Netflix to s hráči myslí vážně. Za 1,7 miliardy kupuje vývojářské studio, které vytvořilo hru Stranger Things

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

stranger-things

Foto: Netflix

Hrdinové seriálu Stranger Things

0Zobrazit komentáře

Netflix už nějakou dobu není jen chill. Pasivní sledování filmů a seriálů před časem rozšířil speciální epizodou Black Mirror s názvem Bandersnatch, kde si diváci mohli vybrat směřování děje. Dalším krokem ve zvyšování interaktivity platformy bylo pak loni v srpnu uvedení jednoduchých mobilních her, dostupných přímo na streamovací službě. Teď Netflix potvrdil, že jeho plány půjdou mnohem dále, koupil totiž finské herní studio Next Games.

Dosud nezávislí vývojáři vytvořili například Stranger Things: Puzzle Tales, logickou hru typu Candy Crush, obsahující vlastní příběh z populárního seriálu. Next Games stojí také za hrou The Walking Dead: Our World na motivy televizního zombie hitu Živí mrtví. Netflix teď za studio nabídl 65 milionů eur (asi 1,7 miliardy korun). „Věřím, že spolu s Next Games dokážeme vybudovat nabídku skvělých her, které potěší naše uživatele po celém světě,“ uvedl šéf her Netflixu Mike Verdu.

Zdůraznil přitom rozsáhlé zkušenosti finských vývojářů s tvorbou mobilních her podle velkých zábavních franšíz a schopné vedení firmy. „Těšíme se, že Next Games se k Netflixu připojí jako klíčové studio ve strategicky důležitém regionu a jako zdroj talentu pro naše interní herní studio,“ napsal Verdu. Streamovací služba tak dále buduje nový zdroj byznysu vedle audiovizuálního obsahu.

Netflix se do herního světa pouští paralelně s tím, co po přítoku uživatelů na počátku pandemie výrazně zpomalil jeho růst. V předchozím čtvrtletí si připsal o něco méně předplatitelů, než se očekávalo, a navíc s velice nízkým číslem počítá i pro to současné. Hodnota firmy po ohlášení takových projekcí koncem ledna spadla o pětinu.

netflix-android-games-1

Foto: Netflix

Netflix experimentuje s mobilními hrami

Na neuspokojivou rychlost růstu v poslední době narážejí také jiné služby. Disney+, které první rok od spuštění získávalo předplatitele v desítkách milionů za čtvrtletí, koncem toho loňského stagnovalo. Od té doby si výrazně polepšilo, raketový růst ale spíš končí. Nedávno zase Wall Street zklamala streamovací služba Roku. A když televize ViacomCBS, nově patřící Paramountu, ohlásila zaměření primárně na streamování, její akcie se propadly o pětinu.

Vedení Netflixu říká, že svůj potenciál poměřuje s publikem klasického pozemního vysílání, stále mnohonásobně větším než jeho uživatelská základna. Zároveň od něj ovšem už dříve zaznělo, že hlavní konkurencí pro streamovací službu je třeba hra Fortnite. Reagovat na to uvedením vlastních videoherních titulů je poměrně logické a navíc může pomoci publikum ještě více ponořit do světa seriálů či filmů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak? Tím, že jsou s nimi hry přímo propojené. Vedle Puzzle Tales od Next Games Netflix loni v listopadu nabídl také retro plošinovku Stranger Things: 1984 a Stranger Things: The Game. Služba prozatím nezveřejnila žádné konkrétní statistiky zájmu o hry, při posledním oznamování finančních výsledků jen zaznělo, že rychle roste a nabízí uživatelům nový způsob, jak interagovat se svými oblíbenými franšízami.

Akvizice Next Games, podle webu Crunchbase teprve šestá v historii Netflixu, by přitom mohla být stále jen konzervativním experimentem. Když se v hovoru s investory produktového šéfa Grega Peterse nedávno zeptali na obří nákup Microsoftu, který za vydavatelství Activision Blizzard utratil 69 miliard dolarů, odpověděl, že větší investice do her jsou ze strany streamovací služby pravděpodobné. Další by se prý mohly objevit ještě letos.

Nákup Next Games je prozatím pouze ve fázi nabídky ze strany Netflixu, jeho dokončení ale bude nejspíš jen formalitou. Jak uvádí agentura Reuters, firma finskému studiu nabídla 2,1 eura za akcii, což byl dvojnásobek jejich tehdejší hodnoty. Představenstvo Next Games už nabídku přijalo a vyzvalo akcionáře, aby udělali totéž. Očekává se, že vše bude hotovo ve druhém čtvrtletí letošního roku.

HBO ovládla Euforie. Brutální seriál o problémech mládeže je druhým nejsledovanějším v historii televize

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

euphoria-hbo-zendaya-hunter-schafer

Foto: HBO

Hunter Schafer a Zendaya v seriálu HBO Euforie

0Zobrazit komentáře

HBO v roce 2019 představilo seriál s klasickým tématem těžkostí dorůstání v současném světě, avšak pojatý mnohem radikálněji, než je zvykem. Euforie ukázala krásu mladé zamilovanosti, ale především nejtemnější stránky vztahů a hledání svého místa ve světě dospělých, od citového vydírání přes psychické a fyzické zneužívání až po závislost na tvrdých drogách. Pro mnohé kontroverzní, pro jiné brilantní seriál se stal okamžitě hitem. Teď skončila jeho druhá řada, jejíž popularitu na stanici HBO překonává jedině Hra o trůny.

Euforie se zaměřuje na příběhy několika postav, které žijí v podobném prostředí a chodí do stejné střední školy, jejich zkušenosti s traumatem, hledáním identity, přátelstvím, vztahy, láskou nebo sexem se ale velice liší. Všechny sjednocuje jen snaha nepoddat se svým osobním démonům. Ti se ale neustále vracejí, takže sledujeme jednu emočně syrovou až krutou epizodu za druhou, které daleko překračují hranice všech starších i současných dramat o náctiletých.

Dvěma postavami, jež v seriálu dostávají nejvíce prostoru, jsou Rue (Zendaya) a Jules (Hunter Schafer). Ta první je už dlouho drogově závislá kvůli psychickým poruchám a smrti svého otce, druhá je transgender dívka hledající identitu po tranzici. Jejich i mnoho dalších osudů sleduje vyprávění plné dramatických situací, násilí nebo explicitní nahoty, vše podané prostřednictvím velice propracovaného audiovizuálního stylu.

euphoria-hbo-zendaya-1

Foto: HBO

Seriál Euforie je největším hitem v historii HBO

Euforie tak vytvořila poměrně rozsáhlý svět, který v kondenzované a technicky okázalé formě zachytil mnoho aktuálních témat. Stala se hitem. Tehdy třiadvacetiletá herečka Zendaya, začínající v dětských pořadech od Disney, se díky tomu stala jednou z nejzajímavějších mladých umělkyň v Hollywoodu. Její ztvárnění postavy nestabilní Rue z ní učinilo také nejmladší vítězku ceny Emmy za hlavní ženskou roli.

Vysoce očekávaná druhá řada dramatického seriálu přišla až za dva a půl roku letos v lednu. Její natáčení začalo už počátkem roku 2020, příchod koronavirové pandemie ale produkci na dlouho zastavil. HBO místo ní nakonec připravilo dvě speciální epizody, zaměřené výhradně na postavy Rue a Jules. Ty jednak potěšily diváky dychtící po nových dílech oblíbeného seriálu, jednak více prozkoumaly charaktery hrdinek a díky skvělému hodnocení ještě navýšily očekávání pro další pokračování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá řada Euforie tak na obrazovky dorazila s okamžitým úspěchem. Sledovanost premiérové epizody byla ve Spojených státech dvojnásobná oproti vrcholu první sezóny a v televizi i na HBO Max dosáhla na 2,4 milionu diváků. Pro streamovací službu spuštěnou v polovině roku 2020 se přitom jednalo o dosavadní rekord. To byl ale jen začátek.

O necelé dva měsíce později, po vydání posledního dílu druhé řady se seriál o problémech dnešní mládeže zařadil mezi nejúspěšnější tituly v historii HBO – alespoň od roku 2004, kdy se přešlo na nový způsob měření sledovanosti. Podle samotné společnosti závěrečný díl napříč všemi platformami HBO ve Spojených státech přitáhl 6,6 milionu diváků. V průměru si jednotlivé epizody nasbíraly už 16,3 milionu zhlédnutí, což je číslo překonané jen Hrou o trůny.

euphoria-hbo-sydney-sweeney

Foto: HBO

Sydney Sweeney a Jacob Elordi v seriálu Euforie

Kromě toho Euforie ovládla také sociální média. Twitter před pár dny oznámil, že s 34 miliony tweetů se na platformě stala nejdiskutovanějším seriálem „této dekády“, tedy od roku 2020. V příspěvcích se přitom nejčastěji objevují postavy drogového dealera Fezca (Angus Cloud), hlavní hrdinky Rue a bohatého mladíka bojujícího se svou sexualitou Natea (Jacob Elordi). Server Deadline zmiňuje, že seriál HBO dominoval také diskuzím na Facebooku, Instagramu a YouTube.

Zásadní ingrediencí takového úspěchu je jistě bezpočet extrémně vypjatých situací, které se ve druhé řadě Euforie objevují. Představitelka Rue Zendaya před premiérou na svém Instagramu sama varovala, že seriál je určený jen dospělému publiku: „Tahle sezóna, možná ještě více než ta předchozí, je hluboce emocionální a zaměřuje se na témata, která mohou být znepokojující a náročná ke sledování.“

Část recenzí proto nové díly, v nichž se objevuje ještě více explicitní nahoty a násilí než dříve, kritizovala za samoúčelnost. Většina novinářů (a diváci v ještě větší míře) nicméně ocenila kvalitní scénáře, vývoj postav, dramatické emoce nebo sofistikovaný styl. HBO už počátkem února potvrdilo, že Euforie dostane také třetí řadu.