Oficiální dresy za 1 500 korun, makety za třetinu. Se státním znakem by je ale neměl prodávat nikdo

Na logo lví hlavy s korunkou má Český hokej licenci, pro státní znak to však neplatí. Využívají toho neoficiální prodejci a nabízejí levnější kopie.

Jiří BlatnýJiří Blatný

repre-dresy-3

Reprofoto: Český hokej / Kaufland / CzechCrunch

Originální dres reprezentace (vlevo) a neoficiální, který prodává Kaufland

0Zobrazit komentáře

Český hokej minulý listopad představil nové reprezentační dresy. Plnil tím prý přání veřejnosti. Po šesti letech se na ně totiž vrátil velký státní znak, který nahradil lví hlavu, logo Českého hokeje. Během nynějšího světového šampionátu v Praze a Ostravě je o dresy velký zájem, ale svaz i kvůli změně ikony na hrudi není jediným, kdo je nabízí. Neoficiální varianty prodávají i oficiální partneři jak Českého hokeje Kaufland, tak mistrovství světa Tesco. V podstatě se tak opakuje situace, která hokejový svaz přiměla od státního znaku v roce 2018 upustit. Prodej oblečení se symbolem Česka je navíc podle právničky protizákonný.

Když se dnes projdete Prahou či Ostravou, narazíte na fanoušky v dresech české reprezentace, které mohou mít různý původ. „Se startem mistrovství světa v ledním hokeji máme v nabídce i neoficiální fanouškovské předměty, abychom uspokojili přání zákazníků,“ říká o oblečení a dalším zboží s českými motivy mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl. Oficiální dresy podle ní obchod, jeden z hlavních partnerů Českého hokeje, neprodává „z kapacitních důvodu Českého svazu ledního hokeje“. Kaufland o záměru nabízet neoficiální merch nicméně hokejový svaz předem informoval, CzechCrunchi to potvrdila mluvčí organizace Aneta Lednová.

V souvislosti s návratem velkého státního znaku, na který nemá hokejový svaz ochrannou známku, vznikla zajímavá situace – prodejci nabízí neoficiální oblečení pro fanoušky za zlomek ceny, za kterou je k dostání to oficiální z e-shopu Českého hokeje. A zatímco tam dres pro letošní sezonu stojí 1 490 korun, například ten z Kauflandu podle letáku – který navíc upozorňuje na partnerství řetězce s Českým hokejem – vyjde na 499 korun. Na oficiální verzi jsou také loga sponzorů, tedy i Kauflandu, zatímco na těch prodávaných samotným obchodem loga nenajdete.

S legálností prodeje merche se státními znaky to je ale problematické, jak vysvětlila CzechCrunchi Petra Dolejšová, advokátka se zaměřením na právo v marketingu: „Na rozdíl od státní vlajky, u které je použití možné za podmínky, že je to důstojným způsobem, můžou státní znak používat jen osoby, které jsou uvedené v Zákoně o užívání státních symbolů ČR. Najdeme tam sportovce při reprezentaci Česka, ale ne fankluby a jiné prodejce merche. Prodávání těchto dresů je tedy za hranou zákona samo o sobě,“ říká Dolejšová.

Z toho vyplývá, že by podle platného zákona dresy národního týmu se státním znakem neměl správně prodávat žádný prodejce, potvrzuje Dolejšová. Ve stejném duchu zní i oficiální stanovisko ministerstva vnitra k užívání státních symbolů na komerčních předmětech, které úřad vydal v roce 2014. „Malý ani velký státní znak ČR tedy na komerčních předmětech užívat nelze,“ píše se v závěru dokumentu.

O dresy národního týmu byl už před šampionátem enormní zájem, jak potvrdila CzechCrunchi Lednová. A že na nich už není logo, na které má Český hokej licenci, toho teď nevyužívá jen Kaufland. Tesco, pro změnu oficiální partner celého mistrovství, makety českých dresů prodává také za velkého zájmu. Dres také bez reklam vyjde s klubovou slevou na 519 korun, napsal server iDNES, který o tématu dříve informoval. Iva Pavlousková z oddělení komunikace Tesca pro CzechCrunch uvedla, že jejich zásoby jsou téměř vyprodané.

Na dotaz CzechCrunche na právní ohledy prodávaných dresů Pavlousková odpověděla obecně: „Chceme významnou sportovní událost oslavit společně s našimi zákazníky, a proto jsme připravili něco speciálního.“ Přímo na otázku o tom, jak konkrétně má Tesco právní problematiku prodeje ošetřenou, ale neodpověděla. Stejný dotaz zaslaný Kauflandu a Českému hokeji zůstal do vydání tohoto textu bez odpovědi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Státní znak z dresu hokejové reprezentace zmizel v roce 2018. Český hokej ho pod tehdejším ředitelem Tomášem Králem nahradil lví hlavou s korunkou. Argumentoval i tím, že kvůli prodeji dresů a dalších hokejových předmětů neoficiálními kanály svaz ročně přicházel až o deset milionů korun. Na logo, které kritici přirovnávali k levné kopii značky výrobce kamionů Scania, si totiž orgán mohl pořídit ochrannou známku. Na rozdíl od státního znaku.

Současný šéf Českého hokeje Alois Hadamczik při představení aktuálních dresů, na kterých je znovu velký státní znak, rozhodnutí vysvětloval tak, že jím plní přání hokejové veřejnosti.

Make-up přímo pro hokejový šampionát. Notino ukazuje při zápasech na kostce nad ledem virtuální zrcadlo

Jedním z oficiálních partnerů Mistrovství světa IIHF v ledním hokeji 2024 je Notino. Ukazuje, že sport a krása jdou dohromady.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

notino-hokej

Foto: CzechCrunch

Notino ukazuje na MS v hokeji virtuální zrcadlo

Na první pohled může partnerství mezi Mistrovstvím světa IIHF v ledním hokeji 2024 a největším e-shopem s parfémy a kosmetikou v Evropě překvapit. Notino tím chce ale ukázat, že sport a krása jdou dohromady. Do sportovního světa v následujících týdnech, kterým bude vévodit šampionát v Praze a Ostravě, vnese jak své kosmetické produkty, tak technologické vychytávky. A přímo během zápasů vše propojí na takzvané kostce nad ledovou plochou. Na ní se objeví virtuální zrcadlo, které fanouškům ukáže, jak je může změnit speciální make-up.

„Vždy jsme v Notinu bořili bariéry, ať už ve světě e-commerce, nebo ve světě beauty. Nyní chceme ve spolupráci s domácím Mistrovstvím světa IIHF v ledním hokeji 2024 pokořit další milník a ukázat, že krása a sport k sobě neodmyslitelně patří. Nebojíme se výzev, a proto s hrdostí podporujeme hokejové mistrovství světa a věříme, že společně s fanoušky ledního hokeje zažijeme nezapomenutelné momenty,“ říká výkonný ředitel Notina Zbyněk Kocián.

Oficiální spolupráce mezi Notinem a hokejovým šampionátem, který se do Česka vrátil po devíti letech, má několik rozměrů. Stylisté Notina připravili speciální líčení, které je inspirované národními barvami a zároveň podle nich představuje nejnovější trendy v make-upu, jako je modrá řasenka nebo výrazné rudé rty. V přestávkovém programu během jednotlivých zápasů si pak tento make-up look budou moci vyzkoušet i samotní fanoušci a fanynky.

Notino se rozhodlo, že na multimediální kostku nad hrací plochou umístí virtuální zrcadlo, ve kterém ukáže vybrané fanoušky sedící přímo v pražské či ostravské aréně. A díky digitálním technologiím v přímém přenosu zobrazí, jak by vypadali se speciálním „národním“ make-upem. „V rámci našeho konceptu ‚Beauty of the game‘ chceme propojit zdánlivě neslučitelné světy krásy a sportu a zároveň při tom fanoušky během zápasů pobavit, což zajistí právě virtuální zrcadlo na kostce během zápasů,“ dodává Zbyněk Kocián.

Vedle toho se Notino objeví také v oficiálních fan zónách před arénami v Praze a Ostravě, ve kterých nabídne mimo jiné fotokoutek s umělou inteligencí. Díky ní se budou moci fanoušci vyfotit v dresu svého oblíbeného hokejisty včetně všech dalších hokejových rekvizit. Součástí šampionátu bude i QR kód, který povede ke stažení mobilní aplikace Notina. Fanoušci po stažení mohou získat desetiprocentní slevu na nákup a zapojit se do soutěže o voucher v hodnotě 10 tisíc korun na nákup na Notinu.

Screenshot

Přečtěte si takéChcete cítit volant formule v rukou? Pusťte si haptický trailer F1Jaké to je cítit brnění volantu formule v rukou Brada Pitta? Pusťte si první haptický trailer

Dlouhodobým cílem českého e-shopu je dělat krásu dostupnější a oficiální partnerství s mistrovstvím světa v hokeji je dalším krokem v této misi. Notino dnes působí na sedmadvaceti evropských trzích a ve svém portfoliu má zhruba sto tisíc produktů od více než 2 700 značek včetně těch největších jako Dior, Lancôme, Gucci, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Chloé nebo Estée Lauder. V předposledním fiskálním roce, který trval do loňského dubna, firma v obratu překonala 23 miliard korun.

CC Native

Partnerem článku je Notino