Netflix poprvé za dekádu ztratil předplatitele. Je proto otevřený předplatnému s reklamami
Streamovací služba je pořád zdaleka největší, přišla ale o 200 tisíc uživatelů. Vedení mizerné výsledky přičítá z velké části vlivu pandemie.
Netflix už delší dobu prochází vystřízlivěním po chvilkovém boomu předplatitelů v začátcích pandemie. První letošní čtvrtletí se ale pro firmu stalo tím vůbec nejhorším za více než dekádu, místo předpokládaného růstu o 2,5 milionu platících uživatelů se totiž čísla scvrkla, a to rovnou o 200 tisíc účtů. Vedení proto hledá nová řešení, od boje proti sdílení hesel po uvedení levnějšího předplatného s reklamami.
Projekce růstu Netflixu byly už tak o poznání konzervativnější než dříve, následovaly totiž po neuspokojivých výsledcích ze závěru loňského roku. Tehdy kvůli slabým očekáváním hodnota akcií společnosti klesla o pětinu a od té doby se prakticky nezotavila. Málokdo čekal, že o tři měsíce později přijdou ještě horší zprávy.
Netflix oznámil, že na konci prvního letošního čtvrtletí měl 221,6 milionu předplatitelů oproti 221,8 milionu z prosince, a jeho akcie se propadly o dalších více než 20 procent. Od začátku roku se tak jejich hodnota snížila o 40 procent. Ani další detaily finančních výsledků nepřinesly dobré zprávy. Příjmy Netflixu dosáhly na 7,87 miliardy dolarů, což představuje jen desetiprocentní meziroční nárůst a méně, než očekával Wall Street.
Společnost se teď snaží korigovat už tak výrazně oslabená očekávání a pro další čtvrtletí odhaduje další výraznou ztrátu celkového počtu předplatitelů, a to až o dva miliony. Vedení mizerné výsledky a projekce přičítá z velké části vlivu pandemie. Ta prý způsobila rychlý krátkodobý růst, který by jinak proběhl postupně za mnohem delší dobu.
Netflix každopádně stojí před velice náročným obdobím a není zcela jasné, kterým směrem se vydat. Streamovací služba v minulosti sebevědomě zvýšila cenu předplatného v některých zemích s tím, že její hodnota za to divákům stojí. Veškerá hlavní konkurence se ale dá pořídit levněji.
Velikost Netflixu je teď možná paradoxně nevýhodou, protože pro něj na trhu platí jiná pravidla než pro ostatní. Disney+, HBO Max, Apple TV+ nebo Prime Video jsou v zásadě stále ve fázi rychlého růstu a lákají uživatele nízkými cenami nebo specifickým typem obsahu. Netflix se naproti tomu potýká s poměrně saturovaným trhem a pomalý růst počtu předplatitelů musí kompenzovat zvyšováním cen. Streamování je pro něj navíc jediným zdrojem příjmů, na rozdíl od ostatních zmíněných.