Netflix získal za první čtvrtletí téměř 10 milionů nových uživatelů. Konkurence od Applu a Disney se nebojí
Po prvním dílu finálové řady populárního seriálu Hry o trůny z produkce HBO, který tento týden pobláznil svět, a odhalení podrobností o nové streamingové službě od Disney se spekuluje, jaký vliv to bude mít na aktivitu uživatelů Netflixu. První známky bude možné pozorovat po aktuálním čtvrtletí, kdy skončí Hry o trůny, a s přelomem roku, až se začne část uživatelů přesouvat z Netflixu na Disney+, ale mezitím nejpopulárnější streamingová služba neustále roste.
Za první čtvrtletí letošního roku analytici předpokládali, že počet platících předplatitelů Netflixu globálně povyroste o 8,9 milionu, ale nakonec byl výsledek ještě lepší. Streamingová služba překvapila a počet registrovaných uživatelů v daném období stoupl o celých 9,6 milionu, což je o 16 procent více než ve stejném období v předcházejícím roce. Celkový počet uživatelů se tak posunul na 148,9 milionu.
Největší růst zaznamenává Netflix především v zahraničí, tedy mimo svůj domácí americký trh, kde již dosahuje alespoň v současné chvíli pomyslného maxima. Oproti tomu se ve zbytku světa rozšiřuje do dalších zemí, kam zároveň pouští mimo limitované nabídky filmů a seriálů, jež jsou omezeny vysílacími právy, především vlastní produkci s globálním přesahem.
V kolonce příjmů si Netflix za poslední čtvrtletí připsal obrat ve výši 4,5 miliardy dolarů, což analytici očekávali, a čistý zisk činil 344 milionů dolarů. Meziroční růsty obratu o více než 22 procent a zisku o 19 procent se nicméně příliš pozitivně nepromítly na akciovém trhu, kde se akcie Netflixu po oznámení výsledků lehce propadly, byť dnes již opět poskočily vzhůru. Důvodem byl především výhled na další čtvrtletí, v němž streamovací obr počítá se slabšími čísly. Meziročně má klesnout růst počtu nových předplatitelů, kdy jich Netflix do června plánuje získat 5 milionů, zatímco před rokem to bylo o pár set tisíc více.
Přírůstek nových uživatelů může ovlivnit i zvyšování cen předplatného, které probíhá ve Spojených státech, Mexiku, Brazílii a některých evropských zemích. Například nejoblíbenější plán v USA za 11 dolarů měsíčně čeká navýšení na téměř 13 dolarů. Změn se dočká také nejlevnější plán, který byl za 8 dolarů, nyní bude o dolar dražší.
Vezmeme-li v potaz, kolik Netflix investuje do vlastní produkce a také do rozšiřování služby dalším uživatelů, nelze se jeho kroku příliš divit. A také investoři ho kvitují. Ostatně dlouhodobý dluh Netflixu se kvůli masivním investicím do obsahu za poslední tři roky ztrojnásobil a aktuálně je ve výši 10,4 miliardy dolarů.
Do toho všeho navíc vstoupí v polovině listopadu Disney se svou službou Disney+, která bude nabízena za pouhých 7 dolarů. I když bude dostupná zpočátku pouze ve Spojených státech (do Evropy se dostane za 1 až 2 roky), nabídne na ní svou kompletní produkci starších filmů a seriálů, stejně jako produkci studia 21st Century Fox, kterou nedávno Disney odkoupilo, a samozřejmě i hity z produkce Marvelu (Avengers), Lucasfilmu (Star Wars) či Pixaru (Toy Story). Mimo to si svůj podíl na trhu ukousne také Apple s vlastní streamingovou službou, která je rovněž plánována na letošní rok. Souboj to bude jistě zajímavý.
Přestože i díky nové konkurenci, zejména v podobě Disney, přijde Netflix o několik zásadních obsahových titulů, jeho šéf Reed Hasting se nechal při včerejším hovoru s akcionáři slyšet, že se nové konkurence nebojí a neočekává, že by měla zásadním způsobem ovlivnit počet předplatitelů Netflixu. „Skvělá konkurence vás dělá lepším. Jsme nadšení, že se připojují Disney a Apple, jsou to skvělé společnosti. Už jen to, že s nimi můžeme být v jedné lize, je pro nás vzrušující,“ hlásí sebevědomě Hastings.