Odpad má hodnotu, jeho prodejem firmy ušetří až 45 % nákladů, říká Cyril Klepek z digitálního odpadového tržiště Cyrkl
Lidstvo každý rok ze země vytěží asi 100 miliard tun materiálu, ze kterého se asi 30 miliard tun stane odpadem a zbytek je využit jen velmi lineárně. Podle Cyrila Klepka, zakladatele digitálního odpadového tržiště Cyrkl, jde o velmi excesivní vytěžování zdrojů a existují i lepší způsoby jejich využití. Materiály totiž mají velkou hodnotu a často končí tam, kde vůbec nemusí – na skládkách.
„Cirkulární ekonomika je chytrý systém nakládání se zdroji této planety. Snaží se na tento materiál a odpad koukat jako na zdroj a nacházet pro něj lepší využití. Snažíme se uzavřít cyklus, abychom znovu používali věci, recyklovali a ideálně se vyhnuli tomu náročnému využívání,“ popsal Klepek na konferenci CzechCrunch Onlajn na téma udržitelného byznysu.
Konference se konala v návaznosti na speciál CzechCrunche Udržitelný byznys roku, v němž jsme hledali nejinspirativnější ukázky firem, které svými aktivitami pomáhají naplňovat cíle udržitelnější budoucnosti. Cyrkl je jedním z desítky vybraných zástupců, v loňském roce činil jeho meziroční skok v obratu 750 procent na 2,5 milionu korun s letošním plánem vyrůst na 12 milionů.
Za fungováním Cyrklu přitom stojí relativně jednoduchá myšlenka – jako digitální tržiště na jednom místě odpady nakupuje a následně je prodává tam, kde budou opět využity. Firma vznikla v roce 2018, samotný Klepek se však spojení inovací a cirkulární ekonomiky začal věnovat už před šesti lety.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelnosti mluvil i Cyril Klepek, zakladatel digitálního odpadového tržiště Cyrkl.
Jak popsal na CzechCrunch Onlajnu, narazil na velkou černou díru, kterou byl právě odpadový svět. Oboru chyběla jakákoliv inovace, využívání dat nebo transparentnost, proto Klepek se svým týmem spustil neziskový pilotní projekt burzy druhotných surovin. Po necelém roce úspěšného testování reálného zájmu se pak dostal k vlastnímu byznysu.
„My jsme přišli s digitálním odpadovým tržištěm ne jako s obrovskou inovací, co se týče nápadu, ale s dobrou exekucí. Byli jsme schopni propojit mé zkušenosti a zkušenosti kolegů z jiných světů a dnes máme opravdu funkční řešení. Nebyl to však nápad nás jako prvních na světě,“ říká Klepek.