Odhalena nová generace Apple CarPlay. Bude vypadat prémiově, značky si jej budou moci přizpůsobit

Nová generace rozhraní CarPlay od Applu přinese hned několik novinek. Systém bude využívat také interní data automobilu.

carplay-new-gen1

Foto: Porsche

Podoba nové generace CarPlay od Applu v Porsche

0Zobrazit komentáře

Automobilky Aston Martin a Porsche ukázaly novou podobu rozhraní Apple CarPlay, které ve vozech funguje jako jakási prodloužená ruka chytrých telefonů. V příštím roce by mělo přinést celou řadu novinek. Mezi ty největší patří využití centrálního displeje infotainmentu vozu i digitální přístrojové desky. Automobilky si navíc budou moci upravovat vzhled CarPlay ve svých modelech dle vlastních preferencí.

Automobilky jako Porsche si ve velkém zakládají na celkovém zážitku z jízdy, který neovlivňuje pouze výkon či jízdní vlastnosti, ale i výjimečnost vzhledu a fungování kokpitu. Proto může být zklamáním, když se jezdec rozhodne ve voze spustit rozhraní CarPlay od Applu, které umožňuje jednoduše ovládat funkcionality iPhonu, ale to v Porsche vypadá v podstatně stejně jako například ve vozech od Volkswagenu.

Apple proto v nejnovější generaci svého standardu pracuje na tom, aby si automobilky mohly vzhled rozhraní upravovat na míru tak, aby vše odpovídalo jejich preferencím v otázce designových detailů. Právě Porsche spolu se značkou Aston Martin jako první ukázaly, jak bude tato novinka vypadat.

Na zveřejněných materiálech je patrné, že rozhraní bude nově pracovat s tapetami pozadí, které korespondují třeba s čalouněním konkrétního vozu. Tím se celkový dojem z infotainmentu sjednocuje s interiérem a vše působí daleko víc personalizovaně a prémiově.

carplay-new-gen2

Foto: Aston Martin

Stejný systém má v podání Astonu jinou podobu

CarPlay bude nově pracovat také s digitálním přístrojovým štítem, který opět může mít svůj vlastní design a přináší na obrazovku nové grafické prvky. Porsche a Aston díky tomu ukázaly dva zcela odlišné přístrojové štíty s různým počtem a grafikou ukazatelů, přestože se v obou případech jedná stále o rozhraní CarPlay.

Díky přítomnosti rychloměru a otáčkoměru je navíc jasné, že CarPlay již nebude zobrazovat pouze informace pramenící z aplikací nainstalovaných v iPhonu, ale bude využívat také interní data automobilu. Systém tak může v reálném čase zprostředkovávat údaje z nativního informačního systému vozu, jako je například tlak v pneumatikách. Měl by mít přístup i ke klimatizaci nebo ovládání rádia. Apple však připomíná, že iPhony nebudou žádným způsobem tyto informace sledovat ani ukládat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aston Martin na rozdíl od Porsche už uvedl i detailnější informace o tom, kdy se jeho zákazníci nové generace CarPlay dočkají. Navázána by měla být na nejnovější informační a zábavní systém automobilky, který bude uveden na trh v příštím roce v modelu DB12 ve verzi kupé a kabriolet. Lze předpokládat, že se k Porsche a Astonu začnou velmi rychle přidávat i další automobilky, už jen vzhledem k jejich přítomnosti v jednotlivých koncernech. V případě Porsche to je Volkswagen, Aston Martin zase z části vlastní firma Mercedes.

Automobilka Nio odhalila novou vlajkovou loď. Číňané vyzývají na souboj Maybach či Panameru

Novinka jménem ET9 chce nastavit zcela nové standardy v otázce luxusu, bezpečnosti a efektivity u sériově vyráběných osobních vozů.

nio-et91

Foto: Nio

Nová vlajková loď automobilky Nio, model ET9

0Zobrazit komentáře

Čínská automobilka Nio ukázala světu svůj nejnovější koráb silnic s názvem ET9. Jedná se o to nejluxusnější, co společnost prozatím na svých linkách stvořila, a zároveň o výkladní skříň technologických dovedností značky. Nio si je svou novinkou natolik jisté, že jí rovnou dalo nálepku konkurence pro takové legendy, jako jsou Panamera od Porsche či Maybach od Mercedesu.

Mohlo by se zdát, že nás novinky čínských automobilek nemusí příliš zajímat. Nio je ovšem jednou jednou z těch, kterým začal být domácí čínský trh malý a nyní pokukují i po evropských zákaznících. Existuje tak reálná šance, že se novinka ET9 dostane i do Evropy.

Dle generálního ředitele automobilky Williama Li se Nio s novým elektromobilem pokusilo nastavit zcela nové standardy efektivity, luxusu, prostoru a bezpečnosti u sériově vyráběných vozů. Design auta nejlépe vystihuje slovo landjet, tedy relativně nový výraz, který poprvé použilo Audi v roce 2020, aby vyjádřilo kombinaci tradičních linií sedanu s moderním tvaroslovím SUV vozů.

Na délku měří ET9 úctyhodných 5,3 metru a na šířku má přes dva metry. Jeho základ tvoří vůbec nejmodernější platforma automobilky s extrémním rozvorem 3,25 metru. 900voltová architektura pak umožňuje bleskurychlé nabíjení, kdy za pět minut řidič dostane do vozu dostatek energie na jízdu dlouhou 255 kilometrů.

nio-et96

Foto: Nio

Design vozu kombinuje křivky sedanu a SUV

ET9 je navíc kompatibilní s takzvanou Power Swap Station, díky které lze jednoduše vyměnit vybitou baterii za novou, plně dobitou. Tyto stanice jsou veřejné a jejich nejnovější generace by měly umět vyměnit až 480 baterií za den, přičemž mají být o 22 procent rychlejší než jejich předchůdkyně.

O samotný pohon novinky se stará dvojice zcela nových elektromotorů. Pohonná jednotka umístěná v zadní části vozu nabízí výkon až 340 kW, ke kterým přední indukční motor přihazuje dalších 180 kW výkonu. To dělá z novinky extrémně výkonnou hračku, se kterou bude jízda jistě zážitkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby ji měl řidič vždy plně pod kontrolou, má k dispozici i vůbec nejmodernější čipovou sadu Nia, která by měla zvládnout více než pět bilionů příkazů za sekundu. Ředitel Li navíc dodal, že tyto procesy má být schopná zpracovat až o 75 procent rychleji, než je průměr v celém automotive. ET9 tak představuje hypervýkonný počítač na čtyřech kolech, který je schopen bleskurychle vyhodnocovat dění kolem sebe, provádět výpočty, plánovat a reagovat.

O to víc si tak mohou řidiči v klidu vychutnávat veškerý komfort, který nabízí interiér vozu. Vejdou se do něj čtyři cestující v uspořádání 2+2 a zadní sedadla byla vyvinuta speciálně pro tento model. Lze je elektricky nastavovat v 18 směrech a sklopit do úhlu 45 stupňů. Pro každé z nich je navíc k dispozici samostatný 14,5palcový OLED displej, na kterém si lze vyřizovat pracovní záležitosti nebo si třeba pustit film.

nio-et97

Foto: Nio

Novinka míří mezi elitu

Koho koukání do obrazovky nebude bavit, může zvednout hlavu a kochat se výhledem z obří panoramatické střechy a k tomu si třeba dát drink nachystaný v minichladničce uložené ve středovém tunelu, ve kterém jsou uloženy i stolky.

Novinka by se měla na domácí čínský trh dostat v průběhu roku 2025. Zda se podívá i do Evropy, není v současné době jasné, ze strany automobilky by se však jednalo o logický krok.

Nápovědou by mohli být i konkurenti, které Li v souvislosti s ET9 jmenoval. Kromě již zmiňovaného Maybachu a Panamery uvedl také Audi A8 či BMW řady 7. Je tedy jasné, že ET9 míří mezí ty nejlepší, čemuž by měla odpovídat také cena. Ta bude startovat na částce 800 tisíc jüanů, v přepočtu tedy přibližně 2,5 milionu korun.