Notino dál neohroženě roste. Loni v Evropě poprvé prodalo parfémy a kosmetiku za více než 30 miliard

Prodejce letos oslavuje dvacet let od založení, loni se mu dařilo růst o více než čtvrtinu. Největším trhem je pro něj Polsko následované Českem.

Peter BrejčákPeter Brejčák

notino-1Insider

Foto: CzechCrunch

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel e-shopu Notino

0Zobrazit komentáře

Největšímu online prodejci parfémů a kosmetiky v Evropě se i navzdory loňské nepříznivé situaci na maloobchodním trhu stále daří. E-shop Notino, který před dvaceti lety založil dnes již miliardář Michal Zámec, během posledního fiskálního roku od května 2023 do dubna 2024 podle svého vyjádření dosáhl obratu ve výši 1,34 miliardy eur, v přepočtu 33,6 miliardy korun.

Jeho meziroční růst tak dosáhl 28 procent a čeští zákazníci se na výkonu podepsali podílem čtrnáct procent, díky čemuž se u nás Notino zařazuje mezi desítku největších online obchodníků v zemi. Největším trhem pro Notino je ale Polsko s podílem patnáct procent, domácí Česko je tak druhé. Tržby e-shopu rostly ve všech sedmadvaceti zemích, kde působí, nejrychleji pak v Estonsku (o 108 procent) a ve Švýcarsku (o 82 procent).

V rámci expanze loni Notino otevřelo poloautomatizované distribuční centrum v italském Miláně. „Itálie patří mezi naše klíčové trhy, na obratu se podílela z 8,6 procenta. Díky otevření tamního nového distribučního centra jsme výrazně zefektivnili doručení zásilek nejen v Itálii, ale i v dalších zemích jižní Evropy,“ komentuje generální ředitel Notina Zbyněk Kocián.

Letos firma otevřela další distribuční centrum v polském Głuchowě, kromě toho provozuje další dvě v Česku a jedno v Rumunsku. Celkem mělo na Notinu v posledním roce nakoupit 29 milionů zákazníků dohromady 75 milionů produktů. Sortiment jich tvoří sto tisíc od 2 700 značek. Notino také provozuje šestadvacet kamenných prodejen v sedmi zemích.

V březnu jeho vedení oznámilo, že investovalo desítky milionů korun do startupu Talentpilot stojícím za platformou pro tvorbu lepšího pracovního prostředí. Naopak ještě koncem roku společnost i ostatní akcionáři prodali svoje podíly v logistické skupině Packeta, matce Zásilkovny. Notino v ní drželo téměř 21 procent a na prodeji podle odhadu vydělalo kolem 1,5 miliardy korun.

zbynek-kocian

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Zbyněk Kocián, výkonný ředitel e-shopu Notino

Nyní je cílem firmy další růst. „Technologicky se přizpůsobujeme tak, aby bylo Notino odolné a připravené na kontinuální růst. Musíme si uvědomit, že se zvýšeným objemem objednávek se zvyšuje i nápor na naše interní IT systémy a logistiku,“ dodává Kocián s tím, že obecnou vizí je pak propojování krásy s technologiemi.

Zákazníkům proto loni Notino představilo službu Můj Discovery box, kde umožňuje personalizovaný výběr pěti vzorků. Pomocí virtuálního zrcadla, které prezentovalo i na kostce nad ledovými plochami na stadionech během hokejového mistrovství světa, mohli zákazníci vyzkoušet dekorativní kosmetiku, má ale i nástroje pro výběr vůně či péče o pleť. Ty promovalo také v ambasadorských kampaních, v Česku takto spolupracuje s Ewou Farnou.