Obchodní řetězec Penny Market začíná prodávat chléb a tyčinky z cvrčků od českého startupu SENS
Diskontní síť Penny Market si pro příznivce alternativní stravy připravila skutečnou lahůdku. V sortimentu nově nabízí speciální chléb, který je částečně vyrobený z cvrčků. Za tímto potravinářským experimentem stojí český startup SENS, který cvrčky běžně používá pro své výrobky, konkrétně pro energetické tyčinky.
Zabalený chléb, který se v obchodech Penny Market od včerejšího dne prodává za 49,90 Kč, vypadá na první pohled zcela normálně. Po přečtení složení se však celá situace mění — chléb od SENS je z 10 procent vyroben z takzvané cvrččí mouky, díky které má chléb vyšší podíl vlákniny a bílkoviny než běžné pečivo. Řečeno čísly, na každý kus se použije 198 nadrcených cvrčků.
Podle obchodní ředitele řetězce Penny Market Marka Doležala je nabídka cvrččích potravin, respektive chlebu a fitness tyčinek, časově omezená. Nebude se jednat o stálé produkty v těchto supermarketech, ale o přiblížení alternativní stravy běžné veřejnosti, která o používání hmyzu v jídlech například nikdy neslyšela.
Potraviny budoucnosti
Startup SENS, který založilo duo Daniel Vach–Radek Hušek, se produkcí cvrččí mouky zabývá již minimálně rok. Ostatně po tuto dobu dodává své fitness a proteinové tyčinky nejen českým zákazníkům, ale také zahraničním, zejména německým. A důraz na prosazení alternativních potravin z hmyzu nehodlá zpomalovat — ještě letos v září by měl otevřít největší automatizovanou cvrččí farmu na světě, která se buduje v Thajsku. Tam by se měly produkovat až 3,5 tuny cvrččí mouky měsíčně.
„Cvrčci a hmyz jsou potravinou budoucnosti. Chleba vyrobený s podílem cvrčků je výrazně výživnější a více zasytí. Věříme, že si jej zákazníci oblíbí a nám se tak bude nadále dařit bořit stigma, že hmyz se přeci jíst nedá,” komentuje Radek Hušek, spoluzakladatel SENS, jejich angažmá v síti Penny Market.