Nízkonákladovou aerolinku WOW Air má z dluhů dostat miliardová investice. Zatím se zbavuje spojů a letadel

wowair

Foto: WOW Air

Letadlo WOW Air

0Zobrazit komentáře

Mezi obrovské letecké dopravce se v posledních zhruba 10 letech začaly postupně řadit i takzvané lowcosty, tedy nízkonákladové aerolinky, které se vyznačují menším pohodlím, omezeným prostorem a většinou i placeným občerstvením, výběrem sedadla, platbou za zavazadlo či omezenou pomocí při odbavení. To vše výměnou za často až extrémně nízkou cenu. Jednou takovou společností je také islandská aerolinka WOW Air, která se vyznačuje typickým fialovo-růžovým designem s obrovským nápisem WOW.

WOW Air byla jedna z vůbec prvních aerolinek, která začala létat za velmi nízké ceny mimo Evropy i do USA, kam postupně napojila až 11 různých spojů. Poslední rok se jí ovšem nedařilo a utápěla se v dluzích, za poslední měsíce se byla proto nucena zbavit několika svých větších letadel, které vykazovaly ztrátu, a také zrušením některých spojení, kde nebyla plná vytíženost. Zdálo se, že pokud se nestane zázrak, aerolinka v příštích 12 měsících zkrachuje.

Dlouhodobá vyjednávání s jejím investičním partnerem Indigo Partners nicméně během minulého týdne potvrdila, že si jde WOW Air pro novou investici, a to až ve výši 9,4 miliardy islandských korun, respektive kolem 1,7 miliardy korun. To by mělo islandskou aerolinku na nějaký čas podržet a umožnit tak k zákazníkům vrátit některé ztracené spoje. Peníze ovšem aerolinka zatím nemá, dle oficiálních informací si obě společnosti prošly due diligence (zjišťováním všech relevantních informací a dat) a nyní uzavírají finální podmínky.

woair

Letadlo nízkonákladové aerolinky WOW Air

Indigo Partners je známo vlastnictvím další nízkonákladové aerolinky Spirit Airlines, která byla ještě v roce 2006 na pokraji bankrotu. Díky finanční injekci a mnoha změnám se jí ale na americkém trhu začalo během let dařit natolik, že je aktuálně jednou z vůbec nejvyužívanějších společností. Stejně jako v případě WOW Air si u ní ale připlatíte za sedadla, zavazadla, občerstvení či check-in na letišti. Jen za poslední čtvrtletí Spirit Airlines vykázala příjmy ve výši 97,5 milionu dolarů.

spendeeappx

Přečtěte si takéČeský fintech Spendee získal od ČNB jako první licenci k přímému propojení s bankamiČeský fintech Spendee získal od ČNB jako první licenci k přímému propojení s bankami

Samotný WOW Air tak po posledních změnách, které představovaly i možnou akvizici společností Icelandair, ze které nakonec sešlo, bude provozovat 11 letadel z původních 20. Jedno totiž pronajala Aruba Airlines, čtyři prodává pro navýšení hotovostních rezerv a dalších se zbavuje v rámci svého speciálního leasingu, kde se po jeho ukončení rozhodla smlouvu neprodlužovat, ani letadla neodkupovat. Aktuálně tak bude WOW Air létat již „pouze“ do 32 destinací, včetně Berlína, Londýna, Frankfurtu, San Franciska, New Yorku či Vancouveru.

O WOW Air bylo nejvíce slyšet v roce 2015 při spouštění letů mezi Reykjavíkem a Los Angeles či San Franciskem ve Spojených státech. Aerolinka tehdy začala s akcí, ve které nabízela lety za pouhých 99 dolarů, v přepočtu tedy asi 2 250 korun. Samozřejmě bez zavazadel či občerstvení, ale i tak šlo o jednu z vůbec prvních aerolinek s podobnou akcí, která se čas od času objevuje znovu.

55158fff96bfd1f1482d3e67_5-wowairrkv-cr-bergsveinn-norddahl

Stávající spoje by měly být víceméně aktivní až do ledna, poté proběhnou další změny. Mimo rušení spojů a zbavování se letadel muselo WOW Air také propustit 13. prosince 111 zaměstnanců, kteří se připojili k předchozím 350 propuštěným lidem. I tak aerolince nadále zůstává přibližně tisícovka zaměstnanců. „Tohle je jednoznačně jeden z nejsložitějších dnů v historii WOW Air. Máme spoustu lidí, kteří dali WOW Air všechno a umožnili mu stát se realitou, i proto mě nutné propouštění tolik mrzí. Nicméně abychom zajistili budoucí chod WOW Air, nemáme jinou možnost, než učinit tyto drastické změny,“ říká k situaci šéf a zakladatel WOW Air Skuli Mogensen.

Zdá se, že se tak není čeho bát, a výše zmíněnými změnami spojenými s finanční injekcí WOW Air problémy ustojí, stejně jako je ustáli jeho konkurenti. Jde ovšem vidět, jak moc složité je v letecké dopravě nabízet jiné služby než tradiční hráči a jak i jedna malá chyba může znamenat pro firmu konec. Podobně to měl například i irský Ryanair, jehož piloti nedávno protestovali za lepší podmínky a firmě značně poklesly příjmy i zisk.

Foto: Nicky Boogard / Flickr

České e-shopy trhají rekordy. Za jediný den Češi na internetu poprvé utratili přes 1 miliardu korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

alza-vydej-top
0Zobrazit komentáře

V předvánočním čase, kdy se ve velkém nakupují dárky, se tradičně daří internetovým obchodům. Jejich obraty jsou obvykle proti zbytku roku několikanásobné a v mnoha případech budou letos rekordní. V pondělí 10. prosince totiž Češi v e-shopech nechali poprvé v historii během jediného dne více než 1 miliardu korun. Navíc se očekává, že by těchto dní mohlo být až do Štědrého dne ještě několik.

Překonání magické hranice oznámila Asociace pro elektronickou komerci (APEK), podle které přesáhly obraty e-shopů v pondělí 10. prosince 1,1 miliardy korun. Jednoznačně se tak potvrzuje trend, že zákazníci stále více nakupují na internetu, než aby navštěvovali kamenné obchody a nákupní centra. Na internetu má letos nakoupit alespoň některé dárky 86 % uživatelů.

„České e-commerce se daří dlouhodobě, letos by dosažené výsledky mohly dokonce překonat původně očekávaný 16% meziroční růst. Vánoční sezona je z tohoto pohledu klíčová. A podle dat, která máme k dispozici, bude ta letošní z pohledu e-shopů opravdu vydařená. Jen v právě probíhajícím týdnu budou obraty atakovat 5 miliard korun,“ hodnotí aktuální prodeje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

mall.cz-box-mallbox

Mall.cz umí zboží doručit do svých Mall Boxů

Češi stále více volí osobní odběr

Zajímavé je však to, že zatímco lidé stále více nakupují online, tak také stále ve větší míře využívají osobní odběry. Podle APEK dnes 44 % uživatelů při nákupu v e-shopu zvolí osobní odběr, což je změna proti předchozím letům, kdy se zboží více doručovalo až domů. „Zájem o osobní odběr u zákazníků dlouhodobě roste. Tento trend souvisí s prolínáním online a offline obchodů, a to společně se širokou nabídkou odběrných míst externích dopravců,“ říká Jan Vetyška.

dhl-praha-kancelare-7

Přečtěte si takéDo kanceláří neinvestují jen technologické firmy. Podívejte se do nových prostor DHL v PrazeDo kanceláří neinvestují jen technologické firmy. Podívejte se do nových prostor DHL v Praze

Mnoho lidí (11 %) také volí variantu doručení balíku do zaměstnání, kde jsou zpravidla během dne jednodušeji k zastižení. Zbylých 45 % zákazníků si pak zboží nechává klasicky doručit domů. Například největší český e-shop Alza.cz se na vánoční nápor připravil i tím, že k bleskovému výdeji připravil své tři centrální sklady, čímž lidem přidal další možnost, kde si mohou zboží snadno vyzvednout. Vedle toho má i vlastní AlzaBoxy, konkurenční Mall.cz zase Mall Boxy a stále více e-shopů spolupracuje se službami jako Zásilkovna nebo Uloženka, které celý proces usnadňují.

„Nakupujícím vyhovuje, že nejsou nucení řešit konkrétní čas převzetí zboží od dopravce a mohou si jej vyzvednout dle svých potřeb,“ potvrzuje Vetyška z APEK, ale zároveň upozorňuje, že s blížícím se Štědrým dnem jsou už pak zahlcené prakticky všechny výdejní a doručovací kanály. Při doručení mimo vlastní výdejny jednotlivých e-shopů proto Vetyška doporučuje objednávat nejpozději 17. nebo 18. prosince.