Online lékárny ukázaly svou sílu. Pilulka loni utržila 3,1 miliardy korun a má za sebou historicky nejlepší rok

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

Foto: Pilulka

Skupina lékáren Pilulka už stihla ohlásit předběžné výsledky za loňský rok, který se nesl v duchu historicky nejlepších tržeb. Meziročně jí vyrostly o čtvrtinu na celkem 3,1 miliardy korun a zákazníci u ní uskutečnili 1,2 milionu objednávek. Znatelný nárůst měla Pilulka, která působí v Česku, na Slovensku a v Rumunsku, hlavně u online prodejů, které rostly rovnou o téměř 50 procent.

„Loňský rok se v Pilulce točil kolem dvou hlavních událostí. První, kterou jsme nemohli nijak ovlivnit, byla situace týkající se pandemie COVID-19. Zde se ukázala nezastupitelná role online služeb a potvrdilo se, že svět se musí výrazně digitalizovat,“ zmiňuje šéf skupiny Petr Kasa.

Stoupání internetových prodejů díky tomu hlásily mnohé společnosti. Pilulka v rámci pandemie zvyšovala kapacity, nabírala zaměstnance o vyšší desítky lidí a hledala nová partnerství. Nápor rostl hlavně na jaře, kdy si zákazníci u Pilulky online nakoupili celkem za 1,4 miliardy korun. Tržby v kamenných prodejnách stouply na 1,7 miliardy.

Druhou zásadní událostí byl pak podle Kasy vstup Pilulky na pražskou burzu. Ten se připravoval celý loňský rok a uskutečnil se v říjnu. Během prvního dne se tímto krokem tržní hodnota firmy vyšplhala na 1,25 miliardy korun a aktuálně se pohybuje těsně pod hranicí 1,5 miliardy. „IPO bylo velice úspěšné a v následujících letech tak můžeme mířit k výraznému posílení Pilulky jak v Česku, tak v zemích střední Evropy,“ věří.

pilulka-vedeni

Vedení Pilulky: Michal Hanáček (COO), Martin a Petr Kasovi a Martin Navrátil (CCO)

Foto: Pilulka

Úspěch je přitom podle spoluzakladatele a člena představenstva Martina Kasy hluboko. „Máme vlastní weby, lékárny, aplikace, rozvážková auta, ale zejména máme vlastní informační systémy, které všechno spojují, a to je náš klíčový produkt. Nikoliv lék, vitamínový doplněk či kolečkové křeslo,“ uvedl pro burzu PX Start.

Skupina sčítá tržby jak za vlastní lékárny, tak i franšízové obchody. Vlastních lékáren má Pilulka 31, partnerských 120. Nejsilnější byl tradičně listopad a prosinec, kdy za rekordní den společnost vyexpedovala 10 tisíc objednávek (bez osobních odběrů). Zajímavostí je, že celkem 70 procent online zákazníků tvoří ženy. Nárůst podílu na tržbách hlásí skupina také za aplikaci Pilulka.

Teď plánuje výrazný nárůst tržeb i v roce 2021 a spoléhat bude nejen na český trh, ale také na Slovensko a Rumunsko, kam ve spolupráci s lokálním partnerem vstoupila v roce 2018. Loni v listopadu jeho třicetiprocentní podíl odkoupila za zhruba 10 milionů korun a od 1. ledna je oficiální.

„S tamní pobočkou máme velké plány a v příštím roce plánujeme v Rumunsku poprvé překonat 100 milionů korun v tržbách,“ sliboval Martin Kasa. Dosud však byla v zemi provozně ztrátová, podle vyjádření ale vyrostla na pětinásobek loňských tržeb a do černých čísel se má otočit během následujících let, jak říkal Martin kasa v CzechCrunch Podcastu. V plánu je také už dříve ohlášený vstup na maďarský trh.

Loni na jaře stihla Pilulka spustit projekt eRecept.cz, ve kterém propojila pacienty s většinou českých lékáren a umožnila jim tam si rezervovat přípravky na předpis nebo si je nechat donést domů. Na podzim pak představila i vlastní výdejní boxy, se kterými hodlá dále expandovat.

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.