Objevují zapomenuté hry a hackují češtinu. 4 Kavky jsou rodina, která hraní přetavila na nápaditý byznys
Rodina Kavkových, pro kterou je život i podnikání hra
Budete-li se někdy pohybovat na pražském Braníku, možná zde narazíte na hlouček dětí hrajících hry, které si matně vybavujete ze svého dětství, popřípadě vám o nich vyprávěli rodiče. Dvě z těchto dětí možná budou používat i prapodivná česká slovíčka, například musknout, což v překladu znamená něco geniálně vymyslet, či godziliarda, tedy slovo vyjadřující skutečně velký počet.
V takovém případě jste s největší pravděpodobností narazili na děti Martina a Alice Kavkových, manželů, kteří ze své vášně pro hraní vykřesali nápaditý byznys, ve kterém oživují zapomenuté dětské hry a ukazují krásy našeho mateřského jazyka v moderní podobě.
Podobně, jako je tomu v celé řadě jiných domácností, kde vyrůstají malé děti, i u Kavkových je ticho a klid nedostatkovým zbožím. Aby bylo možné děti alespoň nějak uklidnit, hráli a dodnes Alice s Martinem se svými dětmi hrají různé hry, z čehož se nakonec vyklubaly nápadité podnikatelské aktivity.
„Když dnes hrajeme hry, je to nejen smysluplně strávený čas v kruhu rodiny, ale s nadsázkou to nazýváme i ‚služební hraní‘,“ říká s úsměvem Alice Kavková, která spolu se svým manželem a dětmi vystupují na trhu pod značkou 4 Kavky.
Trochu jiná mateřština
Právě u Martina Kavky a jeho projektu Čeština 2.0 vše začalo. Martin jakožto novinář stál u zrodu velkých českých médií, vzpomíná například, jak jednou do titěrné redakce tehdejších Flashnews.cz přišel nenápadný kluk. „Chvíli tam seděl se šéfem, pak odešel. Byl to Ivo Lukačovič a právě se nám pod rukama upekl zrod Novinek.cz,“ vzpomíná.
„A tak jsem – řečeno v nadsázce – prožil na vlastní kůži změnu z nejnečtenějšího internetového zpravodajství na nejčtenější během pár týdnů,“ říká Kavka, který byl u založení a několik let vedl Sport.cz, působil v Centrum.cz při spouštění Aktuálně.cz a také v Líbímseti.cz.
Martin Kavka, autor knihy Hacknutá čeština a online slovníku Čeština 2.0 a spoluzakladatel značky 4 Kavky
Později ve své kariéře přešel na druhou stranu barikády a stal se firemním novinářem. Jeho texty využívaly a dodnes využívají takové společnosti jako McDonald’s, Costa Coffee, Komerční banka a další. Mimo to se také coby milovník e-mailu, který označuje za nesmrtelného švába schopného přežít i jaderný výbuch, začal do hloubky zajímat o newslettery.
Následně tak založil projekt Newslettery.cz. V něm jednou za měsíc představuje newsletterové dění, tipy, strategie, nápady a podobně. A k tomu si ještě čas od času střihne psaní scénářů pro některé televizní pořady z produkce Streamu.
Pro jednoho člověka je to práce až nad hlavu a možná by to platilo i v případě Martina Kavky, pokud by jednou v tramvaji nezaslechl slůvko sračkogán. Čtete-li toto slůvko poprvé v životě, vězte, že se jedná o označení kanálu, ale i člověka, který mluví velice vulgárně. Martin si toto slůvko zapsal do notýsku, do kterého začalo časem přibývat stále více podobně zajímavých novotvarů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs