Online nákupy jedou. Mall.cz už doručil 1,5 milionu trvanlivých potravin, Rohlík obslouží 20 zákazníků za minutu
Pobočka Mall.cz
Zájem o nakupování potravin online se v posledních týdnech od vypuknutí pandemie koronaviru a zavedení souvisejících vládních opatření pořád zvyšuje. Lidé se stále více vyhýbají místům s velkou koncentrací osob a přednost tak dávají internetovým prodejnám před těmi kamennými. Obzvlášť když je mnoho z nich zavřených.
„Současná mimořádná situace přesouvá naše životy čím dál více do digitálního světa. Lidé se snaží vyhýbat místům s velkou koncentrací osob a e-shopy, jako jsme my, jsou pro ně teď řešením, jak nemuset na nákupy ven chodit tak často. Vnímáme, že je pro zákazníky faktor bezpečnosti čím dál důležitější,“ říká Oldřich Bajer, CEO Mall Group, pod který spadá například Mall.cz či Košík.cz.
1,5 milionu výrobků během tří týdnů
Šéf jedné z největších tuzemských e-commerce skupin svá slova potvrzuje také daty. „Provoz na našem webu je oproti loňskému roku dvojnásobný a zákazníci u nás už zdaleka nepořizují jen elektroniku a spotřebiče, ale vracejí se častěji a těch potřeb u nás řeší čím dál více, včetně každodenních věcí. A k tomu patří i potraviny,“ doplňuje Bajer.
Mall.cz do své nabídky zařadil trvanlivé potraviny začátkem března a za necelé tři týdny již zákazníkům doručil více než 1,5 milionu výrobků. Původně e-shop v segmentu potravin nabízel třeba dětskou výživu, přesnídávky, mléka, kávu, čaje či výživu pro sportovce.
Koncem února však zaznamenal skokový růst vyhledávání dalších potravin, mezi které patřilo trvanlivé zboží jako těstoviny, rýže nebo konzervy. Na začátku měsíce proto Mall nabídku rozšířil právě o tuto kategorii. S vyhlášením celostátní karantény v neděli 15. března toto vyhledávání vzrostlo o tisíc procent. Průměrná hodnota nákupu obsahujícího potraviny v Mallu činí 927 korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsE-shop souběžně pustil prodej trvanlivých potravin také na Slovensku, kde za tři týdny prodal už 4,6 milionu kusů potravin. Důvodem pro trojnásobně vyšší zájem na dvojnásobně menším trhu je podle firmy absence online prodejců potravin, jako jsou Košík nebo Rohlík. Vyšší je také průměrná hodnota nákupu, která se na Slovensku pohybuje na úrovni 58 eur (přibližně 1 600 korun).
Trvanlivé potraviny do své nabídky tento týden zařadila také česká e-commerce jednička, celkový sortiment Alzy v tomto segmentu čítá více než 1 200 druhů zboží. Opatřením se snaží vyhovět požadavku zákazníků se zájmem o bezkontaktní doručení potravin a možnost nakoupit pro své rodiče či prarodiče na dálku s doručením až domů.
„Zájem je velký, ale je to jen pár dní od spuštění. Největší zájem je o konzervy, ty se prodávají po stovkách kusů. Nejoblíbenější je konzerva s masovou směsí Špagetka a Pražská šunka. Nyní čekáme na naskladnění dalších trvanlivých potravin,“ uvedla pro CzechCrunch mluvčí Alzy Patricie Šedivá.
Rohlík obsluhuje 20 zákazníků každou minutu
S velkou poptávkou již několik týdnů bojují i online supermarkety. Jednička segmentu Rohlik.cz podle vyjádření pro CzechCrunch v posledních dnech obsluhuje 20 rodin či zákazníků každou minutu. V reakci na velký nápor e-shop zavedl například maximálně 35 druhů položek na jeden nákup, dočasně zrušil odběr vratných obalů a nákupních tašek, ale také rozšířil dobu závozu nákupu od šesti hodin ráno do 23:30.
„Díky všem opatřením a posíleným kapacitám aktuálně obsluhujeme o padesát procent více zákazníků než před nouzovým stavem,“ uvedla pro CzechCrunch PR manažerka Rohlíku, Zdeňka Kuhnová.
Rohlík přitom současnou situaci vidí i jako příležitost. Kromě toho, že nová iniciativa jeho zakladatele Tomáše Čupra s názvem Nakup bezpečně umožní udělat v podstatě ze všech obchodů e-shopy, představil online supermarket rovnou tři nové služby. Nákupy nově doručí po celém Česku a rozveze také jídla ze známých restaurací.
Čtvrtý týden na hraně kapacit
S podobným náporem se vypořádává i konkurenční Košík.cz, který je už čtvrtý týden na hraně svých kapacit a každý den doručuje maximální množství nákupů, jež jeho logistika zvládne. V konkrétních číslech jde o 20 až 30 procent více než během nejsilnějšího období v roce, tedy Vánoc.
„Po vyhlášení karantény bylo období, kdy lidé, co k nám šli nakoupit poprvé, rostli exponenciálně několik dnů v řadě, u všech online prodejců došlo k přehlcení. Teď je to už klidnější, ale i tak je ‚ve frontě‘ tři- až čtyřikrát víc zákazníků než jindy,“ popsal pro CzechCrunch situaci v online supermarketu jeho CEO Tomáš Jeřábek.
Firma za běhu reorganizuje, díky optimalizaci opět nabízí závozové sloty na druhý den, pomáhají také opatření na dočasné zúžení portfolia. Košík se zároveň soustředí na rozšíření skladových možností, což má v krátkodobém výhledu výrazně navýšit skladovací plochy.
„Třeba skladování nově distribuovaných hotovek řešíme ve spolupráci s Office Food na detašovaném pracovišti, které se dá dostatečně škálovat, nezahlcuje nám tedy současné procesy,“ doplnil Jeřábek s odkazem na nedávno spuštěnou platformu Hotovky.