Novak Djoković se stal nejdéle vládnoucí jedničkou. Překonal tenisovou legendu Steffi Grafovou

Elitní srbský tenista strávil na prvním místě žebříčku ATP bezprecedentních 378 týdnů. Teď vyhlíží další – rekordní grandslam.

Filip HouskaFilip Houska

Novak Djoković s trofejí z loňského turnaje Rome Masters v Itálii

0Zobrazit komentáře

Novak Djoković už je ve fázi, kdy mu stačí jen málo k tomu, aby bořil historické tenisové rekordy. A teď to znovu potvrdil. Na vrcholu žebříčku ATP strávil tolik týdnů, že pokořil i dosavadní milník, který přes dvě dekády držela legendární německá tenistka Steffi Grafová. V součtu byl papírově nejlepším tenisovým hráčem planety dlouhých 378 týdnů.

Před startem Australian Open byl Novak Djoković ještě na pátém místě žebříčku. Protože ale první letošní grandslamový turnaj s jistotou ovládl, když ve finále porazil svého řeckého soka Stefanose Tsitsipase, vyšvihl se o nevídaných pět míst – a skončil znovu na trůnu. Od tohoto momentu se počítaly další týdny, které na prvním místě stráví.

Že atakuje rekord, bylo každému nad slunce jasné. Potřeboval jen málo k tomu, aby překonal bývalou hvězdu Steffi Grafovou, která na vrcholu žebříčku WTA strávila 377 týdnů. Tento počet srovnal minulý týden, proto nic nebránilo skutečnosti, že historickým rekordmanem se stane právě pětatřicetiletý rodák ze srbského Bělehradu.

„Samozřejmě s vaší láskou a velkou silou, kterou jste mi v průběhu let dávali, se mi během mé kariéry podařilo dosáhnout mnoha fantastických úspěchů,“ zmínil Djoković ve svém poděkování na Instagramu. „Nejnovějším úspěchem je překonání rekordu jedné z největších a nejlegendárnějších tenistek. Jsem nesmírně hrdý,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s Djokovićem se v této elitní pětce nachází ještě česko-americká tenistka Martina Navrátilová, která byla na vrcholu 332 týdnů, slavná Serena Williamsová s počtem 319 týdnů a ikona ze Švýcarska Roger Federer, jenž na trůnu seděl 310 týdnů, z toho 235 týdnů nepřetržitě, na což ani Djoković nedosáhl. Ten byl na prvním místě nepřetržitě „jen“ 122 týdnů.

Motivaci být ještě lepším má ale hrdý Srb neustále. Připravuje se totiž na potenciální zisk v pořadí třiadvacátého titulu z grandslamového turnaje, tedy toho nejprestižnějšího, čeho lze v tenisu dosáhnout. Zatím si schraňuje dvaadvacet trofejí, stejně jako rival ze Španělska Rafael Nadal – a očekávané French Open v Paříži, které startuje 28. května, může rozhodnout.

McLaren doplnil své formule o displeje jako z Kindlu. Mohou změnit přístup ke sponzorům

Když bude závodník zabírán kamerami, může být na displeji zobrazen jiný sponzor. Nebo budou rotovat v pravidelných intervalech.

Filip HouskaFilip Houska

Návrh bez názvu – 1

Foto: McLaren

McLaren MCL60

0Zobrazit komentáře

Zatímco vy používáte Kindle pro čtení knih, McLaren chce s touto technologií udělat výraznou změnu v tom, jak se během závodů F1 dělá reklama sponzorům. Na svou nejnovější formuli totiž implementoval displejové panely, ve kterých mohou rotovat loga partnerů. Konkrétně pro závodní stáj McLaren Racing může jít o velmi užitečnou věc – ostatně má přes čtyřicet sponzorů. A plochy na monopostu se také nedají nafukovat donekonečna.

Monoposty na okruzích F1 občas působí jako takový pojízdný Times Square nebo Piccadilly Circus, tedy dvě lokality (jedna v New Yorku, druhá v Londýně), kde se to hemží reklamami. Sponzoři jsou pro závodní stáje zkrátka nedílnou součástí byznysu a nejlepší cestou, jak jim zajistit vizibilitu, je jejich umístění na samotné formule. Když jich je ale mnoho, může se stát, že už nezbývá místo, kam loga dát.

Se zajímavou myšlenkou přišel McLaren Racing, jehož barvy budou v letošní sezóně reprezentovat Lando Norris a Oscar Piastri. V říjnu minulého roku představil speciální displejové panely, vycházející z technologie známé ze čteček knih značky Kindle, díky kterým zajistí, že se jednotlivá loga partnerských firem budou moci měnit podle daného časového intervalu, případně tak, jak bude zrovna třeba.

V praxi to tak může znamenat, že pokud bude závodník dané stáje například v první trojici, kterou více zachycují kamery pro televizní přenosy, zobrazí se na displejích v okolí kokpitu jen ti sponzoři, kteří jsou pro organizaci nejzásadnější. Jakmile se propadne, objeví se znovu pravidelná rotace v intervalech po čtyřiceti pěti vteřinách. Žádná z těchto změn by se pak neměla nijak odrazit na výkonu samotného auta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakákoliv hmotnost navíc totiž může vlastnosti formule na trati ovlivnit, displejová technologie na bázi takzvaného elektronického papíru (e-ink) ovšem váží pouhých 190 gramů. McLaren Racing testuje tyto systémy dva, jeden z každé strany vedle kokpitu, dohromady tak jde o necelého půl kila dodatečné váhy, což žádný znatelný rozdíl udělat nemá. Řešení, na kterém stáj spolupracuje s firmou Seamless Digital, by se mělo objevit na helmě závodníka.

Po stránce techničtějších parametrů mají být panely napájeny vlastním elektrickým systémem, přičemž už proběhla početná testování kvůli teplu a vibracím, kterým jsou formule na tratích vystavovány. Vše mělo dopadnout podle představ. Nové monoposty s označením MCL60, které poprvé do ostrého závodu vyjedou v neděli 5. března v Bahrajnu, by tak technologii už měly mít plně integrovanou.

Ve výsledku pak bude zajímavé sledovat, jak se k něčemu takovému postaví samotní sponzoři. V závodních komunitách se řeší otázka, jestli budou ochotni například platit vyšší poplatky, když v konkrétních úsecích závodu dostanou na displejích samostatný prostor k propagaci. A také se debatuje o tom, že McLaren nebude muset plochu využívat jen pro zobrazování sponzorů, ale i důležitých informací o závodě.