Oblékat se jako hrdý Čech. Manželé Neubergerovi navrhují trička s velkými Čechy i kultovními uměleckými díly
Bohéma vyrábí trička s českými osobnostmi, mezi nimiž nechybí Adina Mandlová nebo Švejk
Ačkoliv Češi nepatří k těm, které by charakterizovala kvalitní a originální móda, i tak na tuzemském rybníčku existují desítky nezávislých výrobců, jež se tento postoj snaží změnit. Pak se ale objevují i takové módní značky, které naopak chtějí český národ vyzdvihnout přes slavné kulturní a společenské postavy. A přesně to dělá Bohéma, za níž stojí Oldřich Neuberger se svou ženou Eliškou.
Jak to u těchto autorských projektů bývá, vše začalo poměrně nevinně a šlo spíše o reakci na něco, co na trhu chybí. Pokud totiž chce Čech reprezentovat svou zemi, zpravidla mu k tomu slouží hokejový nebo fotbalový dres, jehož designové křivky zná takřka celý svět. Přitom ale lze vybrat řadu dalších věcí, kterými se Česko může chlubit.
„V rámci zářijových oslav výročí republiky jsme se chtěli jako celá rodina obléci tematicky ‚česky‘. Zjistili jsme však, že to není vůbec snadné. Když se dnes chcete obléct jako Čech, musíte si vzít dres. Nic proti tomu, sám rád na hokej nebo fotbal chodím, ale přišlo nám to škoda. A tak jsme se rozhodli to změnit,“ říká pro CzechCrunch Oldřich Neuberger, který mimo jiné v roce 2002 založil známou internetovou seznamku Libimseti.cz a později spoluzaložil vzdělávací instituci iCollege.
Spolu se svou manželkou proto přemýšlel, co vybrat natolik reprezentativního, aby to vyjadřovalo autenticitu českého národa. Nakonec sáhli po grafickém vyobrazení kultovních postav a děl tuzemské umělecké a společenské scény, které tisknou na jednoduchá bílá trička v pánských a dámských velikostech. Prosté, avšak účinné.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOproti jiným značkám, které se snaží naplňovat módní originalitu po všech směrech, k tomu Bohéma přistupuje jinak. Nemá za cíl vymýšlet složitou grafiku doplňovanou nevšedním střihem, naopak kopíruje takzvaný merchandisingový trend a grafiku jednoduše umísťuje na přední stranu doprostřed, kde je nejviditelnější.
„Máme několik kategorií. Kromě největších Čechů jsou to české produkty s mezinárodním přesahem, výrazná česká umělecká díla, zajímavé historické artefakty a v neposlední řadě motivy ukazující českost, ať už vtipně nebo prostě nějak zajímavě,“ dodává Neuberger k sortimentu, který je dostupný online na MojeBohéma.cz.
Od Masaryka přes Miladu Horákovou
První motivy triček vydala Bohéma k třicátému výročí Sametové revoluce, šlo o designy stuhy, selka a Václava Havla. Jelikož byl zájem o tuto kolekci nad očekávání tvůrců, rozhodli se svůj sortiment rychle rozšířit o další návrhy. Šlo například o prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, právničku a bojovnici za práva žen Miladu Horákovou nebo světově proslulého vědce Ottu Wichterleho.
Nechybí ani spisovatel Karel Čapek, slavná operní pěvkyně Ema Destinová či jeden z nejvýznamnějších českých přírodovědců 20. století Antonín Holý. Bohéma však zabíhá i do mnohem vzdálenější dějin, což potvrzuje motiv s Karlem IV.
„Některé motivy si necháváme kreslit od umělců, které sami oslovíme, u některých hotových děl řešíme autorská práva. Nějaké motivy hledáme v archivech, některé jsou ze soukromých sbírek umělců. Takže se k nim vážou i konkrétní historky, třeba jak byla fotografie pořízena nebo proč dané dílo vzniklo,“ vysvětluje Neuberger.
Pro zájemce může být atraktivní i cena, za kterou se trička prodávají. Jak pánské, tak dámské varianty stojí fixních 399 korun. S touto relativně přijatelnou cenovkou tak může Bohéma mířit na téměř všechny skupiny lidí a dostat své produkty k co největšímu počtu lidí. „Uvědomujeme, jak dobře se v Česku žije. A máme radost, že podobné uvažování vnímáme od čím dál více lidí. Třeba to jednou bude celospolečenská věc.“
Do budoucna pak tvůrci plánují i nové motivy pro oslavu českých sportovců a tradičních disciplín, v nimž Češi vynikají. Fantazie je tak v tomto oboru takřka neomezená.