Netflix spouští předplatné s reklamou. Bude výrazně levnější, do Česka by mělo dorazit příští rok
Vedení firmy reklamy dlouho odmítalo, služba ale začala přicházet o zákazníky. Levnější předplatné je má přilákat zpět.
Zatímco mnoho lidí a firem koronavirus v roce 2020 zasáhnul nepřipravené, Netflix díky karanténám a lockdownům rostl závratným tempem. Letošní ústup pandemie ale přinesl opadnutí zájmu o domácí zábavu a vysoká inflace spolu se skokovým zdražením energií vedly k tomu, že streamovací služba začala po dlouhé době ztrácet předplatitele. Netflix chce situaci zlepšit uvedením nového, levnějšího předplatného s reklamami. Teď odhalilo termín jeho spuštění i ceny pro svůj hlavní trh.
Ačkoliv je to poměrně logický krok, že ho Netflix opravdu učiní, mnoho lidí překvapilo. Vedení firmy, hlavně spoluzakladatel Reed Hastings, totiž dlouho a hlasitě razilo filozofii, podle níž reklamy do konceptu Netflixu nezapadají a streamovací služba má divákům nabídnout ničím nerušenou zábavu. Až do bodu vydávání celých řad seriálů najednou. To ale bylo předtím, než propad počtu předplatitelů zvětšil trhliny v důvěře investorů – mezi koncem loňského roku a letošním květnem se hodnota akcií Netflixu propadla o 70 procent.
Ve firmě tak přišel čas na výrazné změny. Ke schvalování a financování projektů se má přistupovat s větší rozvážností, více prostoru mají dostat divácky úspěšné franšízy, testuje se systém pro snížení dopadu sdílení účtů a teď se spouští levnější předplatné s reklamou. Jako první ho budou moci od příštího měsíce využít diváci v Austrálii, Brazílii, Francii, Itálii, Japonsku, Jižní Koreji, Kanadě, Mexiku, Německu, Spojeném království, Spojených státech a ve Španělsku.
Cena bude ještě o něco nižší a vlastnosti o něco lepší, než se předpokládalo. Zatímco v srpnu server Bloomberg na základě insiderů předpovídal poplatek mezi sedmi a devíti dolary, ve skutečnosti vyjde nové a nejlevnější předplatné Netflixu na 6,99 dolaru. To je o tři dolary méně než stávající základní předplatné. Přepočteno na české ceny by to mohlo odpovídat méně než 130 korunám měsíčně, současná nejlevnější varianta vychází na 199 korun.
S příchodem novinky se zlepšuje i dostupná kvalita přehrávání. Základní předplatné Netflixu dosud nabízelo pouze „standardní rozlišení“, tedy archaických 640 x 480 pixelů. Nově to jak u základního, tak u levnějšího předplatného s reklamou bude konečně HD, tedy 1280 x 720 pixelů. Hlavním rozdílem mezi verzí s reklamou a bez ní tedy bude hlavně přítomnost reklam, u druhé z nich ale také nepůjde stahovat tituly pro offline přehrávání.
Poslední výraznější odlišností bude dostupnost titulů. Jelikož Netflix zatím, nebo vůbec, není schopen vyjednat nové smlouvy pro veškerý obsah licencovaný od třetích stran, některé tituly nejlevnější verze streamovací služby nenabídne. V závislosti na teritoriu by přitom mělo jít o pět až deset procent celé knihovny. S původními díly Netflixu nejspíš žádný problém nebude.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs