiž zvyklý navrhovat vystoupení, kterým se maximálně přizpůsobí prostor konání, a ne naopak. Nakonec se ovšem nechal přesvědčit a výsledek je podle prvních reakcí – v záznamech koncertu na YouTube často zaznívá fráze „pane bože“ – ohromující.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na jedné straně jsou to samozřejmě hity světoznámé kapely, které skvěle fungují i desítky let po svém vzniku s masivním zvukovým systémem. Na tu druhou je to vizuální stránka kombinující živé záběry vystupujících do složitých mozaik s díly několika grafických umělců. Je dost možné, že velká část jiných hudebních skupin by se v záplavě technicky dokonalých audiovizuálních vjemů docela ztratila.

Plány na postavení Sphere byly poprvé oznámeny v roce 2018, sahají ale podstatně dále do minulosti. Když se James L. Dolan, jehož firmě patří mezi jinými Madison Square Garden v New Yorku, o dva roky dříve rozhodl rozšířit portfolio zábavních prostor, vlastně neměl mnoho příležitostí, kam se posunout prostou akvizicí či vybudováním další haly. Ostatně už vlastní jednu z nejslavnějších na světě.

Postupně se tak zformovala idea dostat možnosti zábavy na jinou úroveň.  Původně mělo být hotovo a otevřeno už v roce 2021, pandemie ale plány zhatila. Odhadovaná cena, už tak závratných 1,2 miliardy dolarů (27,9 miliardy korun), kvůli tomu narostla až na 2,3 miliardy dolarů (53,5 miliard korun). Teď je Sphere nejdražší zábavní místo, co kdy v Las Vegas kdy vzniklo. Dosud žebříčku vévodil tři roky starý sportovní stadion Allegiant Stadium s cenovkou 1,9 miliardy dolarů.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Jelikož Sphere potřebuje vydělávat, záměrem je, aby byla neustále v provozu. Proto například teď, když zde právě nebudou hrát U2, půjde zhlédnout polodokumentární snímek Darrena Aronofského Postcard from Earth. Ten možná technické možnosti haly využije ještě lépe a diváky přenese do mnoha míst po celé planetě a nabídne jim zkušenost snad ještě více pohlcující než realita samotná.

Režisér známý filmy jako Rekviem za sen, Černá labuť nebo matka! na svém Instagramu sdílel několik ukázek. V jedné z nich v dlouhém nepřerušeném záběru od země jako mravenci sledujeme desítky metrů vysokého slona, v jiné jsme zase mezi tucty raket vzlétajících do vesmíru. Sám Aronofsky Postcard from Earth popisuje jako „milostný dopis matce Zemi“.