Odpověď Volkswagenu na Model Y od Tesly je tu. Elektrický ID.4 má uhrančivý pohled i velké ambice
Automobilka Volkswagen má za sebou oficiální odhalení druhého člena své elektrické rodiny ID. pod označením ID.4. Nyní si tak můžeme dát dohromady poslední dílky skládačky kompletního obrazu vozu, jenž je německou odpovědí například na Model Y od Tesly.
ID.4 je vůbec prvním plně elektrickým SUV značky Volkswagen, který se v potravním řetězci modelů automobilky z Wolfsburgu staví nad další relativně čerstvou elektrickou novinku v podobě kompaktního hatchbacku ID.3. Ten se netají tím, že by rád zopakoval úspěchy takových velikánů modelové palety Volkswagenu, jakých dosáhly vozy Beetle či Golf.
Podobné ambice má také ID.4, který bude mít za úkol reprezentovat jméno VW v segmentu elektrických SUV, což nebude vůbec jednoduchý úkol. Jde totiž o segment, v němž bude co nevidět pořádně těsno. Proto Volkswagen propůjčil své elektrické novince nepřehlédnutelný světelný podpis, který mají na svědomí přední světlomety i světelná lišta, jenž je opticky propojuje.
Volkswagen dokonce mluví o světle jako o novém chromu, o čemž něco ví i nedávno představené elektrické SUV Enyaq od Škodovky. Právě tento vůz je mimochodem jeden z dalších vážných rivalů ID.4, který dokonce stojí na stejné koncernové platformě pro elektromobily MEB.
Uhrančivý pohled a dynamické tvary
Světlomety ID.4 jsou vybaveny technologií IQ.Light, tedy LED světly, která umí víc než jen osvětlovat cestu před vozem. Celkem jej tvoří jedenáct samostatných modulů, které lze různě vypínat a jinak nastavovat. Celé pojetí světlometu výrazně připomíná lidské oko, což byl od Volkswagenu záměr.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNejenže díky tomu umí automobil s řidičem lépe navázat kontakt a dokonce jej i při odemknutí stylovým pohledem přivítat, ale také se tím odlišuje od konkurence.
Příď, ve které jsou světlomety zasazeny, má poměrně přísný výraz, jenž přechází do aerodynamicky působících křivek. Ty měly hledat inspiraci v přírodě, a přestože nezapřou svou příslušnost k rodině ID, daří se jim od podoby ID.3 držet jistý odstup.
Rozměry vozu činí 4 584 mm na délku, 1 852 mm na šířku a 1 612 mm na výšku, přičemž rozvor dosahuje délky 2 766 mm. Zavazadlový prostor vozu nabobtnal na 543 litrů a po sklopení zadních sedadel je k dispozici velkorysých 1 575 litrů. Přesto by měl vůz dosahovat velmi dobrých aerodynamických schopností, které u elektromobilu vždy přijdou vhod.
Dvě limitované verze
Vůz je schopen na jedno nabití ujet vzdálenost dle cyklu WLTP až 520 kilometrů. Energie pro takový výlet je uskladněna v baterii o kapacitě 77 kWh uložené v podlaze vozu. Články lze nabíjet rychlonabíječkou s výkonem až 125 kW, díky čemuž je vůz schopen za 30 minut načerpat dostatek sil na výlet dlouhý 320 kilometrů.
Při něm bude řidiči dělat společnost elektromotor o výkonu 150 kW a točivý moment 310 N.m. Akcelerovat z nuly na 100 kilometrů dokáže ID.4 za 8,5 sekundy a v případě potřeby jej lze vybičovat k rychlosti až 160 km/h. Tyto údaje jsou platné pro představené limitované verze 1st a 1st Max. Druhá jmenovaná přichází s o něco bohatší výbavou a také vyšší cenovkou.
V případě verze 1st mluvíme o částce začínající na 49 950 eur, tedy v přepočtu 1 356 000 korun. U verze Max se tato částka zvyšuje o 10 tisíc eur – vůz je tedy k mání přibližně za 1 627 000 korun. Za tuto cenu dostane zákazník v základní výbavě jak výše zmiňované světlomety s LED matrix technologií, tak i zadní svítilny s diodovými 3D ukazateli a také střešní okno.
Příjemný interiér a požitek z jízdy
Vůz nabídne poměrně bohaté vnitřní prostory, uspořádání interiéru známé z modelu ID.3 a široký výběr čalounění. U verze Max by mělo být v nabídce „bezklíčové“ otevírání i startování, třízónová klimatizace, ambientní osvětlení s bohatým barevným výběrem, 3D parkovací kamery či head displej s rozšířenou realitou.
Klasický displej bude k dispozici buď ve velikosti 10 či 12 palců a lahůdkou budou masážní sedadla s pneumatickou bederní opěrkou. Ta dokonce získala certifikaci v péči o zdraví zad posádky.
Mimo masáže bude jízdu zpříjemňovat i řada asistenčních systémů z paketu IQ.Drive, mezi kterými nechybí ani adaptivní tempomat pracující s daty z navigace. Samozřejmostí je hladké propojení automobilu s mobilními zařízeními a řidič v kabině nalezne také volič jízdních režimů, kterým půjde nastavovat tlumiče, elektronický diferenciál i adaptivní podvozek.
Výroba ID.4 již běží na plné obrátky. Děje se tak v německém Zwickau, a to dokonce zcela bezemisně díky využívání energie získané z obnovitelných zdrojů a šetrným nakládáním s teplem i elektřinou. Běžné verze vozu, které budou představeny později, by se měly na trh dostat v průběhu příštího roku.
Aktuálně představené 1st edice to stihnou ještě letos, nikoliv však u nás, kde oficiálně nabídnuty nebudou. Potěšit by ovšem mohla zpráva, že základní verze bude startovat na částce 1 milion korun.
Rodina ID. by se měla postupem času rozrůst na šest členů. Volkswagen nedávno oznámil, že má v úmyslu začít vyvíjet ID.1, tedy nejkompaktnější model z celé elektrické nabídky. Dále se rodina dočká elektrického sedanu, minibusu a také většího SUV. Nejdříve však budou automobilku zajímat úspěchy ID.4.