Objednat přes aplikaci, vyzvednout a jít. Fastfoodový řetězec Chipotle otevírá svou první digitální restauraci bez stolů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

chipotle-tacos

Foto: Chipotle

Ikonické tacos od Chipotle

0Zobrazit komentáře

Důležitou součástí restaurace je kromě jídla také její design, atmosféra a zkrátka vše, co ovlivňuje, jak se v ní cítíme. Nová newyorská pobočka Chipotle, jednoho z největších amerických fastfoodových řetězců, na všechny tyto aspekty myslí, ale nechce, aby se v ní lidé zdržovali. Funguje tedy pouze jako výdejní místo, kde si jen vyzvednete krabičku s jídlem.

V době pandemie bylo něco podobného jen otázkou času. Mnoho restaurací po celém světě je zavřeno a další hledají způsoby, jak svůj byznys v těchto náročných měsících udržovat. Ačkoliv karanténa vývoj situace urychlila, způsob, jakým lidé přistupují ke stravování, se mění dlouhodobě a je poháněný technologiemi. A týkají se i objednávání jídla.

Zákazníci do první „digital-only“ prodejny Chipotle, zaměřující se na mexickou kuchyni, přijdou až poté, co si vybrali menu v aplikaci a lidé ve výdejně ho začali připravovat. Na místě už tak v mnoha případech nemusejí dále čekat a stačí jim, když na pokladně sdělí patřičný kód.

Pak dostanou objednávku a mohou jít. Vlastně musí – na pobočce je totiž jen pár stolečků a lavička, která je připravena pro několik čekajících. Celou myšlenkou je minimální fronta, rychlé a hladké fungování a v neposlední řadě snadnější sociální distancování.

Chipotle-Digital-Kitchen

Foto: Chipotle

Nová pobočka Chipotle v New Yorku má stoličky jen pro čekající

Interiér této „digitální“ pobočky je navržený tak, aby stále zprostředkovával typickou atmosféru řetězce Chipotle se všemi charakteristickými zvuky a vůněmi vycházejícími z otevřené kuchyně. Vše ale slouží především k zachování identity značky, která v tomto případě prezentuje výrazně jinou zkušenost.

Ve výdejně si například nelze ani objednat u pokladny. To lze skutečně pouze přes aplikaci, ať už přímo té od Chipotle nebo třetích stran jako Uber Eats. Kromě osobního vyzvednutí je zde samozřejmě i možnost nechat si jídlo dovézt až ke dveřím.

I když se tak může zdát, že výdejní Chipotle je do velké míry reakcí na pandemii (ostatně i v Česku teď restaurace fungují jen jako výdejní okénka), spíše tomu tak není. Americký fastfoodový řetězec zkrátka už dlouhodobě zaznamenává rostoucí zájem o objednávání jídla online. Za poslední čtvrtletí, ač vzhledem k situaci méně vypovídající o normální době, si lidé svůj oběd vybrali na webu firmy až v polovině případů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Idea restaurace určené pouze pro take away není nová. Počet takto fungujících podniků se výrazně zvýšil hlavně v současné době pandemie, o trendu by šlo nicméně mluvit i mimo ni. Nová pobočka v New Yorku je jen jedním z prvních příkladů, kdy se do konceptu tzv. ghost kitchen pouští tak velký fastfoodový řetězec poháněný výrazným nárůstem online objednávek.

Chipotle v Česku dostupné není, téměř s jistotou ovšem můžeme předpokládat, že se do budoucna bude model ghost kitchen výrazně rozšiřovat napříč celým průmyslem. McDonald’s v Londýně otevřel pobočku tohoto typu už loni a experimentují s nimi také další řetězce. Deník Washington Post pak cituje projekci Euromonitoru, podle níž budou ghost kitchens do roku 2030 představovat trh s obratem bilionu dolarů.

chipotle-new-york-digital-kitchen-ghost-kitchen-2

Foto: Chipotle

Exteriér nové digitální kuchyně Chipotle

Jelikož se rapidně vyvíjí koncept home office a nejen velké technologické firmy s ním počítají jako s regulérní náhradou typického pracovního režimu, rychle roste také rozvoz jídla spojený s výdejnami. „Digitální kuchyně obsahuje inovativní vlastnosti, které doplní náš rychle rostoucí digitální byznys a zároveň našim hostům poskytne pohodlnou a hladkou zkušenost,“ říká Curt Garner, technologický šéf Chipotle.

onemenu-kratky-pohlreich-treslin

Přečtěte si takéStoryous spojuje síly se Zdeňkem Pohlreichem a dalšími. Spouští rozvoz jídel, který má být férovější k restauracímStoryous spojuje síly se Zdeňkem Pohlreichem a dalšími. Spouští rozvoz jídel, který má být férovější k restauracím

Server CNN přitom zmiňuje ještě další zásadní výhodu nového typu pobočky. Je mnohem menší. Pro firmu to znamená podstatně nižší nájem, náklady na interiérový design, zaměstnance a z toho vyplývající možnost otevřít větší množství výdejen. Přímo Chipotle ve spojitosti s tím mluví o rozšiřování byznysu mimo „tradiční lokace“. Získá díky tomu nové zákazníky a ti zase širší výběr.

Nevařit doma už zkrátka neznamená to, co ještě před několika lety. Na jednu stranu má čím dál více lidí možnost si nechat právě uvařené jídlo dovézt domů, na stranu druhou se návštěva „restaurace“ může stát otázkou několika desítek vteřin. Zmizení klasických podniků, kde se samotné jídlo stává také společenskou událostí, samozřejmě nehrozí. Například fastfoodové řetězce se ale přizpůsobují alternativním formám stravování, které s námi podle všeho zůstanou.

https://www.youtube.com/watch?v=ufzLsR1HE-E

 

Čínská automobilka Nio letos vyrostla už o více než 1 000 %. Po šesti letech na trhu je hodnotnější než GM, Ford či BMW

nio-ec6

Foto: Nio

Elektrické SUV kupé Nio EC6

0Zobrazit komentáře

Poslední roky mladým automobilkám vyloženě přejí a platí to především o těch, které se od začátku soustředí na elektromobilitu. Rivian nabírá miliardy dolarů, Nikola až donedávna též předváděla spanilou jízdu a Teslu Elona Muska snad ani není potřeba zmiňovat. Tento boom se však netýká jen Spojených států. I na druhém konci planety, v Čínské lidové republice, rostou automobilky jako houby po dešti. Na rozdíl od amerických kolegů je o nich ovšem slyšet jen pomálu.

Xpeng či Li Auto jsou poměrně mladé čínské automobilky, jejichž hodnota akcií v tomto roce rostla o desítky procent, a přesto je u nás zná málokdo. Mnoho Evropanů nezná ani automobilku Nio, která byla založena teprve v roce 2014, ale zejména v Číně si buduje velmi slušnou pozici. Navíc Nio postupně začíná vystrkovat růžky i mimo rychle rostoucí asijský trh, za což vděčí raketovému růstu, kterého se dočkala během posledního roku.

Zatímco ještě v lednu byly její akcie na newyorské burze nabízeny za částku 4 dolary za kus, během ročního rallye zaznamenaly nárůst více o tisíc procent. Hodnota automobilky se díky tomu vyšplhala až na částku přesahující 65 miliard dolarů, díky čemuž má vyšší kapitalizaci než například veterán automobilového průmyslu, jakým je General Motors.

nio-es8

Foto: Nio

Sedmimístné elektrické SUV Nio ES8

Čínské Nio prozatím uvedlo na trh jen tři modely: pětimístné elektrické SUV s označením ES6, jeho sedmimístnou variantu ES8 a také elektrické SUV kupé EC6. Navíc s ohledem na mohutné investice a zatím stále malý počet prodaných vozů není automobilka zisková. Její tržní kapitalizace nicméně aktuálně přesahuje 60 miliard dolarů, což je o pár miliard více než v případě zmíněného GM, ale také mnohem více než například Ford či BMW.

Co bylo klíčem k takovému úspěchu? Čína je lídrem v prosazování elektromobility a analytici odhadují, že do roku 2035 budou elektromobily představovat polovinu jejího trhu. Proto se do čínských elektromobilek investuje téměř bezhlavě. Za Niem navíc stojí vládní investice ve výši 1 miliardy dolarů, což společnosti dodalo na kredibilitě, a zapomínat nesmíme ani na dotační program Pekingu, který hraje výrobcům elektromobilů do karet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dotační program na podporu nákupu elektromobilů měl původně trvat do letošního roku. Vláda se však rozhodla prodloužit dotační program pro levnější osobní vozidla o další dva roky a oznámila dotační podporu firmám, které vyrábějí automobily s vyměnitelnými bateriemi, bez ohledu na cenu jejich vozů. A právě technologie vyměnitelných baterií je hlavním esem v rukávu Nia.

nio-es6

Foto: Nio

Pětimístné elektrické SUV Nio ES6

Tyto okolnosti vedly k tomu, že se Nio odrazilo téměř od úplného dna a jen tak tak se vyhnulo svému bankrotu, aby se dostalo do výše zmíněných raketových růstů. Oproti situaci před rokem jeho akcie vyrostly dokonce o více než 2 300 procent. Aktuálně sice v Číně prodává nejvíce elektromobilů Tesla, odborníci ovšem očekávají, že to bude právě Nio, které vyzve automobilku z Kalifornie na souboj. A to i přesto, že jsou objemy její produkce oproti jiným konkurentům prozatím nepatrné.

reebok-mvp-x

Přečtěte si takéPřekvapení se nekoná. Reebok stornuje objednávky tenisekOdpověď na největší českou otázku posledních dní je tady. Reebok v ní nepřekvapil

Agentura Bloomberg připomíná, že letos v říjnu Nio poprvé během jednoho měsíce prodalo přes pět tisíc svých elektromobilů. Tesla během stejného období podle státní China Automotive Information Net prodala zhruba 11 až 12 tisíc vozidel, oficiální čísla však automobilka Elona Muska na měsíční bázi nezveřejňuje. Nio má navíc v plánu představovat v každém dalším roce po novém modelu.

Do roku 2035 chce mít Čína všechny nově prodané vozy tzv. eco-friendly, což znamená, že mimo onu polovinu elektromobilů bude další prodávaná polovina plug-in hybridní, popřípadě vodíková. Ostatně elektromobily, vozy na vodík i plug-in hybridy by měly již do tří let představovat pětinu trhu, což z Číny dělá světovou jedničku v přístupu k elektrifikaci svého vozového parku.