Odkaz Kanyeho Westa se rozpadá. Twitter ho znovu zablokoval a čelí odsouzení za výroky o Hitlerovi

Rapper a módní návrhář odstoupil ze záměru koupit Parler, konzervativní alternativu Twitteru. Svými komentáři o nacistech vyvolal také další skandál.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ye_x1

Reprofoto: Vogue/YouTube

Americký rapper Kanye West

0Zobrazit komentáře

Kanye West, nyní oficiálně Ye, byl zpátky na Twitteru přesně dvanáct dnů. Sociální síť jeho účet opět zablokovala poté, co sdílel fotku obsahující Davidovu hvězdu a hákový kříž. Slavný rapper a módní návrhář ale internet v posledních dnech šokoval také klipy z podcastu, v němž řekl, že miluje Hitlera a nacisty. V říjnu Ye v reakci na zablokování účtů na Twitteru a Instagramu oznámil záměr koupit alternativní sociální síť Parler, nyní však od tohoto záměru odstoupil.

Ještě donedávna byl jeden z nejznámějších mužských umělců na světě spojován především s inovativní, často velkolepou a mnohdy introspektivní hudbou nebo s velice úspěšnými kolekcemi tenisek a jiného oblečení. Zejména v posledních dvou měsících ale jeho fanoušci zvažují věčnou otázku, zda lze oddělit umění od jeho autora, když ten šíří další a další antisemitské výroky a dává hlas extrémní pravici.

V říjnu Ye přišel o přístup k Twitteru i Instagramu, když zde nejdříve rappera Diddyho označil za područíka Židů a poté napsal, že vůči Židům vyhlásí DEFCON 3 (DEFCON je stupnice amerických ozbrojených sil označující úroveň nebezpečí). Pak přišel s oznámením, že má záměr koupit sociální síť Parler. Ta funguje velice podobně jako Twitter, má ale zcela minimální míru moderace obsahu a je populární mezi pravicovými, libertariánskými a ultrapravicovými uživateli.

„Ve světě, kde jsou konzervativní názory považované za kontroverzní, musíme zajistit, že máme právo se svobodně vyjadřovat,“ uvedl tehdy umělec v oficiálním vyjádření k oznámení akvizice. Parler měl koupit od firmy Parlement Technologies, přičemž transakce měla být dokončená do konce roku. Částka není známá, podle insiderů ale byla pravděpodobně výrazně přestřelená vzhledem k tomu, že sociální síť nemá žádný spolehlivý model pro vydělávání – a navíc má velice malou uživatelskou základnu v řádu desítek tisíc aktivních účtů.

O necelé dva měsíce později teď od Yeho a Parlement Technologies přišlo nové oznámení, podle něhož obchod nakonec neproběhne. Obě strany se prý dohodly, že v jejich nejlepším zájmu bude transakci nakonec neprovést, bližší zdůvodnění ale nebylo uvedeno.

adidas-yeezy-boost-1

Foto: Adidas

Ye ve spolupráci s Adidas navrhl populární sérii tenisek Yeezy. Ty teď z plutů obchodů mizí

Rapper mezitím šokoval sérií dalších skandálních antisemitských prohlášení a rozešli se s ním všichni významnější partneři, včetně jeho banky. Postupně tak Ye přišel o spolupráci s velkým hudebním vydavatelem Def Jam, sportovním gigantem Adidas a luxusní značkou oblečení Balenciaga. Spolu s tím ztratil také status dolarového miliardáře – aktuálně magazín Forbes hodnotu jeho jmění odhaduje na 400 milionů dolarů.

Před necelými dvěma týdny se nicméně Yemu vrátil přístup k alespoň k jedné z velkých platforem, kde ho sledují vyšší jednotky milionů lidí. Elon Musk, samozvaný zastánce „absolutismu svobody vyjadřování“, se rozhodl velice kontroverzní osobnosti 21. listopadu obnovit účet na Twitteru. Ne ovšem na dlouho. Ye totiž včera sdílel obrázek kombinující Davidovu hvězdu, židovský symbol, se svastikou a komentářem „Ye24 miluje všechny.“ (Ye24 odkazuje na rapperův záměr stát se americkým prezidentem).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Musk na Twitteru napsal: „Snažil jsem se, co jsem mohl. Přesto ale znovu porušil naše pravidlo proti vyzývání k násilí. Jeho účet bude dočasně zablokovaný.“ Jak upozornil deník The Guardian, Ye pak na sociální síti Truth Social, další alternativě Twitteru založené Donaldem Trumpem, sdílel textovou konverzaci s Muskem. Miliardář se v ní umělce pokoušel přesvědčit, ten ale nebyl ochotný ustoupit.

Pár dnů předtím byl Ye na večeři s bývalým americkým prezidentem Dolandem Trumpem, kam s sebou vzal i známého antisemitu a bílého supremacistu. Pro Trumpa se z původně privátní večeře stala PR noční můra, když se informace o návštěvě dostala do médií a ostře se proti němu vymezili i jeho republikánští spojenci. Bývalý prezident před týdnem oznámil, že se chce v roce 2024 opět ucházet o pozici hlavy státu.

Rozpad tvůrčího odkazu

Dosud největší skandál kolem Yeho proběhl nedlouho po večeři s Trumpem. Vydal se totiž natočit několikahodinový podcast s konspiračním teoretikem a dezinformátorem Alexem Jonesem. V pořadu zveřejněném ve čtvrtek znovu opakoval mnoho antisemitských či jiných ultrapravicových názorů – a neváhal se zastat ani diktátora nacistického Německa. „Je hodně věcí, které mám na Hitlerovi rád. Mnoho věcí,“ řekl Ye. Když na to zaskočený Jones reagoval odsouzením nacistů, rapper zdůraznil, že miluje jak Židy, tak nacisty. Prý tím následuje svoji křesťanskou víru.

Podcast na internetu vyvolal další vlnu pozdvižení a odsudků z mnoha stran. K situaci se na Twitteru vyjádřil dokonce stávající americký prezident Joe Biden. Napsal: „Chci jen ujasnit pár věcí: Holokaust se stal. Hitler byl démonická osobnost. A naši političtí představitelé by místo toho, aby mu poskytovali platformu, měli upozorňovat a odsuzovat antisemitismus, kdekoliv se skrývá. Mlčení znamená spoluzodpovědnost.“

Zatímco dříve se Yeho antisemitské či rasistické výroky přisuzovaly mánii bipolární afektivní poruchy, kterou dlouhodobě trpí, nyní se mluví o naprosté destrukci jeho tvůrčího odkazu. V obchodech se přestalo prodávat jeho oblečení, lidé volají po odstranění jeho hudby ze streamovacích služeb a obrátila se proti němu také dříve fanouškovská komunita na fóru Reddit, jež čítá přes 700 tisíc členů.

Nyní se na takzvaném subredditu Kanyeho Westa sdílejí příspěvky odsuzující různé formy rasismu a antisemitismu, výzvy k darům institucím bojujícím s nenávistí vůči Židům, ale také oslavy zpěvačky a písničkářky Taylor Swift, která teď zažívá obrovský úspěch. Ye v roce 2009 vyvolal skandál, když na udílení ceny MTV Video Music Awards za nejlepší hudební videoklip přerušil její děkovnou řeč a začal mluvit o jiné umělkyni. Dnes by bylo takové chování z jeho strany nejspíš považované za umírněné.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lajkujte, odebírejte a narukujte. Plány US Army ukazují, jak míří na mladé skrze Call of Duty a Twitch

Bez amerických ozbrojených sil by nevznikl Top Gun, dvacet let provozovaly vlastní střílečku. Dnes v náboru pomáhají streameři.

Michal MančařMichal Mančař

Kolik z nových rekrutů americké armády asi zlákali streameři hrající Call of Duty?

0Zobrazit komentáře

„Nazdar děcka, jestli se vám můj stream líbil, tak můj kanál nezapomeňte odebírat. A taky vstupte do armády!“ Představa podobné hlášky při sledování videoherního streamera je úsměvná, ale pro americké vojsko by to byl splněný sen. A také naplnění konkrétních plánů. Že se US Army aktivně angažuje v popkultuře, totiž není žádné tajemství. Ale nyní magazín Vice získal a zveřejnil prezentaci, která tyto aktivity popisuje ve větším detailu.

Ozbrojené síly Spojených států nemají na planetě konkurenci. Neplatí to však pouze o bojovém potenciálu a rozpočtu, ale i o aktivitách, kterými udržují svou image a udržují se v obecném povědomí. Vzpomeňte třeba na původní Top Gun, který vznikl s podporou amerického námořnictva. V době premiéry US Navy zřídila u kin náborová místa, zájem o pilotování stíhaček po zhlédnutí blockbusteru s Tomem Cruisem prý vzrostl pětkrát. Ani letošní pokračování s podtitulem Maverick se neobešlo bez spolupráce s Pentagonem.

Vedle filmového průmyslu jsou američtí náboráři aktivní i ve videohrách. Po dlouhých dvacet let fungovala armádou provozovaná, vcelku realistická a poměrně populární online střílečka America’s Army, než začátkem letoška skončila. Za tu dobu stačila přilákat dvacet milionů potenciálních vojínů. To je však řádově nižší počet hráčů, než jaký pravidelně přitáhnou giganticky oblíbené a úspěšné akce ze série Call of Duty. A právě prostřednictvím nejslavnější střílečky světa (ale nejen jí) se US Army pokouší nalákat nové rekruty.

Americký magazín Vice s pomocí zákona o svobodném přístupu k informacím nyní získal dokumenty, které poodhalují podobu plánů na propagaci armády mezi mladými lidmi v online světě pro rok 2022. Marketingový rozpočet ve výši několika milionů dolarů měl sloužit k oslovení takzvané generace Z, tedy osob narozených zhruba v první dekádě nového století, a také cílit na černošskou a latinskoamerickou komunitu nebo ženy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ne na všechny uvedené cílové skupiny samozřejmě platí Call of Duty, reklamními nástroji proto měly být turnaje v esportu obecně, streamovací služby, influenceři a herní média. „Cílem armádního sponzoringu je zasáhnout určitý segment trhu a podpořit náborovou činnost armády. Pokud chceme oslovit mladé, musíme tak činit tam, kde se nachází. A to je online,“ okomentovala pro Vice plány mluvčí americké armády.

Rovný milion dolarů tak byl připravený na akci pro nejpopulárnější herní streamovací službu Twitch, respektive tam vysílanou událost HBCU Showdown, esportovní klání univerzit tradičně otevřených afroamerickým studentům. Tři čtvrtě milionu dolarů měla spolknout kombinace sponzorské podpory pro oficiální ligu v Call of Duty pořádanou tvůrci z herního studia Activision a pro sci-fi seriál na motivy populární videohry Halo na streamovací službě Paramount.

Jen o pár desítek tisíc dolarů méně měli armádní marketéři utratit v oblíbené americké kratochvíli, profesionálním wrestlingu. Sumy v řádech stovek tisíc dolarů armáda přiřazovala také reklamě v mobilním Call of Duty, propagaci na jednom z největších videoherních serverů IGN a streamerovi Stonemountain64 s více než dvoumilionovým publikem. Další streameři Swagg a Alex Zedra jsou pak v prezentaci zmínění jako potenciální partneři.

Pokud chceme oslovit mladé, musíme tak činit tam, kde se nachází. A to je online.

V přepočtu sedm milionů korun mělo putovat gamingovému týmu OpTic, který s vojáky už v minulosti spolupracoval. Mimochodem i jednotlivé složky amerických ozbrojených sil jako právě US Army se esportu věnují a provozují vlastní týmy. Jenže staré vojenské pořekadlo praví, že žádný plán nepřežije kontakt s nepřítelem. A stejně tak ani dokument rozdělující rozpočet na letošní rok nedošel kompletního naplnění.

Společností Activision, jež stojí za Call of Duty, otřásl skandál a nařčení ze sexuálního obtěžování. Armáda tak nechtěla být se hrou přinejmenším na čas spojována a podobně jako několik dalších partnerů se ze sponzoringu oficiální ligy v online střílečce stáhla. Zástupci streamovací služby Twitch zase pro Vice zmínili, že armáda žádný sponzoring konkrétním streamům nebo zmiňovanému turnaji HBCU letos neposkytla.

V rozpočtu Pentagonu se nicméně jedná o naprosto zanedbatelné částky. Výdaje v nedávno skončeném fiskálním roce činily rekordních 782 miliard dolarů, v přepočtu 18 bilionů korun. To je o pár desítek miliard dolarů méně než jde na zdravotní pojištění a zhruba o sto miliard dolarů méně než na vzdělávání a sociální služby. A v následujícím účetní období se v rozpočtu na obranu Spojených států počítá s 813 miliardami dolarů.