Notino dál neohroženě roste. Loni v Evropě poprvé prodalo parfémy a kosmetiku za více než 30 miliard

Prodejce letos oslavuje dvacet let od založení, loni se mu dařilo růst o více než čtvrtinu. Největším trhem je pro něj Polsko následované Českem.

Peter BrejčákPeter Brejčák

notino-1Insider

Foto: CzechCrunch

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel e-shopu Notino

0Zobrazit komentáře

Největšímu online prodejci parfémů a kosmetiky v Evropě se i navzdory loňské nepříznivé situaci na maloobchodním trhu stále daří. E-shop Notino, který před dvaceti lety založil dnes již miliardář Michal Zámec, během posledního fiskálního roku od května 2023 do dubna 2024 podle svého vyjádření dosáhl obratu ve výši 1,34 miliardy eur, v přepočtu 33,6 miliardy korun.

Jeho meziroční růst tak dosáhl 28 procent a čeští zákazníci se na výkonu podepsali podílem čtrnáct procent, díky čemuž se u nás Notino zařazuje mezi desítku největších online obchodníků v zemi. Největším trhem pro Notino je ale Polsko s podílem patnáct procent, domácí Česko je tak druhé. Tržby e-shopu rostly ve všech sedmadvaceti zemích, kde působí, nejrychleji pak v Estonsku (o 108 procent) a ve Švýcarsku (o 82 procent).

V rámci expanze loni Notino otevřelo poloautomatizované distribuční centrum v italském Miláně. „Itálie patří mezi naše klíčové trhy, na obratu se podílela z 8,6 procenta. Díky otevření tamního nového distribučního centra jsme výrazně zefektivnili doručení zásilek nejen v Itálii, ale i v dalších zemích jižní Evropy,“ komentuje generální ředitel Notina Zbyněk Kocián.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letos firma otevřela další distribuční centrum v polském Głuchowě, kromě toho provozuje další dvě v Česku a jedno v Rumunsku. Celkem mělo na Notinu v posledním roce nakoupit 29 milionů zákazníků dohromady 75 milionů produktů. Sortiment jich tvoří sto tisíc od 2 700 značek. Notino také provozuje šestadvacet kamenných prodejen v sedmi zemích.

V březnu jeho vedení oznámilo, že investovalo desítky milionů korun do startupu Talentpilot stojícím za platformou pro tvorbu lepšího pracovního prostředí. Naopak ještě koncem roku společnost i ostatní akcionáři prodali svoje podíly v logistické skupině Packeta, matce Zásilkovny. Notino v ní drželo téměř 21 procent a na prodeji podle odhadu vydělalo kolem 1,5 miliardy korun.

zbynek-kocian

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel e-shopu Notino

Nyní je cílem firmy další růst. „Technologicky se přizpůsobujeme tak, aby bylo Notino odolné a připravené na kontinuální růst. Musíme si uvědomit, že se zvýšeným objemem objednávek se zvyšuje i nápor na naše interní IT systémy a logistiku,“ dodává Kocián s tím, že obecnou vizí je pak propojování krásy s technologiemi.

Zákazníkům proto loni Notino představilo službu Můj Discovery box, kde umožňuje personalizovaný výběr pěti vzorků. Pomocí virtuálního zrcadla, které prezentovalo i na kostce nad ledovými plochami na stadionech během hokejového mistrovství světa, mohli zákazníci vyzkoušet dekorativní kosmetiku, má ale i nástroje pro výběr vůně či péče o pleť. Ty promovalo také v ambasadorských kampaních, v Česku takto spolupracuje s Ewou Farnou.

Zásilkovna se zbavuje jednoho ze svých produktů. Místo vypnutí jej nakonec prodala

Logistická skupina prodala produkt Xemel do rukou startupu Omnicado, který se zaměřuje na integraci e-shopů na online tržiště.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zas

Foto: Zásilkovna

Výdejní box Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Logistická firma Packeta, matka Zásilkovny, ke konci července oznámila, že postupně ukončí provoz produktu Xemel se zaměřením na feed management e-shopů, který si pořídila před čtyřmi lety. Nakonec ale projekt přežije – kupuje jej totiž startup Omnicado, jenž obchodníkům pomáhá s napojením na zdejší i zahraniční tržiště. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.

Co se prodává: Produkt Xemel a související Shopify aplikace od společnosti Trayto.

Kdo je prodává: Zásilkovna, respektive její mateřská skupina Packeta. Ta si Trayto pořídila před čtyřmi lety s cílem pomáhat e-shopům, tedy svým klientům, expandovat do zahraničí. Koncem července Packeta oznámila, že už produkt Xemel nebude provozovat a ke konci září ukončí jeho činnost.

Kdo Xemel kupuje: Společnost Omnicado se zaměřením na integraci e-shopů na online tržiště. „Převzetí Xemelu a Shopify aplikace nám umožní rozšířit produktovou nabídku nejen pro stávající zákazníky Omnicada. Zároveň oslovujeme stávající zákazníky Xemelu s nabídkou pokračování spolupráce,“ komentuje Lukáš Huňka, zakladatel a ředitel Omnicado.

Co dělá Xemel: E-shopům bez nutnosti znát programování pomáhá budovat a editovat produktové feedy, ať už pro srovnávače zboží nebo pro online tržiště. Nabízí také spojení více dodavatelských feedů pro jednotný import či slučování dat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co dělá Omnicado: Svým zákazníkům nabízí integrace na nejznámější světové i lokální marketplace platformy jako například Amazon, Allegro, Kaufland či Alza. Kromě samotného napojení produktů a objednávek pomáhá platforma e-shopům také s tiskem dopravních štítků nebo organizací skladu.

Jaký je další kontext: Omnicado má na své palubě také investora – Oldřicha Bajera, spoluzakladatele portálu Centrum.cz či bývalého ředitele Mall Group. Do startupu investoval v květnu loňského roku.

Na druhé straně Packeta ke konci loňska změnila majitele, kdy ji získala skupina investorů na čele s miliardářem Jiřím Šmejcem a jeho Emma Capital. V únoru pak zakladatelku Simonu Kijonkovou ve vedení Packety vystřídal bývalý šéf Air Bank a německého Rohlíku Erich Čomor. „Zásilkovna je trochu unavená, jdu ji nakopnout,“ komentoval Čomor v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch.

Co říká Zásilkovna: „V rámci Packeta Group jsme se rozhodli soustředit na náš core business a produkty Xemel a Bidding Tools dále nerozvíjet. Zároveň jsme hledali někoho, kdo by měl o produkty zájem a tím jsme zajistili, že zákazníci, kteří chtějí službu dále využívat, ji budou mít k dispozici. To se nyní podařilo v případě aplikace Xemel, jejíž provoz a další rozvoj bude od 1. října přebírat společnost Omnicado. S Omnicado nyní spolupracujeme na tom, aby přechod zákazníků, kteří budou mít o službu dále zájem, od nás k Omnicado byl naprosto hladký, bez komplikací a bez přerušení,“ uvedla PR manažerka Tereza Kotková.

Jak velká je transakce: To ani jedna ze stran nekomentuje, podle vyjádření záleží také na budoucích výnosech a objemu zákazníků.

oldrich-bajer2-23

Přečtěte si takéExšéf Mallu investuje do startupu Omnicado, i díky CzechCrunchiExšéf Mallu investuje do startupu, který pomáhá e-shopům za hranice. A napomohl tomu CzechCrunch

Jaký je časový rámec a co se změní: Produkty a veškerá zákaznická obsluha přechází na Omnicado k prvnímu říjnu. V produktové nabídce ani v ceníku se aktuálně nic nemění. Omnicado počítá s novými funkcemi Xemelu na začátek příštího roku, v ceníku současných služeb se však minimálně v příštích dvanácti měsících pro stávající zákazníky nic měnit nemá.

Jaké jsou personálie: Spolu s převzetím produktů přechází do týmu Omnicada i Tomáš Pavelek, dlouholetý produktový ředitel společnosti Trayto a duchovní otec Xemelu. „Věřím, že pod křídly Omnicada se nám podaří posunout Xemel na novou úroveň. Zkušenosti Omnicada v oblasti organizace e-shopových dat nám pomůže přidat celou řadu nových funkcí,“ říká Tomáš Pavelek.

Co bude dál: „Obě platformy budeme nyní postupně propojovat tak, aby bylo jejich používání pro zákazníka ještě pohodlnější než nyní a zároveň aby dokázal díky jednomu napojení dat řešit všechna další napojení právě u nás,“ doplňuje Lukáš Huňka.