Od hrozby bankrotu až k rekordním prodejům a finanční stabilitě. Tesla splatila svůj téměř miliardový dluh

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Zatímco většina minulého roku byla pro kalifornskou automobilku Tesla, kterou vede Elon Musk, velmi složitá, protože firma procházela množstvím změn i problémů spojených s produkcí a také vedením, poslední měsíce a začátek roku se jí daří naplno. Ještě v první polovině loňska totiž byla dle slov Muska Tesla na pokraji bankrotu, zbývalo jí jen několik týdnů a před sebou měla obrovské splátky dluhů, na které jednoduše nebyly prostředky. Pak se ale situace otočila, dvě čtvrtletí za sebou automobilka zaznamenala profit, což se stalo vůbec poprvé v historii, a nyní překročila další milník.

Jedním z největších dluhů byla splátka konvertibilní půjčky ve výši 920 milionů dolarů, tedy 21 miliard korun, které Tesla během pátečního dne doplatila ze svých hotovostních rezerv. Kvůli mírnému poklesu akcií za poslední týdny musela automobilka dluh doplatit v hotovosti, pokud by se totiž akcie obchodovaly za více než 359 dolarů za kus, mohla by splatit část v hotovosti a část právě v akciích.

Ke konci loňského roku měla Tesla v hotovostních rezervách necelých 3,7 miliardy dolarů, takže ji splátka nijak zásadně neohrozí. Svou hotovost nicméně využívá také v rámci samotné výroby a dalšího vývoje firmy, takže logicky nemůže vše využít na doplacení závazků. Kromě prvního letošního čtvrtletí, v němž elektroautomobilka provedla spoustu změn, by měla být navíc Tesla po zbytek roku dále profitabilní.

tesla-models

Foto: Tesla

Tesla Model S, Model 3 a Model X

To vše není navíc jediná věc, která ve spojitosti s Teslou za poslední týden přišla. Kalifornská firma se rozhodla, že začne prodávat veškeré své automobily čistě online a uzavře většinu svých fyzických lokací – ponechá jich pouze několik na frekventovaných místech, které budou sloužit jako showroomy a informační centra. S tím souvisí samozřejmě jak četné propouštění, tak zároveň značné osekání nákladů, což je jeden z hlavních cílů celé změny prodejní strategie. Každé auto díky tomu prý dokáže Tesla zlevnit o 6 procent.

Spolu s dalšími optimalizacemi tato nová strategie Tesle umožnila na trh uvést dlouho slibovanou nejlevnější variantu Modelu 3, která začíná na pouhých 35 tisících dolarů, což je v přepočtu zhruba 790 tisíc korun. Do Evropy se Model 3 naplno dostane v příštích třech až šesti měsících a své zastoupení bude mít tou dobou Tesla i v Česku, jelikož během dubna se má v pražských Vysočanech otevřít první oficiální servisní středisko.

petr-kovacik-skrz

Přečtěte si takéPetr Kováčik: Jak na výběr brandu a domény nového projektu? Nikdy nepodceňte startPetr Kováčik: Jak na výběr brandu a domény nového projektu? Nikdy nepodceňte start

Všechny tyto kroky spolu s optimalizací výroby mají samozřejmě vliv na aktuální kvartál, ve kterém bude Tesla dle svého vyjádření s velkou pravděpodobností v mírné ztrátě. Naopak to ale pomůže nakopnout prodej v následujících obdobích, kdy Elon Musk znovu slibuje profit. Ostatně jen za poslední čtvrtletí loňského roku se automobilce podařilo vyrobit 86 555 tisíc kusů automobilů, doručila jich pak dokonce lehce přes 90 tisíc kusů. Za celý loňský rok to pak bylo 245 tisíc prodaných kusů automobilů, kdy vůbec největší podíl měl nejlevnější Model 3.

Vize budoucnosti

Vše ovšem není jen o číslech. Tesla v letošním roce naplno pracuje také na vylepšování své samořídící technologie a plánuje, že by do konce roku měla disponovat softwarem, se kterým bude moci auto řídit samo. „To znamená, že bude auto schopno samo najít místo na parkovišti, vyzvednout vás a také vás dovézt do destinace bez jakéhokoliv zásahu, to vše ještě tento rok,řekl šéf Tesly Elon Musk v podcastu serveru ARK Invest.

emusk

O rok později, tedy v průběhu roku 2020, by měly být již Tesly schopny jezdit zcela samostatně bez zásahu řidiče. I se samořídící technologií je totiž nutné věnovat jízdě určitou pozornost. Spojíme-li to s obdobím černých čísel a dalších chystaných novinek, od dalších informací ohledně nákladního automobilu Tesla Semi přes nový Model Y až po rozšíření sítě nabíjecích stanic, čeká na Teslu zřejmě velký rok.