Neuvěřitelný pohled do života a geniální mysli Elona Muska, který stojí za úspěchem Tesly a SpaceX

0Zobrazit komentáře

Elon Musk, pro někoho zvláštní, pro někoho geniální člověk, který má za sebou desítky let podnikatelské historie a úspěšné projekty, které se mu podařilo prodat za stovky milionů dolarů. Podle jeho matky to byl od malička zapálený kluk, který věčně ležel v knihách, které postupně přerostly ve vášeň k počítačům.

Vyrůstal v Jižní Africe, kde se mu už v 11 letech podařilo vymyslet první věc – jednoduchou hru Blastar (vyzkoušet si jí můžete ZDE), kterou prodal dnes již neexistujícímu počítačovému magazínu za zhruba 500 dolarů, což by v dnešních částkách odpovídalo přibližně 1 200 dolarům.

Screen Shot 2015-09-15 at 00.23.18

Přečtěte si takéVesmírný startup Elona Muska přesáhl v podepsaných kontraktech 167 miliard korun!Vesmírný startup Elona Muska přesáhl v podepsaných kontraktech 167 miliard korun!

Po střední škole se přestěhoval ke svým kanadským příbuzným, aby nemusel nastoupit do obranných jednotek v Africe a zhruba v té samé době začal poprvé přemýšlet o svém americkém snu. O zemi, která byla podle něj plná inovátorů, volnomyšlenkářů a objevitelů. To se mu po dokončení střední školy podařilo, když vyrazil studovat na univerzitu v Pensylvánii.

A podobně jako tomu bylo u dalších kreativních lidí – nejlíp se mu pracovalo v kombinaci s několika dalšími spolubydlícími a bláznivými večírky, na kterých ale kupodivu nikdy nepil, byť se staly mezi studenty velmi populární. Univerzitou prošel naprosto hladce a díky ní navázal spoustu klíčových kontaktů.

Právě kontakty ho posunuly k jeho první reálné práci, přímo v epicentru mnoha dnešních startupů: Silicon Valley, kde pro bezpečnostní firmu navrhoval chytré bomby. Podle jeho kamarádů mu to nikdy nepřišlo jako něco nemorálního, naopak viděl v tom příležitost, jak se rychle posunout na úplně novou úroveň svých technických znalostí.

První velká pecka

Po několika letech přemýšlení nad vlastním byznysem, se připojil ke svému bratrovi a společně založili webhostingovou platformu Zip2, tehdy ještě z malého bytečku v Palo Altu. A i když bylo okolí zezačátku k tehdy trochu nejistým internetovým projektům skeptické – podařilo se jim v roce 1999 platformu prodat za bezmála 307 milionů dolarů, v přepočtu 7,47 miliard korun.

A tím to všechno začalo. Krátce na to Musk spoluzaložil společnost X.com, která poskytovala finanční služby a platby přes e-mail a která se později následujícího roku připojila ke startupu Confinity, který založil podobně smýšlející Peter Thiel. Touhle velkou událostí se zrodila jedna z nejzásadnějších služeb v historii, která ukázala směr, jakým mají jít internetové platby – PayPal.

PayPal byl ve své době inovativním platebním nástrojem, který ale bohužel v důležitém momentu trochu zaspal dobu a nechal se technologicky předběhnout rostoucí konkurencí. To vedlo k tomu, že šel v roce 2005 na prodej – a nebylo moc jiných možností, než ho prodat společnosti eBay, kterou PayPal po dlouhou dobu takřka výhradně využívalo jako způsob plateb na své platformě.

Když se vášeň stala reálným byznysem …

O zapálení Elona pro vědu a techniku ví asi každý. Co už ale ví málokdo je fakt, že před 13 lety sám založil startup SpaceX, který je v poslední době čím dál více vidět. Firma, která má momentálně na 4000 zaměstnanců se soustředí na výrobu ekonomicky přijatelných raket, které lze vysílat do vesmíru převážně za účelem zesílení signálu televizních stanic, na přepravu nákladů, výzkumné projekty nebo v blízké budoucnosti i na přepravu lidí.

Nedávno jsme informovali o tom, že SpaceX má v aktuálních kontraktech nasmlouváno přes 60 komerčních startů s obratem 167 miliard korun. Deset let vývoje navíc trvalo, než bylo možné do vesmíru vypustit jedinečný projekt Dragon – zařízení, které bylo schopné převézt a následně i vrátit náklad bez poškození a které takto převeze do 2 až 3 let i lidskou posádku.

Screen Shot 2015-09-15 at 00.23.18

Náhled projektu Dragon (Foto: SpaceX Media)

Cesta k vlastnictví Tesla Motors

Možná někoho překvapí, že Tesla Motors, dnešní fenomén mezi elektřinou poháněnými automobily, nebyla založena Elonem Muskem. V roce 2003 jí totiž založila dvojice Martin Ederhard a Marc Tarpenning. A protože nikdo z nich neměl potřebný kapitál pro zásadní růst, bylo potřeba externího financování.

A právě tady hraje Elon zásadní roli – hned v prvotním kole investic v roce 2004 se díky 7,5 milionům dolarům z vlastní kapsy připojil k vedení společnosti. Jeho cílem a cílem celé společnosti byl posun k výrobě limitovaného počtu kusů sportovní verze elektrického vozu pro vybrané early adopters k získání dalších financí a poté masivní vývoj běžných sedanů a kompaktních vozidel.

SpecsHero

Tesla Roadster Sport (zdroj: Tesla Motors)

Kromě zásadních rozhodovacích privilegií se Elon připojil i k designu prvního sportovního vozu pod značkou Tesla s názvem Roadster Sport. Za svojí práci získal několik prestižních ocenění a právě díky němu se podařilo dostat Teslu tam, kde je dnes. Jde o pravděpodobně designově a výkonově nejlepší elektromobil na světě.

Na druhou stranu se za dalších dlouhých 11 let potýkala Tesla s mnoha zásadními finačními problémy, které málem vedly k bankrotu. Vždy se mu ale podařilo situaci zachránit, ať z vlastních nebo externích zdrojů.

Pár zajímavostí z osobního života

Na závěr pár detailů z Muskova soukromí, které je takovým temným odrazem tvrdé práce, kterou musí do svých projektů vkládat. Každý týden efektivně pracuje více než 100 hodin a jak sám říká – dokud to jde, pracujte tvrdě, protože to, co díky svému tempu dokážete stihnout za 4 měsíce, jiní stihnou za rok.

Ve svých 44 letech má celkem 6 synů a za sebou dva rozvody, jeden dokonce proběhl s jeho aktuální ženou. Výrazně se zapojuje také do politiky, kde dokázal lobovat za několik zásadních věcí a kde mu získané vazby pomohly při výstavbě elektrárny na baterie pro elektromobily Tesla v americké Nevadě.

tesla

Foto: Maurizio Pesce / Flickr